Telegram via Rode Kruis

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ArdA

Telegram via Rode Kruis

Bericht door ArdA »

Beste lezer(s),

In de familiearchieven vond ik een telegram d.d. febr. 1941 van mijn opa (in Nederlands-Indië) aan mijn oom (in Nederland). Het gaat om een Rode Kruis telegram. Omdat Ned.Indië toen nog niet bij de oorlog betrokken was en het bovendien een felicitatie betreft i.v.m. behalen van een diploma, vraag ik mij af waarom dat via het Rode Kruis ging. Hoop dat iemand weet hoe dat zit.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Telegram via Rode Kruis

Bericht door jurgen »

Misschien waren telegraafstations vrij schaars en was deze het dichtst in de buurt?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Telegram via Rode Kruis

Bericht door patrickh »

Nederlands Indie was een kolonie van Nederland, een bezet land, vandaar Rode Kruis post.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Telegram via Rode Kruis

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Nederlands Indie was een kolonie van Nederland, een bezet land, vandaar Rode Kruis post.
Dat zou kunnen, aan de andere kant beschouwde Nederland N.O.-Indie als "Rijksdeel overzee".
Je zou even moeten kijken waar het telegram is afgehaald. Een deel van de gewesten was in constant dispuut met Nederland (m.n. het noorden van Sumatra, de Atjeh), daarnaast kan er sprake zijn geweest van een rampengebied waarbij het Rode Kruis de postbezorging overneemt (vergelijk ook de Tsunami met kerst een aantal jaren terug, toevalligerwijs ook in de Atjeh)
De gewoonlijke postbezorging ging via Nederlandse postkantoren, waarvan het hoofdkantoor, weinig verrassend, in Batavia (Djakarta) stond (Weltevreden, Batavia)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie