Collectie Unifil in lebanon

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in Libanon

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Heb je contact met het KMar-museum in Buren? Meer dan andere musea hebben ze veel contact met hun achter, de KMar zelf! We komen nu langzaam op het tijdstip dat de laatste UNIFILers langzaam de dienst verlaten.
Het KMAR museum in Buren ken ik. Het heeft een mooie collectie, gevestigd in een even zo mooi gebouw. Soms heb je als verzamelaar wel eens een vraag waar ook een museum niet direct een antwoord op heeft. Ik heb eens bij ze geïnformeerd of waar de witte slagriem met pistoolholster vandaan kwam die de brigade KMAR in Libanon droeg.
Voor mijn brigade KMAR (UNIFIL) uniform ben ik namelijk nog op zoek naar zo'n witte slagriem met pistoolholster. Deze witte slagriem met pistoolholster is niet de witte webbing uitvoering die ze in Nederland droegen. Van oud Marechaussee die in Libanon dienden weet ik dat ze deze witte riem tezamen met een zwarte MP band (zie eerder geplaatste foto) pas in Libanon kregen uitgereikt. Bij hun vertrek uit Libanon moesten ze deze witte slagriem inleveren. De riem met pistoolholster is gemaakt van een soort geplastificeerd (kunst) leer. Mijn vermoeden is dat de riem/pistoolholster van Franse makelij is maar ik kan er weinig over vinden. Bijgevoegd een foto van de riem.

Afbeelding
Erik schreef:Ten behoeve van uitbeelding heb ik een passende M67 wat wel even zoeken was voor iemand met mijn lengte. Ook de bijhorende laarzen (even uit het hoofd, waren dat ook M58?) natuurlijk, en het koperen baretembleem van mijn regiment.
Uit schenkingen (een mooi woord voor "hier, jij bent nogal eens van de ouwe troep, neem jij mijn plunjebaal maar") heb ik de gevechtsuitrusting uit de jaren 50/60 redelijk compleet.

Errug verhelderend om een gevechtstas uit te pakken die in 1960 omstreeks voor de laatste keer was dichtgemaakt. Inclusief de sokken, net terug van velddienst en de blikken: dito zonder reiniging. :full:
Dit is inderdaad erg leuk om te vinden en te krijgen. Het M58 uniform heb ik ook redelijk compleet. Webbing uitrusting met messing gespen, aluminium veldfles, K53 gasmasker en ga zo maar door. Onlangs nog een mooi vroeg exemplaar van de M53 helm gevonden. Het is een Verblifa helm uit 1954.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Mooie vondsten! Ook een goede tijd om het nu te verzamelen, mensen schatten het nog niet op waarde!
De slagriem die jij bedoelt is in feite de schouderriem. Een slagriem is een riem, bedoeld om tijdens het paardrijden de karabijn vast te zetten zodat-ie niet de hele tijd tegen je rug bonkt! Het nederlandse exemplaar zat vast (geloof ik) aan de koppel beredenen en werd met een slag om de karabijn gelegd en links van het lichaam weer aan de koppel bevestigd.
Goede bronnen voor het naoorlogs tuniek: Talens deel II en Talens "van veldgrijs naar camouflage". En natuurlijk de voorschriften, voor een appel en een scheet op marktplaats aangeboden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Frank80
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2016, 15:59

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Frank80 »

michiel01 schreef:want al die frutsels (borstzakhangers, batons, medailles etc) horen er verder niet op voor een period look.
Ik kom drie jaar later even zeuren over het feit dat de borstzakhangers er wel degelijk bij hoorden. Ik heb beiden gedragen. De rechter (JWF/Dutchbatt) op de brigade Kafra, de linker (MPCoy) in Naqoura. :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Allereerst welkom op het forum Frank.

Het is niet erg als je een oud topic nieuw leven inblaast. Zolang je reactie informatief is dan heeft er niemand moeite mee.
Over de borstzakhangers die je hebt gedragen. Mag ik aannemen dat je hebt gediend bij de brigade KMAR in Libanon?
Deze borstzakhangers waren toch geen officiële verstrekking? Deze mocht je wel op je uniform dragen maar je moest 'm toch zelf kopen?
_dsc0327 30x21-lr.jpg
Bovenstaand een foto van een M78 uniformjas zoals deze door de brigade KMAR in Libanon werd gedragen. Ik heb deze uniformjas samengesteld aan de hand van fotomateriaal en aanwijzingen van oud Marechaussees.
De UNIFIL baret is afkomstig van een oud Marechaussee daarom vond ik leuk om het bijbehorende uniform erbij te maken.

Je vroeg mij over de witte riem die de Marechaussee in Libanon droeg. Ik heb begrepen dat dit een riem was die door Marechaussee motorrijders werd gedragen. Het is dus een Nederlandse verstrekking geweest. Ze bestaan met en zonder stelgaatjes.
Daarnaast werd ook de witte webbing riem gedragen zoals op de foto. Officieel behoort bij deze webbing riem ook een witte webbing pistooltas maar deze combinatie heb ik ook op foto's gezien. Ik heb zelfs een foto gezien waarop een Marechaussee een groene riem en pistooltas droeg. Dit in combinatie met een blauwe MP band (met opgenaaid UN embleem) zoals deze in Nederland werd gedragen. Hoe strikt volgde men de kledingvoorschriften op?!
100_2070-lr.jpg
Op de tweede foto zie je de witte motorrijdersriem. De foto heb ik genomen in het Marechaussee museum in Buren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Frank80
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2016, 15:59

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Frank80 »

asjemenou schreef:Allereerst welkom op het forum Frank.

Dank je wel!
Over de borstzakhangers die je hebt gedragen. Mag ik aannemen dat je hebt gediend bij de brigade KMAR in Libanon?
Dat klopt. Ik heb van november 80 tot en met mei 81 als Dpl Mar2 in Libanon gezeten. Eerste deel op de brigade Kafra ('MP house') en het tweede deel in Naquoura (MPCoy) en aansluitend gedetacheerd in Nahariya en Herzliya in Israel. :)
Deze borstzakhangers waren toch geen officiële verstrekking? Deze mocht je wel op je uniform dragen maar je moest 'm toch zelf kopen?
Het was volgens mij een toegestane toevoeging, evenals het naambordje.
Bovenstaand een foto van een M78 uniformjas zoals deze door de brigade KMAR in Libanon werd gedragen. Ik heb deze uniformjas samengesteld aan de hand van fotomateriaal en aanwijzingen van oud Marechaussees.
De UNIFIL baret is afkomstig van een oud Marechaussee daarom vond ik leuk om het bijbehorende uniform erbij te maken.
Het rode dingetje op de schouder kan ik me niet herinneren. Ook de fluit kan ik me, hoewel standaard voor de Marechaussee, uit Libanon niet herinneren.
Eén aanwijzing: de borstzakhanger die je op hebt is van MPCoy in Naquora. Op de brigade werd de borstzakhanger van JWF gedragen, zoals je hier kunt zien. Een toneelstukje voor de film door Wmr Jansen en Mar1 Stokx, precies in de periode dat ik er zat:
https://www.youtube.com/watch?v=qKZCFhB ... t=1h25m40s

Ik heb dan ook het idee dat jouw samenstel eerder gebaseerd is op ofwel de marechaussees die tot 1983 gedetacheerd waren bij Naquoura (maar dan kun je de fluit en het rode ding op de schouder weglaten) of op het uniform van de vier marechaussees die onderdeel waren van DutchCoy in Libanon, onderdeel van de VN macht na 1983 maar die ken ik niet want toen was ik er niet meer.
Je vroeg mij over de witte riem die de Marechaussee in Libanon droeg. Ik heb begrepen dat dit een riem was die door Marechaussee motorrijders werd gedragen. Het is dus een Nederlandse verstrekking geweest. Ze bestaan met en zonder stelgaatjes.
Ah, dat is alweer een stap verder. Dank je. Ik kende de pop in het Marechausseemuseum. Die is (op het gejatte plaatje op de borsthanger, dat er nog steeds niet op teruggebracht is) n.m.m. historisch correct. Hoewel een opgenaaid naambordje ontbreekt.
Daarnaast werd ook de witte webbing riem gedragen zoals op de foto. Officieel behoort bij deze webbing riem ook een witte webbing pistooltas maar deze combinatie heb ik ook op foto's gezien. Ik heb zelfs een foto gezien waarop een Marechaussee een groene riem en pistooltas droeg. Dit in combinatie met een blauwe MP band (met opgenaaid UN embleem) zoals deze in Nederland werd gedragen. Hoe strikt volgde men de kledingvoorschriften op?!
Binnen zekere grenzen. Naambordje werd toegestaan. borsthanger ook. En verder dus verplichtingen afhankelijk van wel of geen wachtdienst/patrouille.
De MP armlets waren er in twee soorten. beiden in opgenaaid vilt. De een met blauwe band aan groene armlet en de ander in donkerblauw, zoals je die op jou samengestelde pak hebt. Op bijgaande foto (handje geven voorafgaand aan begeleiding van minister de Geus) zie je dat ik die met de groene armlet draag.

Ik heb zelf de witte webbing riem nooit gezien of gedragen in Libanon. Wel in Nederland uiteraard.

Er was wel één strikt dingetje wat ik me kan herinneren. Er werden Franse pakken verstrekt. Mindere kwaliteit, dunner. Ogenschijnlijk minder warm, maar je zweette er sneller in. Die Franse pakken waren voor zover ik me kan herinneren voor ons niet toegestaan. Die zijn bij mij dus ongebruikt in de plunjebaal teruggegaan naar Nederland.

Maar de hamvraag is voor mij natuurlijk: Hoe ben je aan dat holster gekomen en is er nog aan te komen denk je? Punt is dat ik hem zoals je op de foto ziet, zelf gedragen heb. :) Op pagina 14/15 en een deel van 16 van Marechausseecontact zie je mijn verhaal. http://www.marechausseecontact.nl/pdf/m ... i_2012.pdf

Heb inmiddels een witte Nekaf die ik 100% in brigade Kmar Libanon uitvoering wil uitvoeren als Unifil 1070 of 1071. En los van het gevechtspak hoort daar natuurlijk ook dat riemstel met holster bij. Hoewel dat niet altijd door iedereen gedragen werd. In principe alleen tijdens patrouilles voor zover ik me kan herinneren. Dat blijkt ook wel uit de foto's.

Gr. Frank
Bijlagen
2016-10-27 10.11.49.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je informatieve reactie.
Zelf ben ik niet in Libanon geweest dus ik heb de uniformen samengesteld volgens de informatie die ik van oud UNIFIL militairen heb gekregen.
Het YouTube filmpje is interessant om te zien. Een mooi detail is de MP armlets die ze dragen, eentje met een Nederlands vlaggetje. Deze variant had ik nog niet eerder gezien.
Zoals je ziet heeft mijn variant een opgenaaid schouderlint van de Koninklijke Marechaussee. Ik ken ze ook waar alleen de letters MP opstaan tezamen met het ronde VN embleem. Heeft dat nog een bijzondere betekenis een MP armlet met een Nederlands vlaggetje erop?
Een Marechaussee vertelde mij dat hij naar Libanon ging met een blauwe MP armlet. In Libanon kreeg hij de zwarte armband uitgereikt tezamen met een witte riem. Bij het einde van z'n uitzending moest hij deze spullen weer inleveren.
Dat "rode dingetje" op de schouder is een doosje met oordopjes. Je kent ze vast nog wel :wink: .
Wat de fluit betreft, ik heb het verhaal gehoord van een Marechaussee die 'm echt bij zich had. Volgens hem had inderdaad niet iedere Marechaussee die fluit bij zich. Sommige hadden 'm ook los in de jaszak zitten.
Ik zal volgens jouw aanwijzing de MPCoy borsthanger verruilen voor de JWF-variant. Ik moet wel zeggen dat ik moeite heb gedaan om deze MPCoy borsthanger te vinden.
Wat de witte riem en holster betreft, deze zijn nog wel te vinden. Dat geldt overigens ook voor de overige UNIFIL uitrusting.
_dsc0332 30x21-lr.jpg


Je hebt het al even over de Franse tropenkleding, deze zie je op de bovenste foto. Het afgebeelde uniform is van een gewone UNIFIL militair dus geen Marechaussee. Je komt deze Franse tropenkleding ook nog wel eens tegen waarvan de mouwen zijn afgeknipt. Blijkbaar was dit toegestaan. Bij het uniform het ook voor jouw welbekende blauwe veldpetje en de infoboekjes "Nederland naar Libanon".
_dsc0337 30x21-lr.jpg
Op de tweede foto heb ik het uniform iets gewijzigd. De Franse tropenbroek heb ik verwisselt voor een Nederlandse M78 broek. Deze combinatie zie ik veel op foto's. Naast het blauwe veldpetje heb ik de blauwe M53 VN helm aan het uniform toegevoegd. Tezamen met het scherfvest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Frank80
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2016, 15:59

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Frank80 »

asjemenou schreef:Heeft dat nog een bijzondere betekenis een MP armlet met een Nederlands vlaggetje erop?
Niet dat ik weet. Ik heb er eentje die ik uit Naqoura naar huis meegenomen heb en die heeft geen vlaggetje en geen labeltje met Koninklijke Marechaussee. Het zal sowieso een verschil zijn tussen de brigade Haris en de gedetacheerde marechaussees in Naqoura. Maar het kan ook zomaar zijn dat men begon met verstrekte armlets met vlaggetje en dat als er vervangen moest worden er bijgevuld werd vanuit het HQ in Naquora, wat dan geen vlaggetje had. Erg strak was het allemaal niet.

Een Marechaussee vertelde mij dat hij naar Libanon ging met een blauwe MP armlet. In Libanon kreeg hij de zwarte armband uitgereikt tezamen met een witte riem. Bij het einde van z'n uitzending moest hij deze spullen weer inleveren.
Dat lijkt me correct. Ik heb die zwarte armlet nooit ingeleverd omdat ik met armlet in mijn bezit rechtstreeks vanuit Naquora met de helikopter naar Beiroet teruggevlogen ben. :P
Dat "rode dingetje" op de schouder is een doosje met oordopjes. Je kent ze vast nog wel :wink: .
Jazeker. :) Alleen niet in Libanon. Daar had het geen enkele functie.
Ik zal volgens jouw aanwijzing de MPCoy borsthanger verruilen voor de JWF-variant. Ik moet wel zeggen dat ik moeite heb gedaan om deze MPCoy borsthanger te vinden.
Dat kan ik me voorstellen, want er zijn veel minder Marechaussees onderdeel van MP Coy geweest dan op de brigade in het gebied zelf. En de KWF hanger is gewoon bij de unifilvereniging te koop.

Op de foto in de bijlage (vlak voor mijn terugkeer) zie je een Noorse majoor met de MP Coy borsthanger en de donkere armlet. Dat is dus de combinatie die ik ook in Naqoura droeg. Overigens werd in het algemeen het uniform onderscheid tussen beroeps en dienstplichtig zoals dat in Nederland wel duidelijk bestond, vrijwel geheel geëlimineerd. Andere detachementen kenden geen dienstplichtige MP's dus men wilde dat onderscheid liever niet laten bestaan.
Wat de witte riem en holster betreft, deze zijn nog wel te vinden. Dat geldt overigens ook voor de overige UNIFIL uitrusting.
Maar dat zal nog niet meevallen. Heb jij de holster gewoon van Marktplaats of ben je er militaria beurzen voor afgegaan?
Je komt deze Franse tropenkleding ook nog wel eens tegen waarvan de mouwen zijn afgeknipt. Blijkbaar was dit toegestaan. Bij het uniform het ook voor jouw welbekende blauwe veldpetje en de infoboekjes "Nederland naar Libanon".
Het petje ken ik. Ik heb het nog. Wij mochten het als Marechaussee niet dragen. De mannen van de TD in Haris liepen er standaard mee.
Naast het blauwe veldpetje heb ik de blauwe M53 VN helm aan het uniform toegevoegd. Tezamen met het scherfvest.
Dat lijkt me een correcte combinatie als het gaat om de gemiddelde man in het gebied/op de posten. Het gasmasker op de eerste foto kan ik me niet herinneren. Ik geloof ook niet dat men er vanuit ging dat er in het gebied gifgas gebruikt werd. Wel zul je vaak één of twee patroontassen voor de UZI magazijnen zien. En de veldfles uiteraard

Naast die koppel met holster zoek ik ook nog een M78 broek in een grote maat. Is ook niet echt eenvoudig meer, heb ik gemerkt. :frownno:



Mooi overigens dat je een originele baret hebt. Dat kun je zien aan de twee zwarte holnieten, de 'luchtgaatjes', die in een stukje met leer versterkte stof zitten. Ik heb hem uiteraard ook nog, maar hij is nogal verschoten. (to say the least) En hij zit wat krap. :mrgreen:
Bijlagen
omholt.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

De UNIFIL kleding en uitrusting heb ik echt overal vandaan. Je kunt inderdaad op militariabeurzen gaan zoeken.
De UNIFIL baret op mijn foto's is wel een heel mooi exemplaar. Hij is afkomstig van een UNIFIL militair die deelnam aan de eerste lichting in 1979. Z'n naam, legernummer e.d. heeft hij er destijds zelf ingeschreven.
_dsc0088-lr.jpg
_DSC0089-lr.jpg
Soms kom je wel eens iets vreemds tegen tussen de UNIFIL spullen. Zo kocht ik eens een partijtje van een oud UNIFIL militair. In de partij zat een blauw katoenen zakje.
De oud UNIFIL militair bewaarde er z'n persoonlijke spullen in. Hij heeft 'm uit Libanon meegnomen. Hoe hij er daar aan is gekomen dat wist hij niet meer. Als verzamelaar zijnde wil je toch weten wat het is.
Uitgaande van de opgedrukte tekst zou het iets van een Roemeens postzakje kunnen zijn. Navraag bij enkele Roemeense instantie's heeft niets opgeleverd.
Roemenië had in die jaren geen militairen gestationeerd in Libanon. Wel had het tot het uitbreken van de oorlog een ambassade in Beiroet en had de Roemeense luchtvaartmaatschappij TAROM een directe lijnvlucht van Boekarest naar Beiroet.
Heb jij dit (post)zakje wel eens in Libanon gezien? De afmeting van het zakje is 43 x 29 cm. De tekst staat zowel aan de buiten- als aan de binnenkant gedrukt.
_dsc0530-lr.jpg
Wat het G3 gasmasker betreft, ik heb vernomen dat deze tijdens patrouille moest worden meegenomen. De reden daarvoor zou zijn geweest omdat UN militairen regelmatig traangasgranaten afschoten om strijdende partijen uit elkaar te houden. Op de foto zie je in de groep twee Nederlandse UNIFIL militairen met traangasgranaten. Het gaat dan om de militair staande achter de knielende MAG schutter. Deze heeft de traangasgranaat op z'n FAL bevestigd. De militair uiterst rechts op de foto heeft er één in z'n handen.
Een forumlid herkende de granaat als de FN Lac M2 traangasgranaat zijnde; http://www.lexpev.nl/grenades/europe/ne ... lacm2.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Frank80
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2016, 15:59

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Frank80 »

asjemenou schreef:Heb jij dit (post)zakje wel eens in Libanon gezien? De afmeting van het zakje is 43 x 29 cm. De tekst staat zowel aan de buiten- als aan de binnenkant gedrukt.
Nee. Ik heb het nog nooit gezien. Ik kan me slechts twee postzakken herinneren en dat zijn allebei grote postzakken geweest. De ouderwetse Nederlandse jute PTT postzak en een moderne blauwe nylon postzak. Beiden groot.
De reden daarvoor zou zijn geweest omdat UN militairen regelmatig traangasgranaten afschoten om strijdende partijen uit elkaar te houden.
Ik weet niet of ze het regelmatig gedaan hebben. Maar het zal vast gebeurd zijn. Ik kan online één incident vinden en dat betrof boze dorpsbewoners. In principe zul je baat hebben bij een gasmasker. Maar dan alleen als je zelf wilt oprukken richting traangas. :mrgreen:

Strijdende partijen uit elkaar houden als in PLO VS milities van Haddad, dat doe je niet met traangas. De 'strijd' bestond n.m.m. toch vooral uit infiltraties en beschietingen over langere afstand, over en op de diverse posten. Denk aan meldingen als deze

http://members.home.nl/h.leijten/dutchb ... v43-14.htm

Deze rapportage laat in de eerste alinea (25 december) ook de melding van het welbekende 'lijkenincident' zien.
Frank80
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2016, 15:59

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Frank80 »

Dank nogmaals voor de hulp allen.

Nu enige tijd later heb ik de (weliswaar wat vergeelde, maar dat is op te lossen) leren koppel met schouderriem en de (bijna) correcte witleren holster kunnen bemachtigen. 'Bijna correct' omdat het er één met een gestikte sluitlip is en degene die ik wilde hebben een sluitlip met een nagel erdoorheen is. Maar dat valt wellicht nog wel te fabrieken.

Belangrijkste extra verwerving was mijn nekaf die ik inmiddels op een haar na in marechaussee-uitvoering heb getransformeerd, conform de UNIFIL1070, UNIFIL1071 en UNIFIL1079 zoals die op de brigade Haris gebruikt zijn. Hier in oerhollandse achtergrond. :)
nekaf.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Ziet er mooi uit Frank. Ga je nu ook meerijden in de optochten zoals in Wageningen en in Den Haag?
Daar zijn de UNIFIL veteranen ook altijd aanwezig.
_dsc0008-lr.jpg
Een Nekaf heb ik niet dus ik moet het maar met foto's doen. Deze foto heb ik een paar jaar geleden in Wageningen genomen.

Je hebt het nog over de riem. Zou je hiervan een foto willen plaatsen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door rammsander »

Prachtige Nekaf Frank!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Kievit »

Ik kwam deze (oude) thread tegen en er werd gevraagd of na 1976 er nog ook M58’s gedragen werden met vlaggetjes. Hierbij een foto van een M58 die ik recent uit een plunjebaal haalde, met vlaggetjes.
Mvg Clement
M58 met vlaggetjes
M58 met vlaggetjes
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Uitgaande van de eerdere reactie's van Erik en van het boek van Talens is de M67 jas tot in 1976 in productie gebleven. De M67 jas is een gewijzigd (later) model van de M58 jas. De M67 heeft heeft aan de manchetten een split met drie knopen. De M58 heeft deze split aan de mouwen niet. Als ik het goed zie dan is jouw exemplaar een M67.
Tot in de jaren tachtig werd het M58/67 uniform verstrekt aan militairen die allergisch waren voor de stof chlorofyl die sterk in het M76/78 uniform was ingewassen. Deze stof werd in het uniform ingewassen om de militair minder zichtbaar te maken voor infrarood apparatuur.
Mogelijk is jouw exemplaar afkomstig van een militair die dus allergisch was voor het M76/78 uniform. De mouwvlaggetjes heeft de betreffende militair er dan waarschijnlijk zelf opgezet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Kievit »

Bedankt, duidelijk verhaal! Inderdaad een M67 met de knoopjes in de mouwen.
Mvg Clement
Plaats reactie