Gevonden voorwerpen

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Gevonden voorwerpen

Bericht door Danielcollector »

Beste forumleden,

Nu weet ik dat een groot aantal mensen hier al jeukende handen krijgen bij het woord munitie, maar ik heb een tijdje geleden deze 2 voorwerpen gevonden op de zandverstuiving van Harderwijk. Hierbij is geen metaaldetector te pas gekomen; het waren oppervlaktevondsten. Ze hebben wat weg van geweergranaten, maar ik kan niet vinden wat ze nou precies zijn. afmetingen zijn 6,5-7 cm hoog en 2 cm in doorsnee. IK hoop dat iemand mij kan helpen _/-\o_

Afbeelding
Afbeelding



Bij voorbaat dank,

Daniel
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Erik »

Ik zie een HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELE grote foto met roestige punten.
Zonder verder te kijken kan ik je nu vast mededelen dat de spoorlijn Amersfoort-Zwolle onder hevige aandacht heeft gelegen tijdens de oorlog. Als jongen heb ik bij de zandverstuiving op 't Harde gewoond en deze granaatjes veel gevonden. Al jaren worden die dingen gevonden langs de lijn. Ook op het zand bij Harderwijk.
Dus: granaatjes uit een boordkanon. De munitiedeskundigen op dit forum kunnen je meer vertellen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door ammo »

20 mm sub caliber Dus: Erik geen granaatjes uit een boordkanon.
Nemo Me Impune Lacessit
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Danielcollector »

dank u voor de reacties heren!! Ammo, heb heb je een idee van welke tijdsperiode en welke nationaliteit deze voorwerpen zijn?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Erik »

ammo schreef:20 mm sub caliber Dus: Erik geen granaatjes uit een boordkanon.
Vandaar: de munitiedeskundigen gaan je meer vertellen!
Ik kreeg vroeger op m'n kop als ik die dingen mee naar huis nam (deed je als jochie dan ook maar 1 keer!), van de munitietechnicus die bij ons in de straat woonde kregen we te horen dat het granaatjes waren van de vliegtuigen uit de oorlog. De hulzen vonden we ook geregeld trouwens, die heb ik nog wel allemaal.
Het bedrijf Sindorf op 't Harde (bekend van de hijskranen langs de snelweg) heeft een aantal jaren geleden haar terrein uitgebreid en bebouwd: er werden 125 van deze projectieltjes geborgen!
Ik houd het maar op het zekere: onbekend projectiel dus gevaarlijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door racefiets »

Deze zijn naoorlogs en Nederlands gebruikt.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door patrickh »

En ongevaarlijk?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Deze zijn naoorlogs en Nederlands gebruikt.
Welk wapensysteem kan dat dan geweest zijn?
Ik weet van het Harderwijkerzand dat er een handgranatenbaan heeft gelegen (nog steeds herkenbaar in het terrein) maar ook een antitankbaan waar vermoedelijk TLV 57 en 105/106 is geschoten. Bovendien lag op de WGF naast het zand een inrichting voor het simulatieschieten DRAGON M47.
Van de TLV 84 is mij een subcaliber bekend maar niet eentje die er zo uitzag. Misschien van een van de vroegere TLV's? 88 mm raketwerper?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door racefiets »

Ik haal ze altijd door elkaar maar als ik me niet vergis is het of de LAW of de 3,5". De een heeft 1 geleideband de andere 2. Ammo zal me wel corrigeren. (heeft die de vorige keer ook gedaan.... :mrgreen: )

[Edit] Het is volgens mij deze: http://www.municion.org/20mm/20x27Relectric.htm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Ik haal ze altijd door elkaar maar het is of de LAW of de 3,5". De een heeft 1 geleideband de andere 2.
De LAW M72A2 gebruikt de insteekloop Raufoss, die gebruik maakt van lichtspoorelementen in het kaliber 20x22R. Wij schoten een (verbeterd?) systeem 21mm wat gebruik maakte van een soort pijl met kop en staart. Zelfde lengte als de raket.
De 3,5" gebruikte een insteekloop met munitie in 20x19R. Wat de lengte van het projectiel was, weet ik niet meer. Daarvoor heb ik te kort met het wapensysteem gewerkt. Maar een 19mm hoge huls lijkt mij niet voldoende kracht te hebben een 7 cm lang projectiel met drijfband door een loop te jagen. Maar als eerder gezegd: dat herinner ik mij niet meer.
Het projectiel voor de subcaliber voor de TLV 84 M2 was gewoon een prop, een lichtspoorelement. Het patroontje was ook bijna zo dik als het lang was (uit mijn hoofd ook 21 mm) Het werd geladen in een afvuurelement dat leek op de granaatpatroon.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door racefiets »

De geleideband is maar heel smal. Als ik het niet vergeet zal ik straks even in mijn kast kijken. Ik dacht dat ik er eentje in de verzameling heb.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door racefiets »

Afbeelding

Hierbij een foto uit eigen verzameling. De rechter is denk ik degene die je bedoelt in je eigen post Erik.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Gevonden voorwerpen

Bericht door Danielcollector »

Dank u allen heren! Het lijkt inderdaad een LAW-type projectiel te zijn, maar met een andere, gegroefde geleideband?
Even off-topic: Ik wil even deze mooie vondst die ook van de zandverstuiving van Harderwijk komt delen; een Hembrug/M95 huls uit 1896!!

Afbeelding

Mvg Daniel!
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Plaats reactie