Kogel met een sleuf mag wel?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjaakvanzeist
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2016, 18:13

Kogel met een sleuf mag wel?

Bericht door sjaakvanzeist »

Het is niet mijn bedoeling om een stortvloed aan reacties te krijgen in de zin van: dit is al zo vaak besproken!!!! (want het is al heel vaak besproken maar in mijn ogen nog niet volledig...)

In ieder geval het volgende (ik heb de hele wapenwet doorgelezen):

Waarom mag dit wel: https://www.radbag.nl/flesopener-echte- ... 0-patronen (niets meer of minder dan een gat erin frezen)

Waar staat dat dit mag in de NL wetgeving? Als je de kogel draait kun je niet zien dat dit een opener is... Er zit een punt op en dat is strafbaar.

Dank voor het lezen en mogelijke antwoorden, groet Sjaak
http://www.onderschot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Kogel met een sleuf mag wel?

Bericht door Uncle Goose »

Het is niet omdat een website dit verkoopt dat deze daarom in regel is met de wetgeving van het betreffende land. Ik kan hypothetisch gezien een website oprichten en wapens en munitie verkopen zonder vergunning, dat kan goed gaan tot er iemand eens gaat over vallen en dan gaat de bal aan het rollen. Vele van deze websites blijven onder de radar omdat er geen prioriteit wordt aan gegeven.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogel met een sleuf mag wel?

Bericht door Erik »

sjaakvanzeist schreef:...(want het is al heel vaak besproken maar in mijn ogen nog niet volledig...)
Wat mis je dan nog in de besprekingen?
sjaakvanzeist schreef:In ieder geval het volgende (ik heb de hele wapenwet doorgelezen):

Waarom mag dit wel: https://www.radbag.nl/flesopener-echte- ... 0-patronen (niets meer of minder dan een gat erin frezen)

Waar staat dat dit mag in de NL wetgeving? Als je de kogel draait kun je niet zien dat dit een opener is... Er zit een punt op en dat is strafbaar.
- het is een kennelijk gebruikte huls. Mag je voorhanden hebben.
- jij bent niet degene die de huls bewerkt heeft, want dat mag je strict gezien ook niet (bewerken van munitie is een erkenningsplichtige handeling)
- de kogel mag je, indien compleet, inderdaad niet bezitten want dat wordt gezien als een essentieel voorwerp om van munitie inderdaad munitie te maken. Tenzij de kogel op je verlof staat (beetje krom gezegd; ik bedoel: als jij een verlof hebt waaruit blijkt dat jij .50 munitie scherp mag hebben)
- ik durf je niet te zeggen of dat ook geldt als het alleen de mantel betreft. Een mantel alleen kun je niet verschieten, tenminste, niet effectief. Ammo, weet jij het?
- het voorwerp is een origineel stuk gedeactiveerd en bewerkte munitie. Het is dus geen namaak (hetgeen een doodzonde is in onze wetgevers ogen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
sjaakvanzeist
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2016, 18:13

Re: Kogel met een sleuf mag wel?

Bericht door sjaakvanzeist »

Erik, bedankt voor je reactie.
Erik schreef:- het is een kennelijk gebruikte huls. Mag je voorhanden hebben.
De huls mag wel maar in combinatie met de punt weer niet. Ik zie veel kettingen, usb sticks en openers waar wel een punt aan zit.... vandaar mijn vraag. Waarom mag dat wel of is het ook zwaar strafbaar?
Erik schreef:- het voorwerp is een origineel stuk gedeactiveerd en bewerkte munitie. Het is dus geen namaak (hetgeen een doodzonde is in onze wetgevers ogen)
Wat bedoel je met een "een doodzonde is in onze wetgevers ogen"?

Wat ik van Korpscheftaken heb begrepen is dat je niet de discussie dient te voeren of iets gedeactiveerd, bewerkt of namaak is... het gaat erom dat als een leek denkt dat het een kogel (met punt) is dan is het illegaal.
Erik schreef:Wat mis je dan nog in de besprekingen?
Ik ben al geruime tijd rechtbankverslagen aan het napluizen maar ik kan geen voorbeeld rechtszaak vinden met als onderwerp "gedeactiveerde munitie" of "bewerkte kogels" of "kogels speelgoed".... In een rechtbankverslag staan vaak steekhoudende opmerkingen waar je informatie uit kan halen. Het zijn nu veel aannames en in mijn ogen en de wetgevers houdt er een heel vreemd gedoogbeleid op na in mijn perceptie (zie voorbeeld flesopener).

Waar begint het gedoogbeleid en waar houdt het op?
http://www.onderschot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel met een sleuf mag wel?

Bericht door racefiets »

Is een kogel met een sleuf nog geschikt om er munitie van te maken?
Het lijkt me niet enkel is dat precies het punt van discussie.
Plaats reactie