Handgranaat

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Aaron
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2016, 13:19

Handgranaat

Bericht door Aaron »

Dag iedereen,

Ik heb sinds een tijdje deze granaat (zie fotos) op mijn kamer staan als decoratie, nu vroeg ik mij af als iemand hier iets meer over weet? :)

Heb hem een tijdje geleden gevonden in een lot oud ijzer dat mijn moeder heeft aangekocht.

Heeft het misschien ook iets van waarde?

Alvast bedankt!

Aaron
Bijlagen
14045430_1137630679628062_655150350_o.jpg
14059958_1137630536294743_1611758267_o.jpg
14044890_1137630529628077_1200657451_o.jpg
14045430_1137630679628062_655150350_o (1).jpg
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Handgranaat

Bericht door Fahnenjunker »

Zo te zien is het een aansteker
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Handgranaat

Bericht door racefiets »

Lijkt er inderdaad wel op. Waarde in Nederland is een strafblad vanwege een overtreding van de WWM en jarenlang een probleem als je een VOG nodig hebt voor bijvoorbeeld je werk of lidmaatschap van bijvoorbeeld een schietvereniging.
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Handgranaat

Bericht door Fahnenjunker »

Wordt hier ook al moeilijk over gedaan als dit op je tafel staat? Wat een land.....
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Handgranaat

Bericht door Alley's »

Tuurlijk word er moeilijk over gedaan als je een handgranaat op je tafel hebt staan. Wat dacht je anders? Dat we gaan lachen?V
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Handgranaat

Bericht door ammo »

Fahnenjunker schreef:Wordt hier ook al moeilijk over gedaan als dit op je tafel staat? Wat een land.....
Wat is er mis mee dan?
Nemo Me Impune Lacessit
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Handgranaat

Bericht door Fahnenjunker »

Het is een aansteker. Slecht vermomd als een handgranaat. Of we dan moeten gaan lachen? Nee, maar een beetje relativeren kan geen kwaad.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Handgranaat

Bericht door racefiets »

Hij lijkt teveel op een echte en daardoor verboden. De Nederlandse wet is niet logisch maar ze zien het als "voor afdreiging geschikt".
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Handgranaat

Bericht door Fahnenjunker »

Ik weet wat de wet erover zegt. Maar vind er toch wat van.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Handgranaat

Bericht door racefiets »

Zo slecht vermomd is die anders niet. Kijk eens naar de vooroorlogse franse handgranaten en dan praten we verder.
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Handgranaat

Bericht door Alley's »

racefiets schreef:Hij lijkt teveel op een echte en daardoor verboden. De Nederlandse wet is niet logisch maar ze zien het als "voor afdreiging geschikt".

Precies, Anders had ik het wel leuk gevonden. Al moet ik even zeggen dat als ik dit met mijn metaaldetector vind ik ook best wel bang word :frownno: Want is dan best wel verroest en kan dan niet zien of het een aansteker is ofniet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Handgranaat

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Hij lijkt teveel op een echte en daardoor verboden. De Nederlandse wet is niet logisch maar ze zien het als "voor afdreiging geschikt".
Beter gezegd: hij is niet gemaakt als handgranaat en daardoor zou hij als vrij verkrijgbaar artikel kwaadwillenden in de kaart spelen. Je mag in Nederland gerust een handgranaat op tafel zetten. Voorwaarde is, dat het een echte is die inert/onschadelijk is gemaakt en voorkomt op je verlof. Daarna mag je 'm weer veilig in je wapenkluis bergen. Reden: verlof = controleerbaar.

Het is een ergenis die veel living historymensen al jaren kietelt. Waar in het buitenland een nagemaakte granaat totaal geen probleem oplevert, wordt er in Nederland ook geen probleem van gemaakt: gewoon verbieden.
Grap is alleen dat dit kennelijk alleen opgaat voor explosieven die voor het publiek herkenbaar zijn. Ik heb Nederlandse LH-groepen zien optreden met handgranaten (nagemaakt) die niet referen aan het algemeen beeld van een handgranaat en wat denk je: not a prob at all!
Geldt ook voor houten blokjes 'trotyl' die gebruikt worden bij acts zoals het stellen van bomen (bij wijze van versperringen, verhakkingen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Handgranaat

Bericht door earlymb »

Erik schreef:
racefiets schreef: Geldt ook voor houten blokjes 'trotyl' die gebruikt worden bij acts zoals het stellen van bomen (bij wijze van versperringen, verhakkingen)
Dat heb ik me dus al vaker afgevraagd inderdaad. Scans van de wikkels van die Amerikaanse blokken TNT zijn makkelijk te vinden; wat zou er gebeuren als je die om blokjes hout doet? Hout netjes inpakken is zelfs in Nederland niet verboden maar is een blokje hout in deze specifieke wikkel nu 'voor afdreiging geschikt'?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Handgranaat

Bericht door Erik »

earlymb schreef:.... maar is een blokje hout in deze specifieke wikkel nu 'voor afdreiging geschikt'?
Volgens de letter van de wet wel. Maar waar ligt het verschil tussen 'explosief wapen' (hagr e.d.) en 'explosief'? Is het nabootsen van een striker bijvoorbeeld nu verboden?
Bij Duitse groepen zie ik wel nabootsingen van staven dynamiet, compleet met de correcte wikkels/etiketten, bedradingen en Entzündungsgerät. Zeg het maar. Ik kan het in de wetgeving niet weervinden of tenminste, niet duidelijk toepasbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

De letter van de weg is 1 ding, wapens uit handen houden van mensen die ze kwaadwillig willen gebruiken is een heel ander ding.

Het is zeer spijtig dat de Nederlandse wetgever daar niet bij stil staat.

Ik vraag me echt af hoe het komt dat al die wapens die er worden gebruikt bij de schietpartijen en moorden in Nederland (en als in bv naar het programma 'Opsporing verzocht" kijk lijken me er dat toch een hele boel te zijn) door de mazen van de strenge Nederlandse wet glippen.

Of legt de Nederlandse wetgever de prioriteit van het wapen bezit ergens anders dan bij die criminelen ?

Of staan ze machteloos tegen over deze fenomenen en pakken ze daarom dan maar de verzamelaars aan ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie