Ned voor 40 kapitein adjudant

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Skylighter »

Heb een uniform van een kapitein adjudant, maar ik kom niet geheel uit zijn naam "de Nooy ......".
Wellicht dat jullie er iets van kunnen maken?
Bijlagen
20160714_191440.jpg
20160714_191505.jpg
Laatst gewijzigd door Skylighter op 17 jul 2016, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Ned voor 40 ritmeester adjudant

Bericht door Skylighter »

Nog een bewerkte foto.
Bijlagen
1234.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ned voor 40 ritmeester adjudant

Bericht door Erik »

Geen ritmeester maar kapitein: artillerie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Ned voor 40 ritmeester adjudant

Bericht door michiel01 »

Inderdaad, dat staat ook op het label:Kap Art
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Ned voor 40 ritmeester adjudant

Bericht door Bert-Jan »

Zou het ook: de Nooij kunnen zijn?
Bijlagen
20160717_000034.jpg
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Skylighter »

Kapitein natuurlijk, ik had dat moeten weten! :oops:

Wat betreft de achternaam "de Nooy" of "de Nooij", volgens mij kan het beide.
Het was anno 1940 heel gebruikelijk de lettercombinatie 'ij' als enkele letter 'y' weer te geven. Het was dan ook gebruikelijk om Yssellinie te schrijven in plaats van IJssellinie. Of Calmeyer in plaats van Calmeijer. In slechts zeer weinig gevallen was de 'y' notering werkelijk als ypsilon bedoeld. Daar waar het authentiek was, betrof het buitenlandse spelling of de y in de vorm van een medeklinker. Daar waar de y als klinker werd gebruikt is de uitspraak en de spelling inmiddels als 'ij' bedoeld en meestal ook als zodanig in de tekst weergegeven.
Bron: http://www.zuidfront-holland1940.nl/ind ... laatsnamen


Wel ben ik deze foto online tegen gekomen. Het baret emblem van de kapitein op de foto kan ik niet plaatsen.
Hoe reëel zou het zijn dat dit dezelfde kapitein is als waar ik het uniform van heb? In de meidagen kapitein adjudant van een generaal en na de oorlog wederom dezelfde functie? Althans gezien zijn rang, in combinatie met de mensen om hem heen, lijkt me dat wel een logische verklaring.
Plein, defilé van detachementen die zullen vertrekken naar West-Indië.
Voor het gebouw van de Hoge Raad staan o.a. opgesteld de ministers A.H.J.L. Fiévez (Oorlog) en J.A. Jonkman (Overzeese gebiedsdelen) en de oud-minister J. Meynen (Oorlog), de luitenant-generaal J.J.G. baron van Voorst tot Voorst, de generaal-majoor P.L.G. Doorman, de majoor T. Beets en de kapitein J. de Nooy.
Bron: http://www.haagsebeeldbank.nl/weergave/ ... lter=alpha
Bijlagen
1.jpg
12.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Erik »

Wel ben ik deze foto online tegen gekomen. Het baret emblem van de kapitein op de foto kan ik niet plaatsen.
Ik vermoed, gezien de 'volheid' van het embleem én de positie van de man, dat we hier te maken hebben met het embleem van de Generale Staf (een volle klimmende leeuw op de gesloten-W-gesp)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Bert-Jan »

Er was in 1940 maar 1 de Nooij er staat geen de Nooy in de naam en ranglijst van 1940.
nooij.jpg
de nooij.jpg
de nooij.jpg (20.41 KiB) 1001 keer bekeken
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Skylighter »

Oke bedankt allemaal. Dus het zou moeten gaan om J de Nooij per 31 januari 1939 reserve kapitein bij de artillerie (4e reg veld-art).
Enig idee hoe ik aan meer informatie kan komen? Zo thuis in Ned voor '40 ben ik nog niet namelijk.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Ned voor 40 kapitein adjudant

Bericht door Bert-Jan »

Oprichting: 1939-08-28
Opheffing: 1940-07-15
Gelegerd te: Ede
Geschut: 7-veld, 12 cm hw L14

Het 4e Regiment Artillerie (4 RA) bestond uit 2 afdelingen (6 batterijen) uitgerust met 24 kanonnen 7-veld (paardentractie) en één afdeling (3 batterijen) uitgerust met 12 houwitsers 12 cm L14 (paardentractie). 4 RA was een voortzetting van het zgn. vredesregiment 4 RVA (4e Regiment Veldartillerie), dat na de afkondiging van de algemene mobilisatie op 28 augustus 1939 werd omgedoopt naar 4 RA. Het regiment werd aangevuld met opgeroepen dienstplichtigen uit oudere lichtingen en rekruten uit de opleidingsdepots. De commandant was luitenant-kolonel H.C. de Man.

In de meidagen van 1940 stond 4 RA opgesteld bij de Grebbeberg tussen Veenendaal en Woudenberg om vuursteun aan de infanterie te verlenen. Na een mislukte tegenaanval op de Grebbeberg moest het regiment zich op 13 mei terugtrekken. Een dag later volgde het bericht van de capitulatie.

Het regiment verloor 5 man in de strijd.


Bron: http://www.41afdva.net/

je zou in de gevechtsverslagen kunnen gaan kijken of je daar zijn naam tegen komt.
Plaats reactie