Hobby/sportschieten? Tips?

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door PanzerMeister »

Hallo!
Ik ben geïnteresseerd om mij wat toe te leggen op recreatief/sportschieten. Ik had gehoopt langs deze weg wat hulp en hints te krijgen, omdat ik denk hier mensen te kunnen vinden (gericht aan Vlamingen, Nederland heeft misschien andere regels).
Enkele vraagjes:

- Is het verstandig om met luchtgeweer van start te gaan? Slaat het volgende overigens ergens op: Indien je al met luchtgeweer overweg kunt is het logisch om later een gunstigere beoordeling te krijgen bij effectieve aanvraag wapenvergunning?

- Wordt er met een groter caliber geschoten op schietstanden (maw: mag je in het bezit zijn van grotere calibers) voor recreatieve/sportdoeleinden (>.22 rimfire, denk aan centrefire geweren of .30 karabijnen)? Geldt daar dan de zelfde "voorgeschiedenis"-filosofie voor? Ik heb het niet over revolver/pistool.

- Mag je met vergunde wapens op ongedierte schieten op je eigen grondgebied?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Ik ben geïnteresseerd om mij wat toe te leggen op recreatief/sportschieten. Ik had gehoopt langs deze weg wat hulp en hints te krijgen
Goed idee & vraag maar op !
- Is het verstandig om met luchtgeweer van start te gaan? Slaat het volgende overigens ergens op: Indien je al met luchtgeweer overweg kunt is het logisch om later een gunstigere beoordeling te krijgen bij effectieve aanvraag wapenvergunning?
Het luchtgeweer kan handig zijn om bepaalde technieken te oefenen zonder naar een schietstand te gaan. Voor een latere aanvraag van een vergunning is dit van geen belang.
Het bezit van een geweer in vrij/jacht kaliber (= geen militair kaliber) kan wel later van belang zijn bij de aanvraag voor de vergunning van een oorlogswapen.
- Wordt er met een groter caliber geschoten op schietstanden (maw: mag je in het bezit zijn van grotere calibers) voor recreatieve/sportdoeleinden (>.22 rimfire, denk aan centrefire geweren of .30 karabijnen)?
Sommige standen zijn voorzien voor het gebruik van groot-kaliber geweren, andere niet. Ikzelf schiet met 30-06 op 100m in mijn schietstand in Waver zonder dat daar iemand van opkijkt :P .
Mag je met vergunde wapens op ongedierte schieten op je eigen grondgebied?
NEEN, dit is uit den boze zonder uitdrukkelijke toestemming van overheidswege.


Extra tips:
- Ga eens na naar welke schietstand je zou kunnen gaan (ik vrees wel dat er in Oost-Vlaanderen weinig is voor geweer). Men zal je meestal met plezier uitleggen wat er mogelijk is en de installaties tonen.
- Als je er niet tegenaan kijkt om helemaal naar Waver te rijden, moeten we eens afspreken in mijn schietstand. Je brengt een attest van goed gedrag en zeden mee en 15 € dagtarief en je kan met de 'niet-vergunningsverplicht-wapens' van de club (of de mijne) schieten.
- Je kan zonder vergunning (wel officiele registratie) een grendelgeweer in niet-militair kaliber kopen (ook geen .22LR of pistool/revolver-kaliber). Heel populair momenteel is bvb. de zwitserse Schmidt-Rubin K31 (zwitserse 7,5mm word in België niet beschouwt als militair kaliber :wink: ). Deze kan je vinden aan prijzen rond de 300 €.
- Begin al maar te sparen ... het begint vaak met 1 geweer en voor je het weet zit je met een heel arsenaal. :?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Wat wil dit allemaal zeggen?:
In Gent (vlakbij mijn deur) nu ook 100m met >.22LR?
http://users.telenet.be/CodyClub/index_ ... ge0002.htm

Categoriën lijken mij niet overeenstemmend met Vlarem?
(vlarem: cat "A" > cat "E")?
A: >600 Joule
B: tot 600Joule (.22LR)
C: tot 200Joule (.22"Z")
D: lucht
E: ...
In de Vlarem-documenten staat evenwel dat bij cat A zowel oorlogs- als jachtmunitie verboden is! :? Men redeneert dat er in de geweren munitie wortd gebruikt die normaal is voor pistool- en revolvergebruik. Sub-calibers (je weet wel: typische geweermunitie met afgeschuinde huls) dus niet?! denk aan .223, .221, .243(6mm), .308,...

Is er naast Vlarem een wet die zegt dat je sowieso onder 8mm moet blijven of zo, want in Vlarem zie ik dit niet?
Ik neem aan dat Wavere in cat A zit?

Tussen haakjes: ik interesseer mij in bijkomstig in >.22LR. Vooreerst denk ik aan .22LR 25/50m.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

PanzerMeister,

Ik heb me nooit in de Vlarem-categoriën verdiept. De Vlarem is alleen belangrijk voor de schietstanden zelf. Vaak zullen de schietstanden beperkingen invoeren in hun reglement die losstaan (= strenger) van Vlarem. Bijvoorbeeld in Waver weet ik dat alle kalibers zijn toegelaten behalve hagel en héle zware kalibers zoals de .50BMG . Dit is niet omwille van Vlarem, maar omwille van de mogelijke schade aan infrastructuur.

Je schrijft dat je vooreerst denkt aan .22LR op 25/50m. Op zich is dit prima, maar je zit met de (vaak onlogische) Belgische wapenwet. Alle wapens in .22 (geweren/revolvers/pistolen) vallen onder de categorie van de verweerwapens.

In grote lijnen samengevat (niet compleet of zelf helemaal juist) zijn volgens de Belgische wapenwet de wapens ingedeeld in volgende categoriën:
* Wapens voor wapenrekken = Brevet van voor 1890 en produktie van voor 1945.
--> Geen vergunning of registratie, maar met deze wapens mag NIET geschoten worden

* Jachtwapens = alle geweren met een loop langer dan 60cm BEHALVE - oorlogskalibers / kalibers gebruikt in vuistvuurwapens / (semi-)automatische geweren / riotguns.
--> voor deze wapens heb je geen vergunning nodig. De aankoop wordt wel geregistreerd d.m.v. een dokument dat wordt ingevuld bij de overdracht van het wapen, de zogenaamde 'Model 9'.

* Verweerwapens = Alle revolvers en pistolen, alle geweren in pistool- of revolverkalibers (incl. .22LR) en riotguns.
--> Voor deze wapens heb je een vergunning (per wapen) nodig, uitgereikt door de politie van je woonplaats (zogenaamde 'Model 4').

* Oorlogswapens = Alle wapens in een oorlogskaliber, alle automatische wapens en zo ongeveer alle wapens die er uit zien als een oorlogswapen (bvb. een semiautomatische UZI of een AK47 in kaliber .22LR, enz).
--> Voor elk oorlogswapen wordt de vergunning uitgereikt door de gouverneur van de provincie. Dit is de 'Model 4 oorlogswapen'.


Dus voor een .22LR heb je een vergunning Model 4 voor verweerwapen nodig. De procedure hiervoor is ongeveer als volgt:
1) Lid worden van een schietclub.
2) VOORLOPIGE vergunning Model 4 halen bij politie. Hiermee mag je met de verweerwapens van een ander (bvb. clubwapens) schieten.
3) na enkele maanden ervaring opdoen een theoretische- en praktische proef afleggen
4) vergunning Model 4 aanvragen voor het wapen dat je wenst te kopen.


De meest eenvoudige manier om kennis te maken met de schietsport is een geweer (grendel / enkelschots / lever-action) te kopen in een kaliber zoals 7,5 suisse, .222 , .243 , .270 , 30-30 , ... (dit is met 'Model 9' dus zonder vergunning) en je lid te maken in een club waar je met dat wapen & kaliber mag schieten.


Ik heb geen persoonlijke ervaring wat de Cody-club betreft en kan dus alleen maar herhalen wat collega-sportschutters mij verteld hebben. Het huisreglement zou alleen andere kalibers dan .22LR toelaten àls er niemand anders met .22LR aan het schieten is. Het jaarlijks lidgeld zou zo'n 300 € bedragen (dit is meer dan het dubbele van bvb. Kontich of Waver). Ik weet niet of deze informatie (nog) klopt, maar in uw plaats zou ik mij ter plaatse toch goed informeren over wat mag & niet mag voor ik mijn lidgeld op tafel leg.


Er is geen wet die zegt dat je onder de 8mm moet blijven. Er zijn echter verschillende gouverneurs die zo'n beetje hun eigen 'wetten' maken voor wat betreft de uitreiking voor een vergunning voor oorlogswapens. De gouverneur van Vlaams-Brabant geeft bvb. geen vergunningen voor kalibers > 8mm om te beletten dat mensen een vergunning voor een machinepistool in 9mm of .45 zouden vragen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

In de Cody Club moet je in feite "gewoon" een model 4 in je handen hebben vooraleer met >600 Joule te mogen schieten. Veel van die geweren hebben echter volgens de wet model 9 nodig. Ze voeren dus een beetje hun eigen ad hoc regels door. Model 4 heb je als je met een .22LR geweer schiet. Misschien wat elitair en protectionistisch als je weet dat vergunning + wapen + kijker enz... al gauw wat kost. Model 9 niet echt. Maar ik begrijp het een beetje: ze gaan er volgens mij dus van uit dat >600 Joule mag zolang je al met .22LR gewend bent te schieten.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Tja, je kan een club niet verbieden om een club-reglement op te maken dat strenger is dan de wetgeving.

Ik vind het alleen spijtig dat op die manier kandidaat-sportschutters worden afgeschrikt.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
12gaugeslug0187
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2016, 15:04

Re:

Bericht door 12gaugeslug0187 »

ZEN.45 schreef:
Ik ben geïnteresseerd om mij wat toe te leggen op recreatief/sportschieten. Ik had gehoopt langs deze weg wat hulp en hints te krijgen
Goed idee & vraag maar op !
- Is het verstandig om met luchtgeweer van start te gaan? Slaat het volgende overigens ergens op: Indien je al met luchtgeweer overweg kunt is het logisch om later een gunstigere beoordeling te krijgen bij effectieve aanvraag wapenvergunning?
Het luchtgeweer kan handig zijn om bepaalde technieken te oefenen zonder naar een schietstand te gaan. Voor een latere aanvraag van een vergunning is dit van geen belang.
Het bezit van een geweer in vrij/jacht kaliber (= geen militair kaliber) kan wel later van belang zijn bij de aanvraag voor de vergunning van een oorlogswapen.
- Wordt er met een groter caliber geschoten op schietstanden (maw: mag je in het bezit zijn van grotere calibers) voor recreatieve/sportdoeleinden (>.22 rimfire, denk aan centrefire geweren of .30 karabijnen)?
Sommige standen zijn voorzien voor het gebruik van groot-kaliber geweren, andere niet. Ikzelf schiet met 30-06 op 100m in mijn schietstand in Waver zonder dat daar iemand van opkijkt :P .
Mag je met vergunde wapens op ongedierte schieten op je eigen grondgebied?
NEEN, dit is uit den boze zonder uitdrukkelijke toestemming van overheidswege.


Extra tips:
- Ga eens na naar welke schietstand je zou kunnen gaan (ik vrees wel dat er in Oost-Vlaanderen weinig is voor geweer). Men zal je meestal met plezier uitleggen wat er mogelijk is en de installaties tonen.
- Als je er niet tegenaan kijkt om helemaal naar Waver te rijden, moeten we eens afspreken in mijn schietstand. Je brengt een attest van goed gedrag en zeden mee en 15 € dagtarief en je kan met de 'niet-vergunningsverplicht-wapens' van de club (of de mijne) schieten.
- Je kan zonder vergunning (wel officiele registratie) een grendelgeweer in niet-militair kaliber kopen (ook geen .22LR of pistool/revolver-kaliber). Heel populair momenteel is bvb. de zwitserse Schmidt-Rubin K31 (zwitserse 7,5mm word in België niet beschouwt als militair kaliber :wink: ). Deze kan je vinden aan prijzen rond de 300 €.
- Begin al maar te sparen ... het begint vaak met 1 geweer en voor je het weet zit je met een heel arsenaal. :?
12gaugeslug0187
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2016, 15:04

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door 12gaugeslug0187 »

He zen.45 jij zit in de club in waver
Ik zou me graag ook daar inschrijven maar mijn frans is niet zo spectaculair is dit een probleem?
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door laurens jan »

Na iets meer dan 9 jaar nog reageren!
Denk dat we een record hebben :wink:
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door ZEN.45 »

laurens jan schreef:Na iets meer dan 9 jaar nog reageren!
Denk dat we een record hebben :wink:
En de meeste info in mijn eerdere reacties is trouwens achterhaald. De wapenwet in België is ondertussen aanzienlijk veranderd.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door ZEN.45 »

12gaugeslug0187 schreef:He zen.45 jij zit in de club in waver
Ik zou me graag ook daar inschrijven maar mijn frans is niet zo spectaculair is dit een probleem?
Ik schat dat de helft van de leden Nederlandstalig of tweetalig zijn, dus geen probleem. Het hangt ervan af wie de monitor van de dag wanneer je langskomt ... sommige kunnen wat meer Nederlands dan anderen. Maar ze zijn doorgaans allemaal van goede wil. Het zou daar niet het eerste gesprek zijn met een mix van Nederlands, Frans en gebarentaal :)
Als je op een zondagnamiddag gaat kan ik misschien optreden als tolk. Laat maar weten ...
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
12gaugeslug0187
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2016, 15:04

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door 12gaugeslug0187 »

ZEN.45 schreef:
12gaugeslug0187 schreef:He zen.45 jij zit in de club in waver
Ik zou me graag ook daar inschrijven maar mijn frans is niet zo spectaculair is dit een probleem?
Ik schat dat de helft van de leden Nederlandstalig of tweetalig zijn, dus geen probleem. Het hangt ervan af wie de monitor van de dag wanneer je langskomt ... sommige kunnen wat meer Nederlands dan anderen. Maar ze zijn doorgaans allemaal van goede wil. Het zou daar niet het eerste gesprek zijn met een mix van Nederlands, Frans en gebarentaal :)
Als je op een zondagnamiddag gaat kan ik misschien optreden als tolk. Laat maar weten ...
he @zen.45 geef me anders je email adres ofzo dan kunne we eens afspreken het is leuk als er iemand bij is die de club al wat kent en de gewoontes en ja een ervaren schutter waar ik iets kan van opsteken! tot gauw
TheWalker
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2017, 19:57

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door TheWalker »

ZEN.45 schreef:
12gaugeslug0187 schreef:He zen.45 jij zit in de club in waver
Ik zou me graag ook daar inschrijven maar mijn frans is niet zo spectaculair is dit een probleem?
Ik schat dat de helft van de leden Nederlandstalig of tweetalig zijn, dus geen probleem. Het hangt ervan af wie de monitor van de dag wanneer je langskomt ... sommige kunnen wat meer Nederlands dan anderen. Maar ze zijn doorgaans allemaal van goede wil. Het zou daar niet het eerste gesprek zijn met een mix van Nederlands, Frans en gebarentaal :)
Als je op een zondagnamiddag gaat kan ik misschien optreden als tolk. Laat maar weten ...

zou ik een vraagje mogen stellen? in welke schietclub ben je in Waver?
ik & mijn man zouden graag het is uitproberen :-)
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hobby/sportschieten? Tips?

Bericht door ZEN.45 »

Ik ben lid bij schietstand CTM in Waver; http://www.ctm-wavre.be/nl/

Als je eens wil proberen kan dit 1 keer per jaar zonder vergunningen. Je moet een recent uittreksel uit het strafregister (zogenaamde ‘attest goed gedrag en zeden’) voorleggen. Je kan dan met wapens/munitie van de club schieten onder begeleiding van een instructeur. Je moet hiervoor ook eerst de club contacteren om een afspraak te maken.

Op hun website vindt je bijkomende info.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Plaats reactie