Graag info over K98 bajonet

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Rem221172
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 15:42

Graag info over K98 bajonet

Bericht door Rem221172 »

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag een K98 bajonet gekregen en ik zou hier graag wat foto's van plaatsen en eens horen wat de kenners er van weten.
Het gaat om een ongeslepen bajonet, ik vond dat vreemd maar na wat gegoogle las ik dat het wel vaker ongeslepen bajonetten geeft.
De merktekens die erop staan heb ik op de foto gezet.
Een '44 bajonet en past mooi op mijn '44 BCD K98k, ik heb een verlof, geen reden voor paniek. :wink:
Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis.

Groeten, Remco
Bijlagen
IMG_1862.PNG
IMG_1860.PNG
IMG_1859.PNG
IMG_1858.PNG
IMG_1856.PNG
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door davy »

Bajonet en schede horen oorspronkelijk niet bij elkaar.
Bajonet is gemaakt door Alcoso, Solingen en is een Polizei Bayonet. Jaartal onbekend, 2044 is volgnummer. Al vind ik het raar dat de rest van de onderdelen geen nummer hebben. Of hoorde de drukknop ook niet bij deze bajonet en is deze met onderdelen van verschillende bajonetten ineen gestoken. Misschien de handgrepen er ook eens afhalen, die werden ook gestempeld.
De schede is gemaakt door Carl Eickhorn in 1944 (cof).
Rem221172
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 15:42

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door Rem221172 »

davy schreef:Bajonet en schede horen oorspronkelijk niet bij elkaar.
Bajonet is gemaakt door Alcoso, Solingen en is een Polizei Bayonet. Jaartal onbekend, 2044 is volgnummer. Al vind ik het raar dat de rest van de onderdelen geen nummer hebben. Of hoorde de drukknop ook niet bij deze bajonet en is deze met onderdelen van verschillende bajonetten ineen gestoken. Misschien de handgrepen er ook eens afhalen, die werden ook gestempeld.
De schede is gemaakt door Carl Eickhorn in 1944 (cof).
Dan bedoel je Alexander Coppel Solingen Davy?
Hoe kan het dat het lemmet geen nummer heeft en ongeslepen is, komt dit vaker voor?
De handgrepen ga ik er nog afhalen om te kijken of daar nummers onder staan, iig bedankt voor jouw reactie!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door davy »

Ja, Alcoso = Alexander Coppel Solingen
Politie en commerciële bajonetten werden niet altijd genummerd.
Volgens mij werden de meeste bajonetten zelfs niet geslepen (is eigenlijk een steekwapen).
Zelfs de moderne bajonetten van nu zijn niet altijd geslepen. Heb laatst een Zwitserse bajonet van een Stgw.90 gekocht en daar kan je nog geen pak boter mee snijden (is zelfs gemaakt door Victorinox) :) Werden door de soldaat zelf geslepen volgens mij.

Hier een interessante link voor als je meer wil weten over de K98K bajonet: http://k98.free.fr/
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door Erik »

davy schreef:Volgens mij werden de meeste bajonetten zelfs niet geslepen (is eigenlijk een steekwapen).
Klopt helemaal. Slijpen heeft geen zin. Het is geen mes o.i.d.
davy schreef:Zelfs de moderne bajonetten van nu zijn niet altijd geslepen. ... Werden door de soldaat zelf geslepen volgens mij.
Ik zou niet weten waarom. Heel zelden kwam ik eertijds (toen ik nog bajonetten verzamelde) wel eens een geslepen exemplaar tegen. Verder heeft het geen zin. Te groot om een sinasappeltje te schillen, te licht om takken af te slaan (doe je met een machete) Vaak verdenk ik verzamelaars uit het verleden ervan die dingen geslepen te hebben. De enige die ik ken die dat deed was mijn grootvader: die heeft z'n hele leven lang het brood gesneden met K98-bajonetten waarvan hij er na de oorlog een stuk of vijftien in huis had. Had...

Dat dolk-bajonetten (eigenlijk vechtmessen met bajonethaft) wel werden geslepen kom je vaker tegen trouwens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Rem221172
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 15:42

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door Rem221172 »

davy schreef:Ja, Alcoso = Alexander Coppel Solingen
Politie en commerciële bajonetten werden niet altijd genummerd.
Volgens mij werden de meeste bajonetten zelfs niet geslepen (is eigenlijk een steekwapen).
Zelfs de moderne bajonetten van nu zijn niet altijd geslepen. Heb laatst een Zwitserse bajonet van een Stgw.90 gekocht en daar kan je nog geen pak boter mee snijden (is zelfs gemaakt door Victorinox) :) Werden door de soldaat zelf geslepen volgens mij.

Hier een interessante link voor als je meer wil weten over de K98K bajonet: http://k98.free.fr/
Dank je voor de link en nog meer uitleg, leuk om te lezen en meer over de bajonet te leren.
Ik heb de bajonet uitelkaar gehaald en foto's gemaakt van de merktekens, ik hoop dat jullie daar nog wat over kunnen vertellen.
Er lijkt haast wel een soort runen symbool in te staan?
Rem221172
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 15:42

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door Rem221172 »

Erik schreef:
davy schreef:Volgens mij werden de meeste bajonetten zelfs niet geslepen (is eigenlijk een steekwapen).
Klopt helemaal. Slijpen heeft geen zin. Het is geen mes o.i.d.
davy schreef:Zelfs de moderne bajonetten van nu zijn niet altijd geslepen. ... Werden door de soldaat zelf geslepen volgens mij.
Ik zou niet weten waarom. Heel zelden kwam ik eertijds (toen ik nog bajonetten verzamelde) wel eens een geslepen exemplaar tegen. Verder heeft het geen zin. Te groot om een sinasappeltje te schillen, te licht om takken af te slaan (doe je met een machete) Vaak verdenk ik verzamelaars uit het verleden ervan die dingen geslepen te hebben. De enige die ik ken die dat deed was mijn grootvader: die heeft z'n hele leven lang het brood gesneden met K98-bajonetten waarvan hij er na de oorlog een stuk of vijftien in huis had. Had...

Dat dolk-bajonetten (eigenlijk vechtmessen met bajonethaft) wel werden geslepen kom je vaker tegen trouwens.
Jij ook bedankt voor jouw aanvulling Erik, ik post nog wat foto's van de symbolen die onder de greepplaten staan.
Rem221172
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 15:42

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door Rem221172 »

Dit zijn de tekens die ik nog heb gevonden na demontage.
De 2 bovenste 2 foto's zijn de binnenzijde van de bakelietenplaatjes.
Bij de waffenambt stempel staat wat hoger ook nog een letter J.
Het meest rechtse teken op de onderste foto, dat moeten jullie mij maar vertellen....

Bedankt!
Bijlagen
IMG_1884.PNG
IMG_1883.PNG
IMG_1878.PNG
IMG_1888.PNG
IMG_1887.PNG
IMG_1882.PNG
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Graag info over K98 bajonet

Bericht door davy »

Drukknop hoort toch bij de bajonet. Hetzelfde nummer 2944 (geen 2044 zoals ik eerst dacht).

Bajonet zal gemaakt zijn in de jaren voor de oorlog (tot 1940), het Waffenamt-nummer WaA253 werd door Alexander Coppel gebruikt in 1937, 1939 en 1940.
Andere makers die WaA253 mochten gebruiken, gebruikte deze stempel tussen 1935 en 1940.

Voor de letters heb ik geen betekenis, er staan wel op alle bajonetten die ik al open heb gedaan.
Plaats reactie