Tracks maar waar van?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door Erik »

In ieder geval zijn de aangeboden tracks niet zomaar 'craps' en hebben zeker hun waarde. Een bepaalde serie sovietvoertuigen was hier mee uitgerust zoals de genoemde BTR-50 en PT-76, maar ook het lichte luchtgelande veldgeschut ASU-85 rolde op deze track!
Voor restaurateurs zeker van waarde!

In de jaren tachtig moest je als verkenner bij de 41 pantserbrigade kennis hebben van deze voertuigen. Dat dreven we soms wat ver; ook sporen die de voertuigen maakten rekenden we tot onze kennis!
De smalle, brencarrier-achtige tracks vielen natuurlijk meteen op! Daar waren er niet zoveel van! Deze wetenschap, en de vindplaats van de tracks en de uitgesproken vermoedens ("misschien russisch?") zetten mij op het spoor dat we hier misschien wel eens met deze voertuigen te maken zouden kunnen hebben. Tja, dan is google nog slechts een vermoedens bevestigen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door soldaat »

Voor mij is Russisch niet zo interessant maar wel meer waard dan oudijzerprijs mits het oorlogs is maar na oorlogs wat dit dus is is voor mijn echt niet meer waard
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door soldaat »

En daar bedoel ik niet mee te zeggen dat het niets waaard is maar alleen dat hef voor mij niets waard is en zeker als het nog na oorlogs is ben zeker blij over de determinatie hier dat ik in ieder geval weet wat het is top
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door asjemenou »

Leuke anekdote Erik. Aan de andere kant van het IJzeren Gordijn deden ze dit ook. Ik heb in de verzameling een aantal handboeken van de DDR Grenztruppen. Hierin worden ook de militaire NATO-eenheden e.d. vermeld die toen in West-Duitsland gelegerd waren.

Jij hebt het over het het Sovjet ASU-85 gemechaniseerde geschut voor de luchtlandingstroepen. Na wat spitten in boeken en googlen blijkt dat er twee varianten van dit model rupsband bestaan.
Eén model waarbij de tanden op de rupsband massief zijn en één waarbij de tanden open zijn. De rupsband met open tanden zou ontwikkelt zijn voor voertuigen bestemd voor de luchtlandingstroepen. Het zou een voertuig als de ASU-85 lichter maken. Iets wat niet onbelangrijk is voor uitrusting voor luchtlandingstroepen.
Zelf heb ik hier mijn twijfels over. Het kan ook een wijziging in de productie zijn geweest. Als je foto's van de genoemde voertuigen bekijkt dan zie je dat de twee varianten op beide voertuigen wordt gebruikt.
Rupsband uit de reactie van Soldaat. Deze variant heeft open tanden.
Rupsband uit de reactie van Soldaat. Deze variant heeft open tanden.
Detail van de rupsband van een ASU-85. Een variant met open tanden.
Detail van de rupsband van een ASU-85. Een variant met open tanden.
Een PT-76 amfibische tank voorzien van een rupsband met massieve tanden.
Een PT-76 amfibische tank voorzien van een rupsband met massieve tanden.
PT-76 voorzien van een rupsband met zowel massieve als open tanden.
PT-76 voorzien van een rupsband met zowel massieve als open tanden.
ASU-85 voorzien van een rupsband met massieve tanden.
ASU-85 voorzien van een rupsband met massieve tanden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:...Het zou een voertuig als de ASU-85 lichter maken. Iets wat niet onbelangrijk is voor uitrusting voor luchtlandingstroepen.
Zelf heb ik hier mijn twijfels over. Het kan ook een wijziging in de productie zijn geweest. Als je foto's van de genoemde voertuigen bekijkt dan zie je dat de twee varianten op beide voertuigen wordt gebruikt.
Ik twijfel met je mee.
Als je ziet in de instructiefilms uit de jaren zeventig en tachtig zie je, hoe dit tankje (maar ook de BMD's) uit de vliegtuigen wordt geworpen: ingepakt en staande op houten kratten die z'n val moet breken na aan parachutes afgeworpen te zijn. Ik geloof niet dat Russische ontwerpers zich erg druk maakten om een paar kilootjes lichter of zwaarder die dan uit de tandjes gehaald moest worden.
Ik denk ook dat het een wijziging in productie is geweest. Ik kan me voorstellen dat een 'dichte' tand gewoon wat steviger is en dat men daarom overgestapt is naar dichte tanden. Zoiets.

Mooie foto's trouwens!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Tracks maar waar van?

Bericht door patrickh »

Grappig, heb ook nog als dienstplichtige op een blauwe maandag aan voertuigherkenning moeten doen bij het 17e PAINFBAT begin jaren '90.
Plaats reactie