Grote verzameling Duitse militaria

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Bertie2304
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2016, 18:45

Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door Bertie2304 »

Hallo,
Wij zijn in het bezit van een grote verzameling Duitse militaria, heel veel onderscheidingen.
Wij proberen nu een beetje uit te vinden wat de beste methode is om hiervan de waarde in te schatten en de echtheid te (laten) bepalen.
Inmiddels hebben wij al met diverse instanties contact gehad, maar dit gaat allemaal moeizaam, handelaren roepen gelijk dat iets niet echt is.
Oorlogsmuseum Arnhem vraagt ee vermogen voor de taxatie, enz.
1 van de dingen die wij hebben is een Duits dolk van de Reichs Arbeits Dienst, die in een niet zo fraaie staat verkeert.
Zou iemand aan kunnen geven of deze waarde heeft en zo ja, een inschatting. De dolk staat in de bijlage.
We moeten ergens beginnen, dit is de minst fraaie van de verzameling.
Daarnaast willen we natuurlijk graag weten wat de juiste methode is.
Alvast dank!
Bijlagen
marlies s7 041.jpg
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door jerzor »

orgineel in deze staat, ergens rond de 300-400 euro
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door Kugelblitz »

Welkom hier!
Ik verplaats het topic even naar de juiste forum-sectie.
Als het om niet al te veel spullen gaat kunnen we hier ook kijken of we kunnen helpen bij het identificeren en taxeren van de items. Goede, scherpe foto's zijn een must!

De meeste handelaars zullen waarschijnlijk geen eerlijke mening geven, aangezien ze waarschijnlijk hopen de items voor een schijntje over te kunnen nemen. Kan me eveneens voorstellen dat een museum hier niet echt op zit te wachten, althans niet gratis.

Op dit forum zitten meerdere leden met veel verstand van Duitse militaria en jarenlange ervaring wat betreft het verzamelen hiervan. Waarschijnlijk zijn die wel bereid je een eindje op weg te helpen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door asjemenou »

Bertie2304 schreef: Inmiddels hebben wij al met diverse instanties contact gehad, maar dit gaat allemaal moeizaam, handelaren roepen gelijk dat iets niet echt is.
Oorlogsmuseum Arnhem vraagt ee vermogen voor de taxatie, enz.
Klinkt bekend.
Als de verzameling waar je het over hebt uitzonderlijk is dan wil iedereen daar graag een graantje van meepikken.
Het lastige voor jou (jullie) is dat je er geen verstand van hebt. Hoe je het ook wendt of keert, je zult voor de expertise moeten betalen. De vraag is, is het je dat waard. Er vanaf komen is in ieder geval niet moeilijk.
Oorlogsmusea hebben zo'n campagne met de slogan "Gooi het niet weg". Ze zien graag dat je de verzameling aan hen doneert. Ze laten je een schenkingsovereenkomst tekenen waarin je verklaart dat je (juridisch) afstand doet van de verzameling. Mocht het museum besluiten om de door jou geschonken verzameling naderhand te verkopen of te veilen dan kun jij er op geen enkele wijze meer een (financiële) aanspraak op maken. Zij zullen de expertise in huis hebben dus als ze hun naam in de advertentie zetten of koppelen aan een veiling dan krijgen ze het zeker verkocht.
De militariahandelaren werken eigenlijk ook zo. Zij hebben hun expertise veelal opgebouwd in de praktijk. Ze zijn vaak zelf verzamelaar. Sommige van deze handelaren hebben zodoende een goede reputatie opgebouwd en hier betaal je dan ook voor. Verzamelaars kopen graag bij hen omdat ze bekend staan als kundig en betrouwbaar. Ze kopen je verzameling het liefst op voor een habbekrats om het vervolgens voor de gangbare marktwaarde door te verkopen. Moeten ze er de hoofdprijs voor betalen dan zit er geen winst meer voor ze aan. Begrijpelijk dat je dan niet interessant bent voor ze. Geef ze eens ongelijk. Handel is handel.
Op dit forum zitten genoeg mensen met verstand van zaken alleen de vraag voor jou is, heb je hier iets aan. Als je in een advertentie vermeld dat je het object hebt laten controleren op originaliteit door verzamelaars op bijvoorbeeld het WO2 forum dan zal dit je niet veel helpen denk ik. Tenslotte ben jij de persoon die het moet verkopen.
Als je de verzameling goed wilt verkopen dan is mijn advies, verdiep je in de materie. Ik weet niet of je haast hebt met de verkoop maar je zult er veel tijd in moeten stoppen. Dit is de enige manier voor jou om de verzameling naar waarde verkocht te krijgen. Geloof me, ik spreek uit ervaring.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bertie2304
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2016, 18:45

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door Bertie2304 »

Dank voor je bericht!
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door peanut »

Ik sluit me 100% bij asjemenou aan!

Verdiep je en laat je adviseren. Vooral niks overhaast verkopen! Laat je ook niet verlijden door bedragen die hoog lijken.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door Timster »

Je zou hier wel een aantal items op kunnen zetten en verwijzen naar deze site bij verkoop.
Bertie2304
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2016, 18:45

Re: Grote verzameling Duitse militaria

Bericht door Bertie2304 »

Super, dank jullie voor de reacties!
Ik ga de komende tijd sowieso af en toe iets plaatsen.
Plaats reactie