Handgranaat

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Handgranaat

Bericht door Erik »

Je legt de vinger op de zere plek, Guy. Precies datgene wat de legale bezitters van wapens ook denken. Nota bene de meest oppassende burgers van het land!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Handgranaat

Bericht door asjemenou »

uniformverzamelaar schreef:De letter van de weg is 1 ding, wapens uit handen houden van mensen die ze kwaadwillig willen gebruiken is een heel ander ding.

Het is zeer spijtig dat de Nederlandse wetgever daar niet bij stil staat.

Ik vraag me echt af hoe het komt dat al die wapens die er worden gebruikt bij de schietpartijen en moorden in Nederland (en als in bv naar het programma 'Opsporing verzocht" kijk lijken me er dat toch een hele boel te zijn) door de mazen van de strenge Nederlandse wet glippen.
De vuurwapens welke worden gebruikt in de inmiddels welbekende schietpartijen/liquidaties zijn meestal afkomstig uit de landen van het voormalige Joegoslavië. Door de burgeroorlog van de jaren negentig zijn deze landen vergeven van de vuurwapens.
Het Schengen verdrag heeft er aan bijgedragen dat deze vuurwapens eenmaal binnen de EU gesmokkeld ook makkelijk naar Nederland zijn te transporteren. De heringevoerde grenscontroles zal het de wapensmokkelaars wel wat lastiger maken maar 100 procent te voorkomen is het niet.
uniformverzamelaar schreef: Of legt de Nederlandse wetgever de prioriteit van het wapen bezit ergens anders dan bij die criminelen ?

Of staan ze machteloos tegen over deze fenomenen en pakken ze daarom dan maar de verzamelaars aan ?
Ik denk niet dat de Nederlandse overheid machtelozer staat tegenover het illegale wapenbezit dan elk willekeurig ander land. De aanpak zal anders zijn. Handel in illegale vuurwapens komt immers in elk land voor, ook in Nederland.
De Nederlandse wetgeving aangaande het vuurwapenbezit is streng. Zelf heb ik hier geen moeite mee. Ik vind het geen fijn idee als Jan en alleman een vuurwapen kan bezitten. Het maakt de samenleving zeker niet veiliger.
Of militariaverzamelaars in Nederland hierdoor harder worden geraakt weet ik niet. Een wet geldt immers voor iedereen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

asjemenou schreef:
uniformverzamelaar schreef:De letter van de weg is 1 ding, wapens uit handen houden van mensen die ze kwaadwillig willen gebruiken is een heel ander ding.

Het is zeer spijtig dat de Nederlandse wetgever daar niet bij stil staat.

Ik vraag me echt af hoe het komt dat al die wapens die er worden gebruikt bij de schietpartijen en moorden in Nederland (en als in bv naar het programma 'Opsporing verzocht" kijk lijken me er dat toch een hele boel te zijn) door de mazen van de strenge Nederlandse wet glippen.
De vuurwapens welke worden gebruikt in de inmiddels welbekende schietpartijen/liquidaties zijn meestal afkomstig uit de landen van het voormalige Joegoslavië. Door de burgeroorlog van de jaren negentig zijn deze landen vergeven van de vuurwapens.
Het Schengen verdrag heeft er aan bijgedragen dat deze vuurwapens eenmaal binnen de EU gesmokkeld ook makkelijk naar Nederland zijn te transporteren. De heringevoerde grenscontroles zal het de wapensmokkelaars wel wat lastiger maken maar 100 procent te voorkomen is het niet.
uniformverzamelaar schreef: Of legt de Nederlandse wetgever de prioriteit van het wapen bezit ergens anders dan bij die criminelen ?

Of staan ze machteloos tegen over deze fenomenen en pakken ze daarom dan maar de verzamelaars aan ?
Ik denk niet dat de Nederlandse overheid machtelozer staat tegenover het illegale wapenbezit dan elk willekeurig ander land. De aanpak zal anders zijn. Handel in illegale vuurwapens komt immers in elk land voor, ook in Nederland.
De Nederlandse wetgeving aangaande het vuurwapenbezit is streng. Zelf heb ik hier geen moeite mee. Ik vind het geen fijn idee als Jan en alleman een vuurwapen kan bezitten. Het maakt de samenleving zeker niet veiliger.
Of militariaverzamelaars in Nederland hierdoor harder worden geraakt weet ik niet. Een wet geldt immers voor iedereen.
Ik heb er ook geen last van. Ik ben geen wapen verzamelaar.
Maar ken er wel een heleboel (Belgische) die niet zo content zijn met de weerkerende bedragen die zij moeten betalen om in regel te blijven.

Maar al wat je aanhaalt zijn letters van de wet die de gewone man treft.
Het is larie om te denken dat de wetten de handel in wapens, de illegale wapenhandel zal doen stoppen of verminderen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Handgranaat

Bericht door asjemenou »

uniformverzamelaar schreef: Ik heb er ook geen last van. Ik ben geen wapen verzamelaar.
Maar ken er wel een heleboel (Belgische) die niet zo content zijn met de weerkerende bedragen die zij moeten betalen om in regel te blijven.
Helaas gaat dat meestal zo. Vermoedelijk zijn er Belgische ambtenaren werkzaam aan om al die vergunningen te controleren o.i.d. Deze ambtenaren moeten ook betaald worden. :wink:
In Nederland is het niet anders. Ik ken een aantal (ex) sportschutters die om soortgelijke redenen zijn gestopt.
uniformverzamelaar schreef: Maar al wat je aanhaalt zijn letters van de wet die de gewone man treft.
Het is larie om te denken dat de wetten de handel in wapens, de illegale wapenhandel zal doen stoppen of verminderen.
Helemaal mee eens. Je kunt als overheid nog zoveel wetten invoeren er zullen altijd lieden zijn die proberen om deze wetten te omzeilen of denken dat deze wetten niet voor hen gelden.
Dat er een registratie bestaat voor vuurwapens in Nederland (en België) vind ik logisch. Het zijn tenslotte wapens en geen snoepjes.

Om terug te komen op de reactie van de topicstarter, zo'n aansteker in de vorm van een handgranaat is al sinds jaar en dag verboden in Nederland. Je kunt er tenslotte mee dreigen. Wie denkt dat het overdreven is dat er mensen zijn die met een handgranaat gooien, die heeft het mis; http://www.at5.nl/artikelen/155881/veel ... jselstraat .
De "aansteker handgranaat" valt onder dezelfde categorie als de nep vuurwapens die je kunt kopen op o.a. buitenlandse beurzen, zie; http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nepwapens .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Ook weer zo een wet die alles en niets zegt.

Een nep granaat is verboden omdat je ermee kan dreigen.
Een gewone bijl of schroevendraaier dan ? Of kan je daar niet mee dreigen.....

Als er iemand met een handgranaat gooit is dat schokkend nieuws en komt dat op alle mediakanalen. Als iemand wordt vermoord met een bijl of spade is dit niet sensationeel en haalt nauwelijks de media of wordt in een voetnoot ergens vermeld.

De logica is soms ver te zoeken. :zapped:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Handgranaat

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Een nep granaat is verboden omdat je ermee kan dreigen.
Een gewone bijl of schroevendraaier dan ? Of kan je daar niet mee dreigen.....
Er moet dan wel bij verteld worden dat een schroevendraaier en een gewone bijl normale gebruiksvoorwerpen zijn die mensen nodig zijn in hun dagelijks leven. Een aansteker in de vorm van een handgranaat is in feite nergens voor nodig; er zijn zat aanstekers in de vorm van een, jawel!, aansteker. Ik hoef mijn saffie niet aan te steken met een voorwerp wat gelijkt op een handgranaat, een revolver of een M-16.

De Nederlandse wetgeving verbiedt het bezit van voorwerpen, die een sterke gelijkenis vertonen met een wapen maar het niet zijn. De grond daarvoor zijn vrij duidelijk: je beperkt zo dat mensen op een makkelijke manier aan 'wapens' komen om daar vervolgens ongewenste handelingen mee te gaan plegen. Waterdichte wetgeving? Nee. Maar in ieder geval beter dan helemaal niets.
Dat daarmee een aantal mogelijkheden wordt afgesneden is jammer maar wel duidelijk. Graag had ik voor mijn uitbeelding 'groep Duitse infanterie eerste wereldoorlog' een Granatwerfer 16 gehad, compleet met kist Granaten. Makkelijk te maken maar het mag eenvoudig niet. Betreur ik, maar is verder wel duidelijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik,

Het juist een bijl, een schroevendraaier, hamer of noem maar op van de gewone gebruiksvoorwerpen die in een woede opwelling worden gebruikt om iemand te verwonden of te doden en die niet in de wet omschreven worden als wapen. Maar wel kunnen gebruikt worden als wapen en overal kan gekocht worden.

Als men iemand wil doden zijn er mogelijkheden zat, zonder dat je een ding gebruikt dat in de wet wordt omschreven als wapen.

Wordt het leven veiliger met een verbod op alles en nog wat ?

Ik deel de mensen toch ook een beetje verantwoordelijkheid toe als iemand met een wapen (nep of niet) over straat loopt dat hij de kans maakt om neergeschoten te worden door de politie (in de huidige tijden) als men niet op de bevelen van deze ordehandhavers in gaat.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door ZEN.45 »

uniformverzamelaar schreef: Ik heb er ook geen last van. Ik ben geen wapen verzamelaar.
Maar ken er wel een heleboel (Belgische) die niet zo content zijn met de weerkerende bedragen die zij moeten betalen om in regel te blijven.
Bedoel je de 100,67 € die ik om de 5 jaar moet betalen voor de controle van mijn vergunningen of de 3 € (incl. postzegels) die ik jaarlijks uitgeef om mijn sportschutterlicentie te valideren ?
Persoonlijk vind ik ca. 25 € per jaar onbeduidend ten opzichte van mijn uitgave aan munitie :P !
uniformverzamelaar schreef: Maar al wat je aanhaalt zijn letters van de wet die de gewone man treft.
Het is larie om te denken dat de wetten de handel in wapens, de illegale wapenhandel zal doen stoppen of verminderen.
Precies. De illegale wapenhandel aanpakken vereist mensen/middelen (geld) terwijl men legale wapenhandel steeds strenger kan maken en aan het onwetend publiek de indruk kan geven dat de overheid "het probleem aanpakt".


Wat die aansteker betreft ... hier in België is het niet verboden en het enige voorbeeld dat ik online kan vinden betreffende 'dreiging met nep handgranaat' was in Nederland.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Heb toch al van enkele grote wapenverzamelaars (daarmee bedoel in meer dan 100 stuks in hun collectie) dat de kosten toch wel een stuk hoger zijn dan die U daarop noemt.
De kogels die je koopt zijn wel degelijk voor je plezier en hoef je niet te kopen als je niet wil. Dus daar gaat het in feite niet over. Het is het bedrag dat opgelegd wordt door de staat om wapens te mogen bezitten en dat ze willekeurig jaarlijks zouden kunnen aanpassen.

Nu ik ben geen wapenverzamelaar en ben dus ook niet op de hoogte wat de juiste prijzen zijn en of dit te maken heeft met de grote (aantal) of de soort van wapens dat je in bezit mag hebben.
Ook heb ik van heb gehoord dat er verschil tussen de soorten van vergunningen.

Misschien kan zen.45 daar meer uitleg over geven ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Handgranaat

Bericht door johan willaert »

Mijn erkenning als wapenverzamelaar in B kost mij 5-jaarlijks een dikke 350Euro...
Met deze erkenning is het aantal en soort wapens dat ik mag hebben onbeperkt voor zover deze in mijn verzamelthema passen (voor mij WO1 en WO2)

Lijkt eigenlijk gewoon huurgeld dat je betaalt aan de overheid om wapens thuis te houden... Als ze éénzijdig de wet aanpassen ben je toch alles kwijt...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Handgranaat

Bericht door asjemenou »

Zouden deze verkopers op Marktplaats ook op de hoogte zijn van het feit dat je zo'n handgranaat aansteker niet zomaar mag bezitten/verkopen in Nederland; http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... &postcode= .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Handgranaat

Bericht door uniformverzamelaar »

asjemenou schreef:Zouden deze verkopers op Marktplaats ook op de hoogte zijn van het feit dat je zo'n handgranaat aansteker niet zomaar mag bezitten/verkopen in Nederland; http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... &postcode= .
Alleen voor Belgen te koop. :lol:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie