Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door asjemenou »

Hierbij het vervolg op de discussie over een Roemeense M39 (M27) helm; viewtopic.php?f=88&t=15843&start=2835 .
Schermafbeelding 2016-12-16 om 23.28.05.png
s-l1600.jpg
s-l1601.jpg
s-l1602.jpg
s-l1603.jpg
s-l1604.jpg
s-l1607.jpg
Is de helm op de foto's een vervalsing of niet?
Zelf denk ik dat dit wel het geval is. Het helmplaatje vind ik nogal vreemd op de helm bevestigd. Het lijkt erop of deze op de helm is gelijmd. Het helmplaatje heeft zelfs een gaatje. Vreemd ook dat er een verflaag onder zit.
Het lijkt mij dat het Roemeense helmplaatje net als het Nederlandse helmplaatje op de helm werd hard gesoldeerd. Anders gezegd, werd de helm dan eerst van een verflaag voorzien en daarna voorzien van een helmplaatje?! :roll:
Ook vind ik de kleur van de helm niet correct voor een Roemeense WOII helm. Uiteraard kan het aan de foto's liggen maar het lijkt erop dat de vooroorlogse M27 helm is overgeschilderd in de grijze kleur van de naoorlogse BB.
Uitvergroting van het helmplaatje
Uitvergroting van het helmplaatje
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door Mike_Utrecht »

Vergelijk deze eens met een authentieke helmplaat embleem.
Ik heb er in ieder geval geen geld voor over.
Bijlagen
IMG_4992.PNG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de snelle reactie. Mijn vermoeden was al dat het helmplaatje een replica zou zijn.
Op Internet worden deze losse Roemeense helmplaatjes veelvuldig te koop aangeboden. Toeval of niet maar allemaal "afkomstig" uit Stalingrad.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door dutchhelmets »

Ik heb geen reden om aan te nemen dat de helmplaat vals is. Deze is dan ook naar mijn mening origineel!
Echter, deze helmplaat is later op deze helm gemonteerd. Dit hoeft niet perse vals te zijn aangezien dit vaker gebeurde in 1944 na de machtswisseling. Dit is in dit geval niet het geval, duidelijk te zien aan de kleur verf en het feit dat de helm onbeschadigd lijkt te zijn. Verf is er dus niet zo heel lang geleden aangebracht.
Kortom, een helm waar aan gerommeld is.

Ik zag dat er ook een vraag was over de Beutehelme gebruikt door de Roemeense Strijdkrachten. Na de Duitse inval in Nederland werd een grote partij Nederlandse helmen buit gemaakt door de Duitsers. Een klein deel hiervan werd overgedragen (of verkocht) aan Roemenië. En zo zijn er toch enkele m27 helmen bij de Roemeense strijdkrachten terecht gekomen.
Ik heb al meerdere Roemeense m27 helmen gezien en heb er 2 in bezit. Een ervan heeft een aangebrachte Roemeense helmplaat welke in 1944 is aangebracht na de machtswisseling. Er zijn geen m27 helmen met embleem door de Duitsers geleverd namelijk!
Ook heb ik een m34 met CM stempel gezien, waarvan duidelijk te zien was dat de Nederlandse helmembleem was afgeslagen, welke Roemeens was doorgebruikt.
Erg interessante materie aangezien er weinig over bekend is en na-genoeg geen documentatie te vinden is...
i'd rather die scared to death than die bored to death
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door Madman »

asjemenou schreef:Op Internet worden deze losse Roemeense helmplaatjes veelvuldig te koop aangeboden. .
Heb je misschien voorbeelden? Ik ben ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen, zo nu en dan een helm met plaatje maar losse plaatjes eigenlijk nooit. Ben wel benieuwd hoe die replica's eruit zien. Er worden ook wel replica helmen aangeboden met leeuwplaatje, die doen gewoon pijn aan de ogen zo slecht! Zie: http://www.ima-usa.com/dutch-wwii-model ... elmet.html Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar belangstelling voor is.

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door uniformverzamelaar »

Nu zie ik ook dat er al twijfel is over de helmplaat (de ene zegt namaak, de andere zeggen niet)
En wat overschilderingen betreft.

Ook in het artikel dat in het eerste topic stond werd er over overschilderingen gesproken.

Daar is in België ook heel wat om te doen betreffende de arjan helmen model 15 en 31.
Het is geweten dat soldaten aan het front per 2 of 3 een potje verf kregen om hun helm te overschilderen of zeker de plakken te verbergen waar de lak/verf af was als er hoog bezoek kwam.

Idem voor de m 31, Men zag nergens op parades helmen met een deuk of verf af. Neen want deze werden voor de parade overschilderd of dacht men dat iedere soldaat 2 helmen had ?
Zelf de wieldoppen van de voertuigen kregen een nieuwe verf laag.

En dan maar discuteren over kleur op helmen.

Misschien hier ook een feit dat eens betere aandacht verdient.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door asjemenou »

Over de aangeboden helm op Ebay zijn we het dan wel eens.
Wat het Roemeense helmplaatje betreft, ik heb er zelf geen in de verzameling dus voor mij is het lastig vast te stellen of dat het plaatje origineel is of niet. Toch heb ik geen goed gevoel bij het helmplaatje op de aangeboden helm.
Als ik de helmplaatjes van Mike_Utrecht en van Dutchhelmets bekijk dan lijken deze een gladder oppervlak te hebben dan het helmplaatje van de aangeboden helm. Of zie ik dat verkeerd?
Zijn er destijds in Roemenië ook helmplaatjes gemaakt?

Ik heb eens kort contact gehad met een Roemeense verzamelaar.
Deze vertelde mij dat na de machtsovername van Antonescu in 1940, de helmplaatjes met het initiaal van koning Carol officieel van de helmen verwijderd moesten worden. In de praktijk is dit zeker niet bij alle helmen gebeurd. De machtsovername kende ook tegenstanders. Ook in het Roemeense leger. Het helmplaatje werd dan ook min of meer getolereerd.
Dat de Duitsers buitgemaakte Nederlandse M27 helmen aan Roemenië hebben geleverd is inmiddels wel duidelijk geworden. De exemplaren van Dutchhelmets bevestigen dit immers.
Oorspronkelijk hadden de aan Roemenië geleverde helmen dezelfde groene kleur als de Nederlandse varianten.
Bij gevechten tegen het Sovjet leger zou de kleur van de Roemeense helm nogal eens tot verwarring hebben geleid. De Sovjet helm en de Roemeense helm hadden namelijk een overeenkomstige kleur groen. Dit zou een reden zijn geweest dat Roemeense soldaten hun helm overschilderden in een donkerder kleur groen.
In augustus 1944 toen het Sovjet leger Roemenië binnentrok vond er wederom een machtswisseling plaats. Het lukte Michaël, de zoon van koning Carol om Antonescu af te zetten. Het zou kunnen dat in deze periode de Beutehelm van Dutchhelmets werd voorzien van een helmplaatje. Met koning Michaël aan het bewind zou Roemenië immers weer een monarchie worden. Dit zou echter van korte duur zijn. In 1946 werd hij door de communisten gedwongen afstand te doen van de troon.

Zoals eerder vermeld worden de Roemeense M39 helmplaatjes regelmatig op Internet aangeboden. Origineel of niet, feit is dat ze zeker nagemaakt worden. Volgens de eerder genoemde Roemeense verzamelaar ook in Roemenië zelf.
Het helmplaatje op de onderstaande foto's zou afkomstig zijn uit de omgeving van Stalingrad. Of dat het plaatje origineel is durf ik niet te zeggen. Ik laat dit over aan de kenners.
s-l1611.jpg
s-l1612.jpg
s-l1613.jpg
s-l1614.jpg
s-l1615.jpg
s-l1616.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door Madman »

dutchhelmets schreef: Dit hoeft niet perse vals te zijn aangezien dit vaker gebeurde in 1944 na de machtswisseling.
Was dit een actie van individuen of was dat naar aanleiding van een uitgevaardigde order? Als dat laatste het geval is ben ik wel benieuwd of men nieuwe plaatjes liet maken of dat men genoeg oude had.

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door dutchhelmets »

Madman schreef:
dutchhelmets schreef: Dit hoeft niet perse vals te zijn aangezien dit vaker gebeurde in 1944 na de machtswisseling.
Was dit een actie van individuen of was dat naar aanleiding van een uitgevaardigde order? Als dat laatste het geval is ben ik wel benieuwd of men nieuwe plaatjes liet maken of dat men genoeg oude had.

Groet,

Mathieu.
Het waren oude (eerder verwijderde) helmemblemen die werden herplaatst. De (originele) Roemeense helmemblemen werden enkel in Nederland vervaardigd tbv de Roemeense helmen. En het waren acties van individuen.
Vergeet niet dat niet alle emblemen werden verwijderd. Er is meer dan genoeg fotobewijs uit Stalingrad waarop Roemeense helmen te zien zijn met embleem geplaatst.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Roemeense M39 (M27) helm vervalsing of origineel?

Bericht door Erik »

Madman schreef:
asjemenou schreef:Op Internet worden deze losse Roemeense helmplaatjes veelvuldig te koop aangeboden. .
Heb je misschien voorbeelden? Ik ben ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen, zo nu en dan een helm met plaatje maar losse plaatjes eigenlijk nooit. Ben wel benieuwd hoe die replica's eruit zien. Er worden ook wel replica helmen aangeboden met leeuwplaatje, die doen gewoon pijn aan de ogen zo slecht! Zie: http://www.ima-usa.com/dutch-wwii-model ... elmet.html Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar belangstelling voor is.
De beste replica helmplaten (w.o. die van Nederland maar ook Roemenië) worden verkocht door Spike Helmets.
http://spikehelmets.pl/english/products ... other.html
De replica helmen inclusief plaat zijn te wild voor visueel contact. Leuk voor de jongens uit de U.S. die graag het Nederlandse leger van weleer willen re-enacten.
Voor een goede restauratie gebruik je het originele goed, voor een goede reproductie daarvan ga je naar Spikehelmets.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie