Onklaar machinegeweer

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Onklaar machinegeweer

Bericht door christiaan1989 »

Ik liep dit weekend op de militariabeurs in houten, de eerste NL beurs in tijden voor mij. Viel me op dat er onklare machinegeweren te koop aan werden geboden. Heb ik iets gemist qua wetgeving? Stond me bij dat die in nederland altijd verboden waren? Bij sommige kon de grendel nog heen en weer.
Heeft dat iets met de EU wetgeving te maken?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Erik »

Yep!
Als jij kunt aantonen minimaal achttien jaar te zijn, mag jij zo'n ding kopen! Conform de EUR regelgeving zoals weggezet in EU Verordening 2015/2403 is het wapen, vermits gecontroleerd op onklaarmaken door een door de EU goedgekeurd proefstation, vrij te bezitten. Ook in Nederland; EUR wetgeving gaat boven nationale wetgeving. Je krijgt er dan twee certificaten bij en het wapen draagt de stempel van de proefbank en nog wat nummertjes. En ja, een grendel hoeft niet vast te zitten! Nieuwe regels.

Wat is niet veranderd: je mag er nog steeds niet mee over straat (in de openbaarheid zichtbaar meevoeren)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Kevinbes »

Erik schreef:Yep!
Als jij kunt aantonen minimaal achttien jaar te zijn, mag jij zo'n ding kopen! Conform de EUR regelgeving zoals weggezet in EU Verordening 2015/2403 is het wapen, vermits gecontroleerd op onklaarmaken door een door de EU goedgekeurd proefstation, vrij te bezitten. Ook in Nederland; EUR wetgeving gaat boven nationale wetgeving. Je krijgt er dan twee certificaten bij en het wapen draagt de stempel van de proefbank en nog wat nummertjes. En ja, een grendel hoeft niet vast te zitten! Nieuwe regels.

Wat is niet veranderd: je mag er nog steeds niet mee over straat (in de openbaarheid zichtbaar meevoeren)

Helemaal waar Erik!
Toch nog een geluk dat we in de EU wonen :wink:

Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Erik »

Het wordt qua wapens alleen maar beter lijkt het wel. Zolang het niet verandert. Nu eindelijk kun je ook een pistool kopen die demil is, binnen de re-enactment. Dat kan vroeger alleen als-ie omgebouwd was en op verlof!
En een pistoolmitrailleur zonder ontheffing!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door CollectorWo2 »

OK,dat klinkt goed :)
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door christiaan1989 »

Kijk, zijn toch leuke ontwikkelingen. Maakt het allemaal wat aantrekkelijker, bedankt voor de replies!
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door earlymb »

Inderdaad een hele verbetering, ook omdat je nu overal in de EU wat moois kan kopen en dat hier ook legaal is, mits voorzien van de juiste stempels en certificaten etc. Dat kan ook gunstiger zijn qua prijzen.

Grappig, toen ik in het topic over de nieuwe EU Richtlijn zei dat die voor ons een vooruitgang zou betekenen werd ik zo'n beetje voor gek verklaard :lol:
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door racefiets »

Wacht maar tot ze in de EU klaar zijn met de nieuwe richtlijn. Het zou zo maar kunnen dat er een registratieplicht aan gaat hangen in de toekomst.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door earlymb »

Dat zit er uiteraard dik in.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Grappig, toen ik in het topic over de nieuwe EU Richtlijn zei dat die voor ons een vooruitgang zou betekenen werd ik zo'n beetje voor gek verklaard :lol:
Het is een vooruitgang voor demil wapens. Het kon nog wel eens een ramp worden voor blank-firingwapens (mogen bijvoorbeeld niet meer met munitie van eigen kaliber vuren), voor wapens die nu nog rangeren onder art. 18 en zonder verbouwing vrij voor handen zijn (EU wetgeving spreekt over het dichtlassen van schoorsteentjes bij percussiewapens!) en nog een bak van ellende.
Maar voor de demils, ja, het klinkt goed.

Nu nog even al mijn demils naar een (buitenlandse) proefbank, 150-200 per wapen extra betalen en dan mag ik ze weer verhandelen. Ook niet echt een vooruitgang, het uitblijven van een overgangsregeling.
Intussen staat de EU wetgeving toe dat landen zelf een strengere wetgeving kunnen toepassen en in Nederland: wat denk je zelf.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door racefiets »

Hoe gaat de proefbank jou grendelkop onder 45graden af slijpen als de grendel volledig aan het huis is vast gelast?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Hoe gaat de proefbank jou grendelkop onder 45graden af slijpen als de grendel volledig aan het huis is vast gelast?
Zeg het maar! Ik ben geen proefbankier! Ook ontwerp ik de wet niet. Zo vraag ik mij ook af hoe je bij een NLD onklaargemaakt wapen de slagpen verwijdert en het slagpengat vergroot. Die het weet mag het zeggen.
Proefbanken in Duitsland zijn mede om dit soort onvolkomendheden nog niet effectief. Oostenrijk wel. Belgie ook maar dat gaat geheel op Belgische wijze: onrealistische wachttijden (meer dan een jaar), hoge kosten, zelf brengen en halen, gekkigheid. Dat wordt 'm ook niet.
Wat gebeurt er met een wapen wat niet meer geproefbankt kan worden? Zeg het maar! Ineens illegaal en dus versnijden? Terug naar de eigenaar die tot z'n dood eigenaar blijft omdat jet het wapen niet meer mag verhandelen? Met een grote zwaai in de Rijn?

We zijn er nog lang niet. Het politieke klimaat in Nederland ziet geen heil in historische wapens en in historie in het algemeen. De groep wapenbezitters is te klein. Reken erop dat de wetgeving in Nederland steeds strenger (onmogelijker) gaat worden op wapens. Wees beducht voor Belgische toestanden zoals een paar jaar geleden...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door ZEN.45 »

Erik,

Ik begrijp je frustratie en vermoed dat het voor de Nederlanders op dit forum waarschijnlijk best is om nog even af te wachten op wat volgt. Het zou mij niet verbazen als sommige plaatselijke handelaars (eenmaal de Ndl. Regels duidelijk zijn) de procedure ter regularisatie in hun ‘dienstenpakket’ zullen aanbieden.

Er zijn op dit forum echter ook Belgen die uit uw woorden kunnen afleiden dat het bij de Proefbank in Luik “150-200 euro” kost om een wapen onklaar te laten maken en ze daarbij moeten rekenen op een “wachttijd van een jaar”.
Dit is echter pertinent onwaar. De kostprijs is 85 euro per wapen en de wachttijd is twee à drie weken. Voor een kleine extra kost kan je je wapen binnenbrengen bij sommige handelaars die dan de nodige stappen ondernemen zonder dat je zelf naar Luik moet gaan.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door Erik »

ZEN.45 schreef:Dit is echter pertinent onwaar. De kostprijs is 85 euro per wapen en de wachttijd is twee à drie weken. Voor een kleine extra kost kan je je wapen binnenbrengen bij sommige handelaars die dan de nodige stappen ondernemen zonder dat je zelf naar Luik moet gaan.
Mijn informatie is al wat gedateerd en stamt uit mei dit jaar. Overigens kwam deze informatie van de proefbank Luik zelf. Of bij de kosten ook het transport e.d. gerekend was durf ik niet te beweren. Dank je in ieder geval voor je informatie; ik zal er eens achteraan, ik heb nogal wat liggen wat 'geproefbankt' moet worden!
De praktijk is nu dat mensen hun wapen liever via een Nederlandse wapensmid uit Brabant maar Oostenrijk verzenden. Dan ben je ook 150 kwijt, maar dat is all-in. Wachttijd ook hier: twee a drie weken.

Ik ben niet gefrustreerd maar wel boos. Voornamelijk omdat het hele wapengeleuter in Brussel onder leiding van Nederland is gebeurd en omdat de Nederlandse bezitter van een officieel op de juiste wijze onklaar gemaakt wapen nu de kosten mag dragen. Het hoeft niet, maar je mag je wapen dan ook niet verhandelen sterker nog: je mag het niet eens weggeven! Ook ben ik boos dat onder leiding van Nederland dat proefbankencircus is ingesteld, met als heel duidelijke afspraak dat ieder land dient te voorzien in een proefbank, en dat Nederland dan hierbij achter blijft. Sterker nog, de wapenbezitter op nog hogere kosten jaagt door te stellen dat er in het buitenland ook proefbanken zijn!

Daarnaast heb ik sterk het gevoel en niet alleen ik, dat onze onklaar gemaakte wapens niet eens zijn te keuren door een proefbank omdat ze zo volledig dichtgelast zijn, dat de eisen voor de keuring technisch niet haalbaar zijn zonder het complete wapen te versnijden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onklaar machinegeweer

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik ben geen wapenverzamelaar.

Ik kan zen.45 volledig gelijk geven in zijn benadering van de proefbank in luik. Trouwens België is niet echt zo groot om eens tot daar te rijden :lol:

Maar ik heb nooit begrepen waarom men die wapens in Nederland compleet toe last ?

Ik heb nu ook enkele pistolen voor bij mijn uitrustingen van officieren. Deze zijn allemaal door de proefbank luik onschadelijk gemaakt.
Maar toch kan ik ermee droogvuren en werken alle onderdelen. (buiten het vuren dan)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie