Mp40

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Henk43A
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2016, 18:38

Mp40

Bericht door Henk43A »

IMG_1256.JPG
Hallo ,

Ik ben vandaag aangenaam verast geweest door een vondst, na afbraak van een oude woning heb ik een Mp40 uit 1943 gevonden. Ik ben zelf verzamelaar maar dan voornamelijk postWW2, tevens sportschutters met oorlogswapens, maar ik vroeg me nu af wat zo iets waard is. Het wapen op zich is goed bewaard doch lichte oppervlakkige roest.
Bijlagen
IMG_1260.JPG
IMG_1258.JPG
IMG_1257.JPG
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mp40

Bericht door Kugelblitz »

Man, wát een vondst! Ik hoop dat je hem houdt (mits juiste papieren)? Mooier dan dit kan haast niet, gaaf im te horen dat dit dus nog steeds af en toe wordt gevonden. Bizar dat dit ding decennia geleden daar is verstopt/achtergelaten en nu weer ineens door mensenhanden wordt aangeraakt.

Heb je meer informatie over de vindplaats?

Afhankelijk van de staat, nummergelijkheid etc. kan zo'n ding makkelijk €5000+ opleveren. Onklaar gemaakte exemplaren gaan al makkelijk rond de €2500.
Je hebt in ieder geval een zeer gewild item in bezit, bedenk goed of je er afstand van wilt doen, zeker nu je er op zo'n speciale manier aan gekomen bent (uiteraard in achtnemening van de wetgeving in je land).

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Mp40

Bericht door asjemenou »

Mooie vondst dat sowieso. Is er een aantal jaren geleden in Den Haag ook niet zo'n MP40 uit een spouwmuur gekomen?
Bevat het magazijn nog patronen?

Je kunt proberen te achterhalen of hoe de MP40 in het huis terecht is gekomen. Wie waren de bewoners van het huis gedurende de oorlog enz. Misschien heeft er een WOII verzamelaar in het huis gewoond. Zo kan het wapen ook in het huis terecht zijn gekomen. Voor dit wapen heb je immers een vergunning nodig. Dit kan een reden zijn waarom het verstopt werd.

Probeer het wapen op je vergunning te krijgen. Succes ermee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Mp40

Bericht door CollectorWo2 »

Ze verstopte de wapens vroeger ook voor de duitsers,soms werd dit vergeten.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mp40

Bericht door racefiets »

Heb momenteel een prijslijst liggen van een handelaar:
MP40 used € 3500,00
MP40 excellent € 3900,00
MP40 matching numbers € 4400,00

Nou heeft deze wat oppervlakteroest en dat zal voornamelijk de prijs gaan bepalen. Boven de 4000 zal het zeker niet zijn.

Is het wapen in Nederland aangetroffen?
Henk43A
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2016, 18:38

Re: Mp40

Bericht door Henk43A »

Het wapen kwam uit een ingebouwde kast die een dubbele bodem had. Die kast hebben we vandaag samen met de schouw afgebroken. De eigenaar van het pand was een verzetsman tijdens oorlog, heeft er tot zijn 94e gewoond.
Meer info hadden we niet. Wat de prijzen betreft ben ik het niet eens, ik heb al een bod van 6500€ en zal het niet bij het eerste beste bod laten gaan.
En ze worden zeldzaam in schietklare toestand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mp40

Bericht door racefiets »

Ik kan je de adresgegevens geven van de handelaar die deze zo kan bestellen. Deze wapens zijn gewoon in originele schietklare toestand. (stuur me je mailadres en ik wil je zelfs de hele lijst met wapens sturen als je het zelf wilt controleren) Voor een MP38 zou het trouwens wel een reële prijs zijn. Die staan voor 6900 euro te koop.
Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat jou exemplaar niet geregistreerd is. Hiervoor zal je nog wat werk moeten doen met het risico dat de politie niet mee werkt en het wapen gewoon vernietigd ondanks dat ze dat niet mogen. Het zal niet de eerst keer zijn. Verkoop je het wapen wetend dat hij niet geregistreerd gaat worden dan kan je nog wel eens met vervelende gevolgen te maken krijgen. Dan ben je met illegale wapenhandel bezig en daar zijn ze over het algemeen niet blij mee. Ik weet niet van wie je een bod gekregen hebt maar dit kan alleen bij een verzamelaar of een museum terecht komen die naast een verzamelaarsverlof ook een speciale ontheffing heeft voor volautomatische wapens. Of bij een reenactor die het wapen laat ombouwen naar blankfire. Van de verzamelaars zijn er maar een 200 in Nederland waarbij het wapen maar bij een klein gedeelte in de verzameling past. Reenactors zijn er inmiddels misschien wat meer.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mp40

Bericht door racefiets »

Nog even een kleine aanvulling, volgens de wet dien je bij het aantreffen van een wapen zo snel mogelijk de politie hiervan op de hoogte te stellen. Wacht je hier een paar weken mee dan wordt het steeds moeilijker zo niet onmogelijk om het wapen legaal te krijgen. Degene die het aan treft zal dit ook moeten doen. Een kopende partij kan dit niet. Het zal hem zelfs aangerekend worden dat hij een illegaal wapen gekocht heeft en ook fysiek gekregen heeft.
Henk43A
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2016, 18:38

Re: Mp40

Bericht door Henk43A »

Hallo Racefiets,

Ik woon niet in Nederland en het bod komt uit de USA, die dan ook voor de rest zal verantwoordelijk zijn wat invoering en geldige documenten betreft.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mp40

Bericht door racefiets »

Die ga je nooit in de VS krijgen. De wapenwet daar verbied import. De enige mogelijkheid om ze te importeren is om het huis in stukken te slijpen. (en voor jou informatie, een machinepistool in de VS is minimaal het 5-10 voudige waard aangezien er geen nieuwe meer geïmporteerd mogen worden voor particulier bezit)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Mp40

Bericht door jurgen »

racefiets schreef:Die ga je nooit in de VS krijgen. De wapenwet daar verbied import. De enige mogelijkheid om ze te importeren is om het huis in stukken te slijpen. (en voor jou informatie, een machinepistool in de VS is minimaal het 5-10 voudige waard aangezien er geen nieuwe meer geïmporteerd mogen worden voor particulier bezit)
Het 5- tot 10-voudige van de door jou genoemde (pakweg) 6000 euro is 30.000 tot 60.000 euro voor één machinepistool? Sta me toe dat zwaar te betwijfelen..
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Mp40

Bericht door johan willaert »

22.995 voor eentje niet-nummergelijk...

http://dealernfa.com/shop/german-wwii-m ... mp40-6563/
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mp40

Bericht door Kugelblitz »

Laten we verder niet redetwisten over wat hij er wel of niet voor kan krijgen. Vast staat dat de juiste vergunningen nodig zijn om dit wapen te mogen bezitten en dat eventuele verkoop ook de nodige maatregelen vereist.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mp40

Bericht door racefiets »

Jurgen, ik heb het niet over 6000 euro gehad.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Mp40

Bericht door jurgen »

racefiets schreef:Jurgen, ik heb het niet over 6000 euro gehad.
Je hebt gelijk, dat is ongeveer de prijs die de topicstarter noemde.
Hoe dan ook exuberante bedragen vind ik, maar laat het ons daarop houden. :)
Plaats reactie