speldje

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Johnn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:32

speldje

Bericht door Johnn »

Wie heeft enig idee wat de betekenis van dit Nederlandse speldje van kort voor wo2 is?

Vr. groet.
Bijlagen
symbool.jpg
symbool.jpg (83.25 KiB) 956 keer bekeken
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: speldje

Bericht door michiel01 »

Een winterhulp speldje?!
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: speldje

Bericht door arie »

Het is niet een foto van voor de oorlog en ook niet Nederlands (speldje) zoals je vermoedens waren.

Het is een Duits winterhulp speldje WHW, Germanische Kampfbeile und Streitäxte en uitgegeven tijdens de gehouden collecte 19/20 oktober 1940.
Zie hier een voorbeeld (speldje) uit die zelfde serie.
Ik neem aan dat dit een stukje is uit een foto, Kan je de gehele foto eens laten zien.
Bijlagen
WHW Germanische Kampfbeile und Streitäxte.jpg
WHW Germanische Kampfbeile und Streitäxte.jpg (24.54 KiB) 807 keer bekeken
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Johnn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:32

Re: speldje

Bericht door Johnn »

Dit is de rest van de foto. Ik kan het nummer niet plaatsen. Wat heeft dat te maken met het speldje?
De foto is gemaakt in Nederland.
Bijlagen
Naamloos-4.jpg
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: speldje

Bericht door arie »

Ik ben wel heel benieuw waarom jij er zo zeker van bent dat de foto in Nederland gemaakt is, waar maak jij dat aan op dan?
Dat kan ik niet begrijpen als je niet eens weet wat er op de foto te zien is.
Of bedoel je afgedrukt in Nederland.

Is die foto geknipt dan ik zie namelijk ook geen randen van de afdruk.
Plaats eens een foto van de achterkant van de foto hier.
Of is het gewoon een plaatje uit een boek of van internet.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Johnn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:32

Re: speldje

Bericht door Johnn »

De foto komt niet uit een boek of van het internet. De foto heb ik destijds ingescand en heb het origineel niet in mijn bezit. Ik heb het gezicht bewust weggelaten i.v.m. privacy. Het origineel is een pasfoto en de persoon die erop staat is een Nederlander. Mij is verteld wie op de foto staat. Als de foto uit 1940 is, dan is de persoon op de foto een jaar of 14.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: speldje

Bericht door arie »

Oké, nu is het duidelijk dus het is toch niet de hele foto zoals je eerst vertelde.
Ik wil je alleen maar helpen dus begrijp me niet verkeerd.
Hoe meer informatie hoe meer de kans een foto te beschrijven en te verklaren is.
Ik vroeg je dat gezien een hele foto (soms) meer informatie kan bevatten (dat je denk) door de dingen eromheen.
Het kan wel een Nederlander zijn maar dat zegt helemaal niks veder over de speld en waar die genomen is, die speld is Duits in ieder geval.
Ik krijg ook veel van die vragen en dan verteld me dat hij een Nederlands uniform aan heeft, nou een NSKK uniform is en blijft bij mij Duits.
Bij een enkele foto is dat moeilijk in te schatten hoe en wat of komt die uit een serie of album de achtergrond kan ook meer zegen over de foto.
Maar goed je heb hier met privacy te maken, dan blijft het lastig.

Ik krijg veel van dit soort vragen via privé mail, maar dan moet men wel open zijn (men wilt toch de vraag beantwoord hebben)
Mede gezien de persoon (de naam) ook meer kan zeggen.
Men wil antwoord op een vraag en als men informatie achter houd dan belemmerd dat natuurlijk allen maar het resultaat.
Ik begrijp het wel dat ze daar niet open in zijn gezien ze Duits gezind waren, dus gezien worden als fouten mensen.
Maar goed ik bekijk het zonder te oordelen tussen " goed en fout " er is namelijk ook grijs, en wie ben ik om te oordelen.
Zo heb ik menig foto kunnen verklaren allen door de naam gezien ik dan ook na de achtergrond van persoon kan zoeken.
De achtergrond van een persoon helpt dus ook een foto te beoordelen en te verklaren.

PS, Zie het niet als een aanval op jou maar meer een redenering na de persoon die de foto bezit uit de familie die het wil weten.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Johnn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:32

Re: speldje

Bericht door Johnn »

Helemaal duidelijk, hoor. En bedankt voor je uiteenzetting.
Zou het kunnen zijn dat de jongen op de foto lid is geweest van een jeugdbeweging o.i.d? Ook gezien het nummer op zijn revers. En dat dit een pasfoto voor een lidmaatschapskaart o.i.d. is? Heb jij soortgelijke foto's, Arie?
Of zou hij het speldje gewoon hebben opgespeld, zonder zich nog bewust te zijn van de feitelijke ideeën van de Winterhulp?
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: speldje

Bericht door arie »

Het kan alles kunnen zijn en kan overal lid van zijn geweest.
Oké het is een jongen dat scheelt weer.
Het kan zomaar zijn dat die bij de HJ of jeugdstorm zat.
Vandaar dat de achternaam wat kan zeggen scheelt heel veel raad en zoek werk en tijd namelijk
En daar (waar weet ik niet) een collecte is gehouden en dat nummer zeg iets over het / een moment.
Waar die was waar men een nummer droeg om een of andere reden.

Maar dat is het nu ik moet gaan lopen raden gezien ik de hele foto niet ziet.
Misschien zegt de hele foto mij helemaal niks hoor, dus hoef ik ook niet te gaan lopen raden en te roepen hier.
Misschien heeft die wel een pet op, dat wat ook weer meer kan zeggen.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Plaats reactie