LBD Helm 'LB Blok 18b'

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Hallo allemaal,

Heb onlangs weer een mooie aankoop gedaan; deze LB helm die veel arbeid heeft gezien.
En zal ik maar meteen naar mijn punt gaan, de attractie was de verheffing die zichtbaar is onder het verf waarop staat 'LB Blok 18b'. Iets aparts wat ik bij veel helmen nog niet heb gezien. Het is een midoorloogse Verblifa helm die gezien de witte bovenlaag ook nog bij de bb is geweest, denk ik. Onder de witte laag is nog een rood kruis geverft die over de hele helm gaat. Deze is moeilijk te zien maar hij is er.

Mijn vraag is dus; zou ik de bovenlaag rustig eraf kunnen halen? Zo ja; hoe zou de beste manier zijn om zonder agressieve stoffen dit aan te pakken?

Hierbij de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door rammsander »

Prachtige helm! Voor de juiste expertise voor het verwijderen van de witte laag zit je op dit forum goed. Er zijn meer mensen geweest die het weleens gedaan hebben.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Stelt me erg gerust, Rammsander! Dankjewel voor het compliment

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door patrickh »

AFBLIJVEN! De helm kan om 3 redenen wit zijn geverfd:

1. Herverving bij de LBD (hadden ok soms witte helmen)
2. Doorgebruukt door Ordedienst
3. Doorgebruikt door de BB

@ Had ook op de helmenset geboden :wink:
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Persoonlijk denk ik dat hij meer karakter zal hebben met de standaard zwarte kleur, ik gok dat de verheffing ook een andere kleur zou hebben. Anders is deze nauwelijks zichtbaar. Zoals je kan zien is het niet een nette verfbeurt geweest, erg slecht.

De helmen hebben me best wat gekost. 85 euro incl. omdat hij van alle 3 af wou. Ik denk dat ik de andere 2 weer ga verkopen voor een kleine prijs. Mogelijk houd ik de zwarte in betere conditie. Leer van de slechtste is helaas erg droog maar best nog soepel.
Al in al was het me voor deze helm waard.

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door patrickh »

Het is jouw helm, dus jij mag ermee doen wat je wilt, al sla je m zo plat als een dubbeltje :wink: Ik heb zelf ook een LBD helm die wit is overgeschilderd, maar ik peins er niet over om er aan te klooien. Mss krijg je er nog spijt van...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Erik »

Misschien ten overvloede.
Ik heb niet veel verstand van doorgebruikte helmen. Ik heb wel een gevoel bij geschiedenis.
Vaak heb ik mensen getroffen die hun Duits-doorgebruikte Hembrug hebben voorzien van blokjes hout om ze zo weer 'vooroorlogs' te maken. Jammûh.
Zoals je helm eruit ziet, dat is zijn geschiedenis. Like it or not. Dat moet je niet veranderen. Wat wil je bereiken? Een helm zoals hij eruit zag in 1944? Dan maak je fake helmen. Doe het niet.
De witte verf is historisch voor zijn type helm. Als je een zwarte wilt, prima. Ga zoeken. Maar verklooi dit exemplaar niet. Die draagt zijn eigen geschiedenis.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Hallo,

Ik vond de verwoording van Patrick toch iets netter, nu klinkt het alsof u hem uit mijn huis wilt rukken.
En ik heb zeker gevoel voor geschiedenis, ook als u dat niet vind.

Restauratie zoals onderdelen vervangen of een bodemvondst helm te restaureren vind ik ook heel onaantrekkelijk, maar dan laat ik ze gewoon hun ding doen.

Heb veel respect voor u. U hebt natuurlijk meer recht dan mij om hier te zijn met een grotere contributie aan het forum, maar zo bot hoeft er toch ook niet over worden gedaan, toch? Ik had om het verf eraf te halen ook met stoffen kunnen spelen en de hele helm een stukje metaal kunnen maken, maar i.p.v dat te doen kies ik er toch voor om even een post te plaatsen en advies van anderen vragen. Zou dat niet een beetje respect verdienen?

Eveneens toch bedankt voor uw advies, hoe het ook maar gewoord was. _/-\o_

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Erik »

Bas, het was geenszins mijn bedoeling bot te doen of om jou je plaats te wijzen o.i.d. Mocht je dat zo gelezen hebben, mijn excuus.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Heeft iemand nog een goede manier?

Mvg,
Bas
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Bij nader inzien heb ik toch het licht gezien. Ik denk dat de historie van deze helm begint bij de verblifa fabriek waarna hij verkocht is aan LBD en eerst werd gebruikt bij een blokploeg. Daarna is hij waarschijnlijk wit overgeverfd met de rode kruis over de hele helm, ik gok dat dit ook is gedaan door de LBD. Na de oorlog is het rood ook erg dun overgeschilderd met wit en dat is het punt waarna ik denk dat hij is gebruikt door de BB.

Ik ga de helm dus niet verandereren.

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door patrickh »

Op deze link zie je een lid van de LBD met een geheel witte helm, rond 2.38 minuten! En rond 3.24 van dichtbij!

https://www.youtube.com/watch?v=baK41oaq2sM
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Dankjewel voor de link, Patrick. Heb een tijdje geleden een filmpje gezien van 42 minuuten van een LBD oefening. Helaas heb ik de link niet meer. Maar de helm die op deze pagina met 2 kanten in het wit gemarkeerd is met 'LBD' (http://dutchhelmets.nl/nederland-leger- ... n-ARP.html) kwam er ook veel in voor. Erg interresant!

Mvg,
Bas
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Helm 'LB Blok 18b'

Bericht door Bas J. »

Een kleine update bij deze helm. Heb gevonden dat er iets geschreven staat op de kinband, waarschijnlijk een naam? maar het is erg moeilijk te lezen, misschien kan iemand helpen? Heb de naam in meerdere fotos genomen zodat je een betere close-up krijgt. Ik zet ze in orde aan elkaar. Ik ga de lijntjes ondertussen vinden met paint en ze duidelijker proberen te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie