pps 43 polen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

Goedendag alle,

Heeft iemand fotos van Poolse soldaten (na de oorlog) met hun pps 43?

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PPS wz.43/52

Bericht door asjemenou »

De Poolse wapenfabriek Fabryka Broni "Łucznik", Radom heeft vanaf 1948 het PPS-43 machinepistool vervaardigd. Als ik goed heb dan produceren ze vandaag de dag nog steeds dit wapen. Het gaat dan wel om een gemoderniseerde versie.
Het PPS-42/43 machinepistool is oorspronkelijk van Sovjet-Russische makelij. In 1946 stopte de Sovjet Unie met het produceren van dit machinepistool.
In Polen is men dit machinepistool vanaf 1948 gaan produceren onder de naam PPS wz.43. In de periode 1952–1955 vervaardigde men er ook de PPS wz.43/52. Een verbeterde versie voorzien van een houten kolf.
1943-52.jpg
De bovenstaande foto laat Poolse militairen zien die bewapend zijn met het PPS wz.43/52 machinepistool met houten kolf.
DSC08990.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

Bedankt asjemenou!
Leuke info!

Is de Poolse pps gelijk aan het Russische?

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door asjemenou »

Mijn kennis over vuurwapens is beperkt maar als ik het goed heb dan zijn de Russische PPS-43 en de Poolse PPS wz.43 identiek aan elkaar. Een onderling verschil is de stempeling.
pps43_052.jpg
Een Russische PPS-43.
polishPPS.jpg
Hetzelfde onderdeel maar dan gefabriceerd voor de Poolse PPS wz.43/52.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

Leuke info ^^^

is er een lijst met Poolse stempels?

Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door asjemenou »

Een lijst van stempels is mij eerlijk gezegd niet bekend.
Het wapen wordt nog steeds als PPS-43c zijnde gefabriceerd bij Pioneer Arms Corp. Radom in Polen; http://www.pioneer-pac.com/pps43-c-pistol,prp1,7,2 .
Op Youtube staat een filmpje over een PPS-43c waarop de stempels te zien zijn; https://www.youtube.com/watch?v=Pg6ZTuqKCiI .

Een PPS-43 enkel voorzien van stempels met Latijnse lettertekens moet je dus niet als een Sovjet-Russische WOII variant beschouwen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door racefiets »

Als je nog een paar weken geduld hebt kan ik genoeg foto's maken van een Poolse PPS.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

racefiets schreef:Als je nog een paar weken geduld hebt kan ik genoeg foto's maken van een Poolse PPS.

:D :)
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door asjemenou »

Ik ben ook reuze benieuwd naar de foto's van je aanstaande aanwinst.
Zoekend op het Internet kwam ik deze advertentie tegen van een Sovjet PPS-43 bij een Nederlandse wapenhandelaar; http://www.wapenhandelwagemakers.nl/sho ... i83gii0a14 .
Het gaat dan om een gedeactiveerd exemplaar. Eentje uit de Stsjetmasj fabriek (Счетмаш Завод) in Moskou.
Ik ben ook op de hoogte van de nieuwe regelgeving aangaande het bezit van gedeactiveerde vuurwapens in Nederland, al ben ik nog wel wantrouwend. Of ik er ooit eentje aankoop voor de verzameling, durf ik dan ook niet te zeggen. Er is immers niets zo veranderend als de politiek.
B-035.jpg
De beroemdste WOII foto waarop een PPS-43 te zien is, is wel de foto van de Sovjet soldaten die in mei 1945 de Sovjet vlag planten op het dak van de Rijksdag in Berlijn. Meliton Kantaria, een Georgische Sovjet soldaat die de vlag vasthoud, draagt een PPS-43 machinepistool op zijn rug.
B-037.jpg
Op de tweede foto is de PPS-43 beter te zien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door racefiets »

inmiddels zou ik het wel aan durven om zo iets aan te schaffen. (Als ik van oud ijzer zou houden, maar dat is een andere discussie) Er zijn nu meerdere handelaren die wat beter in het onklare materiaal zitten en ook bij de politie begint het besef dat het gewoon mag er te komen.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

Misschien wil ik er ooit een kopen maar ik wil ZEKER weten dat het echt mag.
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door racefiets »

Het mag echt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: pps 43 polen

Bericht door racefiets »

Helaas is het geen Poolse PPS-43 geworden maar de uitvoering met houten kolf. De handelaar had het verkeerde model besteld. Zo op het oog zijn ze niet echt verschillend, op het ontbreken van de klapkolf na dan.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Poolse PPS-43/52

Bericht door asjemenou »

Een mooie aanwinst voor je vuurwapencollectie.
De Poolse variant met de houten kolf is de PPS wz.43/52. Ik heb deze variant wel eens op de militariabeurs van Ciney gezien.
pps1y.jpg
De bijbehorende Poolse magazijntas is ook nog te verkrijgen. Deze wordt dikwijls voor Sovjet WOII magazijntas verkocht. Je herkent de Poolse PPS-43 magazijntas o.a. aan de paarse stempel "43" aan de binnenzijde van de klep. Het getal 43 staat dus niet voor een jaartal maar voor het type (vuurwapen) magazijn waarvoor de tas bedoelt is. De PPS-43(52) dus.
In mijn eerste reactie in dit topic zie je een voorbeeld van zo'n naoorlogse Poolse PPS-43 met bijbehorende magazijntas.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: pps 43 polen

Bericht door Kevinbes »

Als die stempel er niet instaat is die dan soviet?
Always be happy!! :)
Plaats reactie