Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

Hier een blik uit mijn verzameling. Dit zijn foto's uit mijn woonplaats Dordrecht. Genomen in mei 1940. Sommige nog niet eerder gepubliceerd.
Bijlagen
6:Tweede foto van dezelfde situatie : Leutnant Graf von der Schulenburg, en Bruno Brauers adjudant; Hauptmann Rau.
6:Tweede foto van dezelfde situatie : Leutnant Graf von der Schulenburg, en Bruno Brauers adjudant; Hauptmann Rau.
5:Links op de foto Leutnant Graf von der Schulenburg met een stafkaart van de omgeving in overleg. Tevens bij de Tweede Tol. Rechts op de foto is de commandant van Fallschirmjäger regiment 1 : Bruno Brauer.  Linksboven in de hoek een aantal para's.
5:Links op de foto Leutnant Graf von der Schulenburg met een stafkaart van de omgeving in overleg. Tevens bij de Tweede Tol. Rechts op de foto is de commandant van Fallschirmjäger regiment 1 : Bruno Brauer. Linksboven in de hoek een aantal para's.
4:De Nederlandse barrakken van 1-17 Regiment Artillerie veroverd door de Duitsers. Let vooral op de hopen Parachutes en de droppingscontainers. Aan voorraden geen gebrek!
4:De Nederlandse barrakken van 1-17 Regiment Artillerie veroverd door de Duitsers. Let vooral op de hopen Parachutes en de droppingscontainers. Aan voorraden geen gebrek!
3: Op de dijk staan Duitse para's toe te kijken. Een Nederlandse personenauto is omgetoverd tot ambulance wat vrij vaak gebeurde in de meidagen van 1940. Linksonder in de hoek staan nog een aantal Nederlandse krijgsgevangenen te kijken.
3: Op de dijk staan Duitse para's toe te kijken. Een Nederlandse personenauto is omgetoverd tot ambulance wat vrij vaak gebeurde in de meidagen van 1940. Linksonder in de hoek staan nog een aantal Nederlandse krijgsgevangenen te kijken.
Links bovenin kun je de Junkers transportvliegtuigen nog zien wegvliegen.
Links bovenin kun je de Junkers transportvliegtuigen nog zien wegvliegen.
1 : &quot;De Tweede Tol&quot; Dordrecht,Duitse dropzones. <br />Nederlandse gevangenen kijken toe als er Duitse voorraden gedropt worden. <br />De krijgsgevangenen hoorden waarschijnlijk tot 1-17 Regiment Artillerie en werden in de vroege uren van de Duitse invasie gevangen genomen vanwege een gebrek aan munitie. Ze werden totaal verrast.
1 : "De Tweede Tol" Dordrecht,Duitse dropzones.
Nederlandse gevangenen kijken toe als er Duitse voorraden gedropt worden.
De krijgsgevangenen hoorden waarschijnlijk tot 1-17 Regiment Artillerie en werden in de vroege uren van de Duitse invasie gevangen genomen vanwege een gebrek aan munitie. Ze werden totaal verrast.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

Vervolg.t

Er is nog een foto onderweg van de opnamen van de propaganda film Sprung in den Feind. Die plaats ik als ik 'm binnen heb.

Veel informatie over deze foto's heb ik via de website http://www.zuidfront-holland1940.nl . Ik wil scans van mijn foto's laten plaatsen op deze site zodat iedereen ervan kan meegenieten. Ik heb gemaild maar tot op heden helaas nog geen reactie. Wellicht komt dat nog.

Ik ben altijd op zoek naar foto's ,bidprenten stafkaarten of ander papierwerk als het gaat om de meidagen van 1940 in Dordrecht of de omgeving Moerdijk. Dus mocht je iets hebben liggen kun je me altijd een bericht sturen :)
Bijlagen
11: 1 van de rivierkazematten bij de Moerdijk bruggen in Willemsdorp. Duidelijk veroverd door troepen van fallschirmjäger regiment 1. Kogelgaten zijn duidelijk zichtbaar bij de schietgaten.
11: 1 van de rivierkazematten bij de Moerdijk bruggen in Willemsdorp. Duidelijk veroverd door troepen van fallschirmjäger regiment 1. Kogelgaten zijn duidelijk zichtbaar bij de schietgaten.
10: Duitse propaganda foto van parachutisten bij de moerdijkbruggen. In het echt zouden ze nooit <br />zo dicht bij de bruggen hebben geland vanwege Nederlands luchtafweer en het gevaar om in de rivier te landen
10: Duitse propaganda foto van parachutisten bij de moerdijkbruggen. In het echt zouden ze nooit
zo dicht bij de bruggen hebben geland vanwege Nederlands luchtafweer en het gevaar om in de rivier te landen
9: De algemene begraafplaats in Dordrecht. Op de achterkant van de foto staat geschreven: Heldenfriedhof für unser Fallschirmjäger in Dordrecht - <br />Holland 1940<br />De namen op de graven zijn: Gefreiter Knaute, obergefreiter Bormann en Gefreiter Niemeyer behoorde to 5 AR/ 22 en werden door een <br />Nederlandse korperaal gedood bij het centraal station in Dordrecht. <br />Gefreiter Hans Lausen hoorde bij 10/FJR 1 en kwam bij gevechten om het leven in <br />&quot;Wieldrecht&quot;.<br /><br />Schütze Deutsch en  Oberleutnant Mann hoorden bij IR 72 van het 7e vliegerkorps welke landde bij  Rotterdam en verplaatst naar Dordrecht. <br />Ze kwamen beiden in de buurt van de spoorlijn om het leven. Hier werd vrij hard gevochten. <br /><br />Gefreiter Adam Kettler hoordde bij 11/ FJR 1 en stierf of <br />aan zware verwondingen of werd gedood bij gevechten.
9: De algemene begraafplaats in Dordrecht. Op de achterkant van de foto staat geschreven: Heldenfriedhof für unser Fallschirmjäger in Dordrecht -
Holland 1940
De namen op de graven zijn: Gefreiter Knaute, obergefreiter Bormann en Gefreiter Niemeyer behoorde to 5 AR/ 22 en werden door een
Nederlandse korperaal gedood bij het centraal station in Dordrecht.
Gefreiter Hans Lausen hoorde bij 10/FJR 1 en kwam bij gevechten om het leven in
"Wieldrecht".

Schütze Deutsch en Oberleutnant Mann hoorden bij IR 72 van het 7e vliegerkorps welke landde bij Rotterdam en verplaatst naar Dordrecht.
Ze kwamen beiden in de buurt van de spoorlijn om het leven. Hier werd vrij hard gevochten.

Gefreiter Adam Kettler hoordde bij 11/ FJR 1 en stierf of
aan zware verwondingen of werd gedood bij gevechten.
8: Oberst Bruno Brauer <br />en Hauptmann Rau zijn blij om de aflossingstroepen te zien.
8: Oberst Bruno Brauer
en Hauptmann Rau zijn blij om de aflossingstroepen te zien.
7: Aankomst van de verkenningseenheden van de 9e panzerdivisie op 12 mei 1940 bij de Tweede Tol .<br />De tanks zouden een dag later arriveren . Van links naar rechts:Hauptmann Rau, Oberst Bruno Brauer and Leutnant Graf von der Schulenburg
7: Aankomst van de verkenningseenheden van de 9e panzerdivisie op 12 mei 1940 bij de Tweede Tol .
De tanks zouden een dag later arriveren . Van links naar rechts:Hauptmann Rau, Oberst Bruno Brauer and Leutnant Graf von der Schulenburg
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

Ik zie dat ik per ongeluk in het verkeerde collectieforum zit :bonk: :bonk:. Moderators mijn excuses :bonk:
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Kugelblitz »

Heb je topic verplaatst! :)
Geweldige foto's, zeer bijzonder om te zien! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door patrickh »

Sommigen niet gepubliceerd zeg je, zijn andere foto's uit je collectie wel al gepubliceerd, of zitten er persfoto's bij?
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

Thanks Kugel!

@Patrick , met gepubliceerd bedoel ik dat ze al eens beschikbaar zijn gemaakt voor een breed publiek. Sommige van deze foto's staan namelijk al op de website Zuidfront.

Mijn foto's zijn allemaal prive opnamen, maar soms gingen deze foto's wel eens het hele regiment door en werden er gewoon meerdere gedrukt. De foto's van de Tweede Tol komen uit een nalatenschap van een FJ
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Memory »

Bijzondere foto's, dank voor het delen!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door rood »

Zeer interessante foto's!
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door peanut »

Ik ga mee met de heren hierboven!
Super foto's!
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

Thanks allemaal.

Hier nog een foto van de opnames van de Duitse propaganda film Sprung in den Feind:

https://www.youtube.com/watch?v=JArk0gRRg1Y

(More on the way!)
Bijlagen
Sprung in den Feind Moerdijk
Sprung in den Feind Moerdijk
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Comrade »

Mooie foto's hoor, vooral die graffoto's van die leden van 5./AR22!
Heb de meeste ervan al gezien op zuidfront-holland1940. Geweldige site met erg veel info!
Ben sinds een tijdje geïnteresseerd in ID22. die ook actief waren in deze omgeving, heb je daar nog meer foto's van liggen die je wilt delen op dit forum?

Heb zelf nog een setje liggen van de verbindingsofficier van 4./AR22, helaas alleen geen dingen uit mei 1940, weet jij misschien waar die geland zijn?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Nick U »

@Comrade: Ik heb maar 1 foto van de 22ID en dat is de eerste foto van deze post ;) Waarschijnlijk vanaf hun voertuig gemaakt vanuit of op weg naar Rotterdam. Volgens mij is 4./AR 22 geland bij Rotterdam Waalhaven.

Bijdeze nog een paar toevoegingen.
Bijlagen
Zwijndrechtse brug, dordtse kerk
Zwijndrechtse brug, dordtse kerk
Sprung in den feind 2
Sprung in den feind 2
Moerdijkbrug
Moerdijkbrug
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Foto's meidagen 1940 Dordrecht en Moerdijk

Bericht door Fahnenjunker »

Had ze al gezien maar super foto's!
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Plaats reactie