Hulp verzoek 2

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Beste Forumeleden,

Bij deze vraag twee.

This rifle one has had the rear barrel band modified by re-shaping the oval and turning it a quarter turn so that a sling could be used in a side configuration, instead of the standard arrangement of attaching the sling on the underside of the rifle.

Additionally, the butt stock was cut-out to accommodate the insertion of a sling through the left side of the stock and out the right side, like a German K98k rifle. Note how there is a hole in the square cavity on the right side. This suggests that the sling was attached to the stock by a screw which held one end of the sling in place. I have seen a very similar example on the Dutch leger museum website, and a number of these are known here in the USA, most likely brought back with returning American soldiers. Similar to the German treatment of other captured arms, the bolt on this rifle was blued.

The number '69' stamped into the left side of the butt stock is a mystery, and I can only assume what it refers to. This rifle is the bottom one in the third photo. Note the difference in the rear barrel band arrangement between this one and the standard, Steyr built M1895 above it.

Weet iemand de antwoorden op bovenstaande vragen? Ik hoop van jullie te horen.

Fijne zondag verder!

Frank
Bijlagen
IMG_5096.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5094.JPG
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door asjemenou »

Mooie exemplaren.
Het onderste M95 geweer op de foto met de sleuf in de kolf is Duits WOII aangepast. De berieming van deze aangepaste Hembrug geweren was op deze wijze hetzelfde als bij de Duitse K98 geweren. De Duitsers duidde deze aangepaste Hembrug M95 geweren aan als Gewehr 211(h). De letter h staat voor Holland.
Veel van deze buitgemaakte M95 geweren en karabijnen werden uitgereikt aan soldaten van de kustartillerie en aan ordetroepen. Als ik het goed heb dan is er een aantal jaren geleden in één van de Baltische staten een dumpplaats opgegraven met M95 geweren. Waarschijnlijk zijn deze wapens uitgereikt geweest aan ordetroepen.
Voor wat betreft je overige vragen, hier heb ik geen antwoord op. De afkorting LD zegt mij niets.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook even gezocht zou L.D. Voor Landwehr Division kinnen staan?
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door Erik »

DDAYNormandy1944 schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook even gezocht zou L.D. Voor Landwehr Division kinnen staan?
Dat kin, maar in je andere topic wordt gesproken over L.D. 25 (staat ook op de stempels) Een Landwehrdivision 25 heeft echter niet bestaan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Hallo Erik!
Dank je wel voor je reactie. Dat is ook weer waar. :-)
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door racefiets »

asjemenou schreef:Als ik het goed heb dan is er een aantal jaren geleden in één van de Baltische staten een dumpplaats opgegraven met M95 geweren. Waarschijnlijk zijn deze wapens uitgereikt geweest aan ordetroepen.
Ook in Denemarken zijn veel M95 geweren in gebruik geweest. Misschien dat er daarmee een link te vinden is.
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Erik schreef:
DDAYNormandy1944 schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook even gezocht zou L.D. Voor Landwehr Division kinnen staan?
Dat kin, maar in je andere topic wordt gesproken over L.D. 25 (staat ook op de stempels) Een Landwehrdivision 25 heeft echter niet bestaan.
Behalve in de 1st WO toen bestond de Landswehr Division 25 wel... toch?
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door Erik »

DDAYNormandy1944 schreef:
Erik schreef:Dat kin, maar in je andere topic wordt gesproken over L.D. 25 (staat ook op de stempels) Een Landwehrdivision 25 heeft echter niet bestaan.
Behalve in de 1st WO toen bestond de Landswehr Division 25 wel... toch?
Ja, dat klopt. 25 LD werd aan het Westfront samengesteld in 1916 en bevatte twee Landwehr Infanterieregimenten en 1 Res. Infanterieregiment (RIR30) Het bestond formeel tot midden december 1918.
Jij denkt dat het waarschijnlijk is dat een Nederlands wapen in Duitse krijgsdienst was getreden?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Hallo Erik,

Geen idee maar zou het kunnen?
Erik schreef:
DDAYNormandy1944 schreef:
Erik schreef:Dat kin, maar in je andere topic wordt gesproken over L.D. 25 (staat ook op de stempels) Een Landwehrdivision 25 heeft echter niet bestaan.
Behalve in de 1st WO toen bestond de Landswehr Division 25 wel... toch?
Ja, dat klopt. 25 LD werd aan het Westfront samengesteld in 1916 en bevatte twee Landwehr Infanterieregimenten en 1 Res. Infanterieregiment (RIR30) Het bestond formeel tot midden december 1918.
Jij denkt dat het waarschijnlijk is dat een Nederlands wapen in Duitse krijgsdienst was getreden?
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door racefiets »

Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

Dank je wel Racefiets! Deze has ik ook al gezien. Nu moeten we alleen nog kijken waar de L.D. voor staat... :-)
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door racefiets »

Het lijkt me dan wel slim om die discussie in het betreffende topic te gaan houden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door Erik »

Een Nederlandse M95 met een stempel van een Duits-keizerlijke oorlogsdivisie die in 1918 is opgeheven?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door racefiets »

Had daar geen M95 verwacht enkel zet je me nu flink aan het twijfelen.
Gebruikersavatar
DDAYNormandy1944
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2016, 11:57

Re: Hulp verzoek 2

Bericht door DDAYNormandy1944 »

racefiets schreef:Had daar geen M95 verwacht enkel zet je me nu flink aan het twijfelen.
SORRY! :)
--

Stay safe and take care my friend...

Frank C. Everards
D-Day, Normandy and beyond
Plaats reactie