De Vliegende Hollander

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

De Vliegende Hollander

Bericht door earlymb »

Onlangs heb ik een map vol met WO2-gedateerde kranten, knipsels, pamfletten, ondergrondse kranten, flyers en Geallieerde en Duitse propaganda gekregen. Daar zaten onder meer 17 exemplaren van De Vliegende Hollander bij, en wel de volgende edities:

1944: 23 maart (no. 24), 8 juni (no. 35), 15 juni (no. 36), 29 juni (no. 38), 3 augustus (no. 43), 13 oktober (no. 58), 30 oktober (no. 65), 8 november (no. 70), 30 november (no. 81), 1 december (no. 82).

1945: 9 maart (no. 114), 17 april (no. 128), 20 april (no. 129), 23 april (no. 130), 4 mei (no. 137), 7 mei (no. 138), 10 mei (laatste nummer).

De meeste lijken mij zonder meer origineel maar er vallen me een paar dingen op, onder meer het afwisselende gebruik van kleur in de kop en de verschillende formaten. Ik weet dat enkele edities verschillende keren opnieuw zijn gedrukt, met name het laatste nummer dus ik vraag me af of dit exemplaar ( en de rest) origineel is?
2017-01-11 13.46.27.jpg
2017-01-11 13.47.30.jpg
2017-01-11 13.48.18.jpg
2017-01-11 13.49.29.jpg
2017-01-11 13.50.19.jpg
2017-01-11 13.50.54.jpg
Laatst gewijzigd door earlymb op 11 jan 2017, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door earlymb »

Nog wat foto's van de laatste nummer. Hieronder ligt het links, met rechts een exemplaar dat ik al enige tijd heb en waarvan ik uitga dat het een herdruk is:
2017-01-11 13.52.02.jpg
En tenslotte nog een foto van het exemplaar dat in de map zat:
2017-01-11 13.52.15.jpg
Ik zou graag weten of/hoe ik kan zien of het een originele of nadruk betreft, dit papiermateriaal is nieuw voor me.

Ik zal binnenkort ook foto's maken van de andere items, zat leuk spul bij. :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door earlymb »

iemand dan enig idee waar ik dit wel kan uitvinden?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door asjemenou »

Altijd leuk om zoiets te krijgen.

Zelf heb ik ook een aantal originele Vliegende Hollanders in de verzameling. De formaten van deze exemplaren zijn allen onderling verschillend.
Op zich kijk ik hier niet zo vreemd van op. De standaardisatie van drukwerk was toen nog niet zo als wat het vandaag de dag is.
Vandaag zou zoiets op een A4 of op een (dubbelgevouwen) A3 formaat zijn gedrukt. Op zich een goed teken dat je Vliegende Hollanders onderling verschillend zijn qua formaat.
Zover ik weet zijn er inderdaad uitgaven geweest die een kop hebben die in twee kleuren is gedrukt. Rood en blauw. De twee kaders en de tekst "De Vliegende Hollander" zijn in het zwart. Zwart is geen kleur maar dit terzijde.
Het laatste nummer, 10 mei 1945 heeft een kop met de twee kleuren rood en blauw.
Ook is het papier hiervan gladder dan de exemplaren welke alleen in zwart gedrukt zijn.
Ik wil niet te technisch klinken maar kleurendruk vereiste toen ook al een ander procedé en papier dan een zwarte éénkleuren gang. Het is goed mogelijk dat de kleurenuitgaven op een andere drukpers werden gedrukt.
Zowel de zwarte als de kleurenexemplaren zijn in offset gedrukt. Je mag er dus geen "moet" in voelen. Als je dus met je vingers over het papier gaat dan mag je de tekst niet voelen.
Voor wat de kleurenexemplaren betreft, hiervan heb ik slechts het laatste nummer van 10 mei 1945.
Zo vanaf de foto gezien lijkt mij het ongevouwen linkse exemplaar het origineel.
Je zou het papier waarop deze is gedrukt eens kunnen vergelijken met het papier van de overige kleurenexemplaren.
Van dit laatste nummer bestaan inderdaad diverse herdrukken. Deze herdrukken waren of zijn populair op bevrijdingsfeesten. Ze werden of worden dan uitgedeeld aan het publiek. Als ik mij goed herinner dan is er ooit boven Den Haag een herdruk uitgestrooid door een DC3 van de Dutch Dakota Association. Dit kan mogelijk in mei 1995 zijn geweest.
De zwart gedrukte exemplaren. Zoals al eerder geschreven verschillen deze onderling qua formaat. Wat ze wel overeenkomstig hebben dat is de bladspiegel. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Bladspiegel .
De kop van de exemplaren hebben dezelfde afmeting. De tekst en afbeeldingen vallen binnen een bepaald formaat. Heb je een exemplaar waarbij dit groter of kleiner is dan kan het een herdruk zijn. Ik heb het dan niet over de kleurenexemplaren. Hiervan is de bladspiegel kleiner.
Doordat de papierformaten van de zwart gedrukte uitgaven onderling verschillend zijn willen de bladspiegels onderling nog wel eens meer naar links, naar rechts, naar boven of naar onderen staan.
Vanaf foto's blijft de originaliteit lastig te beoordelen. Tot zover ik dit tenminste kan.
Je zou eens contact kunnen zoeken met een verzamelaar of een kenner op het gebied van drukwerk.
Verzamelaars zijn er sowieso van. Misschien kan het forumlid Patrickh je helpen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door earlymb »

Dank voor de informatie, dat is al heel wat meer dan ik wist! Ik ga zo eens even de bladspiegels even bekijken. Het papier van de 'gekleurde' exemplaren is inderdaad iets gladder dan de z/w edities.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan hoor. Ik heb een ruime ervaring in de grafische wereld. De opgedane kennis over drukwerk vervaardiging komt mij zodoende nog steeds van pas.
Voor wat betreft de "gekleurde" exemplaren, bestaan deze allemaal uit 4 pagina's?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: De Vliegende Hollander

Bericht door earlymb »

Hoewel het formaat van het papier soms afwijkt van elkaar is de bladspiegel (het formaat van de kop) van de z/w edities inderdaad hetzelfde, 21 cm breed.
asjemenou schreef: Voor wat betreft de "gekleurde" exemplaren, bestaan deze allemaal uit 4 pagina's?
Ja, een enkel vel aan beide zijden bedrukt met 2 pagina's en vervolgens dubbelgevouwen.

De enige gekleurde editie die afwijkt van de andere is die van 23 maart 1944. Het papier is wat gladder dan de rest, het heeft een iets 'rozige' tint (zichtbaar op de bovenste foto, links) en de kwaliteit van het drukwerk lijkt wat minder.

Voor alle exemplaren geldt dat de text niet voelbaar is.
Plaats reactie