Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekentenis

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekentenis

Bericht door Old guy »

De advocaat van voormalig Auschwitz-bewaker Reinhold Hanning heeft om vrijspraak gevraagd voor zijn cliënt. De 94-jarige zou nooit iemand hebben geslagen of vermoord en hij zou ook niet in het gedeelte van het vernietigingskamp hebben gewerkt waar de gaskamers waren.

In april bekende de oud-SS'er Hanning dat hij bewaker was in Auschwitz. Hij zei dat hij zich schaamde dat hij niets deed om het vergassen van Joden te stoppen, terwijl hij er wel van wist. "Ik schaam mij diep dat ik deel heb uitgemaakt van een misdadige organisatie. Ik wil mij verontschuldigen voor wat ik heb gedaan."

Tegen Hanning is zes jaar celstraf geëist. Volgens de aanklagers is hij medeverantwoordelijk voor de moord op zeker 100.000 mensen. Als bewaker zorgde hij ervoor dat het kamp kon functioneren, voert justitie in Duitsland aan.

De rechter in Detmold, bij Bielefeld, doet waarschijnlijk vrijdag uitspraak.

Bron: NOS.nl
http://nos.nl/artikel/2110521-oud-bewak ... tenis.html
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door patrickh »

Berouw komt na de zonde...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door uniformverzamelaar »

Men zal altijd wel een stok vinden om een hond te slaan :!:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door patrickh »

In dit geval hoefde er geen stok gevonden te worden, hij gaf immers toe bewaker te zijn...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door uniformverzamelaar »

Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
vakman
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:29

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door vakman »

Deze persoon zit ook in de documentaire over Auschwitz op netflix
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door Der Blitz »

ze laten ze eerst nog zeventig jaar leven, en wanneer ze terroristen moeten gaan vangen hebben ze blijkbaar niks anders te doen dan oude mensen in de cel te steken.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door patrickh »

Je zou er bijna medeljiden mee krijgen :bonk: Snap niet wat dit met terroristen heeft te maken.

Overigens, in de Tweede Wereldoorlog werden verzetsstrijders ook terroristen genoemd door de Duitsers...
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door Der Blitz »

patrickh schreef:Je zou er bijna medeljiden mee krijgen :bonk: Snap niet wat dit met terroristen heeft te maken.

Overigens, in de Tweede Wereldoorlog werden verzetsstrijders ook terroristen genoemd door de Duitsers...
Ik bedoel dat ze beter ander zaken op lossen die wel nog gevaar voor ons huidig bestaan opleveren.

Dat ze oorlogsmisdadigers willen straffen snap ik, maar dat had men toen moeten doen, en niet wachten tot ze 90 jaar zijn. Ze hebben hun leven nu toch al gehad... als je ziet welke luxe gevangenen tegenwoordig hebben, zit er tussen bejaarden tehuis en gevangenis nog weinig verschil. Kunnen ze de tijd en geld dat ze hierin steken beter gebruiken tegen het gevaar van het heden, zeg nu zelf een 90 jarige zal echt geen criminaliteit meer gaan uitsteken hoor.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door patrickh »

Het een sluit het ander niet uit hoor, maak je maar geen zorgen, door de berechting van deze meneer wordt er heus niet opgetreden tegen zogenaamde "terroristen" (alhoewel, de engelse oud premier gaat ook vrijuit...). Misdaden tegen de menselijkheid heeft geen vergaansdatum, dat is niet voor niets zo. Vergelijk het maar met de slavenhandel, nabestaanden van slaven zoeken nog steeds erkenning en hebben voldoening als een overheid excuses aanbiedt. Zoiets kan echt eeuwen door gaan.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door uniformverzamelaar »

We zullen dan maar zwijgen over Churchill die de opdracht gaf om Duitsland plat te bombarderen !!!!

Laat geschiedenis wat geschiedenis is en leer uit hun fouten.

Beste mods persoonlijk denk ik best dat je dit topic kan sluiten want dit brengt helemaal geen aarde aan de dijk :!:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Oud-bewaker Auschwitz (94) wil vrijspraak ondanks bekent

Bericht door patrickh »

Volgens jou dan toch... :o Niet reageren kan in dit geval dan ook :wink: Omdat jij tegen dergelijke bestraffing bent wil nog niet zeggen dat er ook mensen zijn die daar (gelukkig) anders over denken, toch?
Plaats reactie