EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

Kaske schreef:...De wet heb ik gelezen en is me helder. Echter heb ik nog niks kunnen vinden over het certificaat en hoe 'onvervalsbaar' dat moet zijn. Heeft iemand daar een verwijzing van?
Ja, staat in de EUR werkinstructie vermeld op hoe het document eruit moet zien. Engelse letterlijke tekst:
Commission on Regulation of firemarms schreef: ANNEX III
Model certificate for deactivated firearms
(this certificate should be prepared on non-falsifiable paper)

EU Logo
Name of entity that verified & certified the conformity of the deactivation
Logo
DEACTIVATION CERTIFICATE

(etc.)
Kaske schreef:- de NL ongeklaar gemaakte grendelgeweren die we bezitten mag je niet verhandelen mits niet EU onklaar gemaakt. Maar je mag ze wel hebben, inderdaad een soort twilightzone. Want hoe mag je nu iets vrij bezitten maar niet verkopen. Onhoudbaar toch?
Stel je wil deze alsnog EU onklaar laten maken, dan mag je lang wachten voor een beurt in Luik. En waarschijnlijk kunnen ze er niks mee. Je wapen zit overal al muurvast, hoe kunnen ze nu vaststellen dat het precies volgens EU regels is?
Helaas is dat de praktijk. Het duurt jaren voordat je aan de beurt bent. De wapens blijven vrijgesteld met restrictie dat ze niet in het verkeer gebracht mogen worden: onverkoopbaar dus, je mag ze zelfs niet weggeven.
EUR onklaarmaken is een theoretische natte droom, kun je vergeten zolang Nederland geen proefbank heeft.
Kaske schreef:- waar het certificaat precies aan moet voldoen aan logo's/watermerken wisten ze niet.
Dat is jammer want ze krijgen dezelfde papieren in hun digitale postbusje als ik. Dat zijn alle vergaderbesluiten en wetsbesluiten van de EUR commissie aangaande dit onderwerp. Het certificaat staat hier heel precies in omschreven.
Twee seconden googlen: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 03&from=EN
In het Nederlands.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Pat-ton »

Kaske schreef:Hi allen,

- waar het certificaat precies aan moet voldoen aan logo's/watermerken wisten ze niet. Als ik iets aanschaffen zou hadden ze belangstelling om het meegeleverde certificaat eens in te zien.

Tot zover :)
de certificaten van Limax uit Oostenrijk hebben een watermerk tegen vervalsing. Men krijgt er ook 2 certificaten bij. Eentje in de moedertaal uit het land van herkomst (bijv Duits) en eentje in het Engels.

Zoals al beschreven in de andere posts. Wapenhandelaar Wagemakers in Bavel verkoopt EU deco's. Deze handelaar is tegenwoordig officiele importeur van Limax

mvg Pat
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

dus ik kan daar kopen zonder dat ik word gearesteerd?
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

Kevinbes schreef:dus ik kan daar kopen zonder dat ik word gearesteerd?
Daar kun jij probleemloos kopen zonder dat je wordt gearresteerd.
Als je wel wilt worden gearresteerd kan dat ook: dan moet je zorgen dat je de regels voor artikel 18 RWM-wapens overtreedt! Vrijgestelde wapens zijn namelijk geheel vrijgesteld behalve voor de gedraging "dragen". Anders gezegd: in de openbaarheid zichtbaar meevoeren.
Zorg je zelf even voor een leuke agente die je arresteert? :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

Erik schreef: Zorg je zelf even voor een leuke agente die je arresteert? :wink:
:lol:
Always be happy!! :)
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Ik weet dat dit een wat oudere thread is maar heb toch nog een vraagje IVM met de nieuwe regeling. Hopelijk wordt er op geantwoord :) Ik zie van meerdere mensen dat ook moderne wapens die onklaar gemaakt zijn conform de nieuwe regelgeving legaal zijn. Nu staat er inderdaad in 1a:

vuurwapens die voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt op de wijze, beschreven in Bijlage I ‘Technische specificaties voor de onbruikbaarmaking van vuurwapens’ bij de Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2403 van de Commissie van 15 december 2015 tot vaststelling van gemeenschappelijke richtsnoeren betreffende normen en technieken om te waarborgen dat onbruikbaar gemaakte vuurwapens voorgoed onbruikbaar zijn (PbEU 2015, L333/62)

Maar in het begin van artikel 18 1 staat ook dat deze regelgeving niet geldt voor alle voorwerpen in Art 3. In 3A staat:

voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen, met uitzondering van speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG

Hieruit maak ik op dat onklaargemaakte wapens alsnog niet toegestaan zouden zijn. Zou iemand dit misschien een beetje kunnen verduidelijken?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Quiggles schreef:Ik weet dat dit een wat oudere thread is ...
Nee hoor, dit is een doorlopend item, zolang de ontwikkelingen in de wapenwetgeving lope. Dus: shoot! (aardig gevonden he?)
Quiggles schreef: voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen, met uitzondering van speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG

Hieruit maak ik op dat onklaargemaakte wapens alsnog niet toegestaan zouden zijn. Zou iemand dit misschien een beetje kunnen verduidelijken?
Het staat er misschien wat verwarrend, immers: een onklaargemaakt wapen voldoet precies aan datgene wat hier staat! Echter!
Bedoeld worden hier de imitatie-wapens, in veel EUR landen vrij maar in Nederland niet. De stalen (en plastic) replica's dus! Ook replica handgranaten (vooral re-enactors zijn er gek op!) mogen absoluut niet! Het is heel moeilijk voor dit soort wapens een vrijstelling te krijgen (want categorie 1 wapens!)

De wapens uit de speelgoedrichtlijn zijn speelgoed-pistooltjes e.d., die wel lijken op hun voorbeeld! Ik had vroeger (ja, ben ook kind geweest, niet zo lang gelukkig, toen mocht ik in dienst) een waterpistool met een uitneembaar watermagazijn. Het wapen leek exact op het dienstpistool van mijn vader: een FN Browning 9mm, en was op 4/5 van de grootte. Stoer ding!
Die dingen mogen dus wel indien voorzien van het CE-merkje en duidelijk bedoeld voor kinderspel. De Nederlandse wetgever heeft hier zelfs een (arbitraire) leeftijd aan verbonden: t/m de leeftijd van 14 jaar mag het wapen op straat gebruikt worden in het kinderspel zoals cowboy-tje spelen, oud-vrouwtje-overvallen en diefje-met-afpersing.

Een onklaar gemaakt wapen is geen voorwerp wat treffende gelijkenis vertoond met een wapen want het is namelijk wat het is: een wapen. Niet iets wat er op lijkt!
Vraag een beetje beantwoord?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Zeker wat duidelijker, dank!

Toch vind ik het nog wel een beetje raar dat de Nederlandse overheid niet wil dat men iets heeft waarmee gedreigd kan worden, maar dat het in bezit hebben van een modern onklaargemaakt wapen zoals een AK-47 wel mag...

Mijn broer (rechtenstudent) is echter nog wel van mening dat als je in bezit zou zijn van zo'n wapen en je zou ermee voor de rechter komen dat je dan alsnog gearresteerd kan worden. Misschien is de wet gewoon wat te onduidelijk...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Quiggles schreef:Mijn broer (rechtenstudent) is echter nog wel van mening dat als je in bezit zou zijn van zo'n wapen en je zou ermee voor de rechter komen dat je dan alsnog gearresteerd kan worden. Misschien is de wet gewoon wat te onduidelijk...
Voor de rechter en dán pas gearresteerd? Nou... Je wordt eerst gearresteerd (letterlijk: staande gehouden), in staat van beschuldiging gesteld en dat kan leiden tot voorgeleiding voor de rechter.

Het recht kent een aantal zg. gedragingen. Voor wapens zijn de voornaamste: invoeren, uitvoeren, voor handen hebben, dragen, vervoeren, verhandelen.
Met vrijgestelde en vergunde wapens is alles mogelijk behalve: dragen. Dit begrip moet je zien als "in de openbaarheid brengen, zo dat andere mensen zonder waarschuwing met een wapen worden geconfronteerd". Dit begrip is ruim. Een slagersmes is categorie 4 wapen, je mag er alles mee behalve dragen maar: éénmaal uit de verpakking gehaald nadat je het bij de HEMA hebt gekocht en daarna op de achterbank van je auto neergelegd geldt deze gedraging wel degelijk als 'dragen'! Je kunt het namelijk elk moment gebruiksgereed hebben in de openbaarheid! Zelfs als-ie in je handschoenenvakje ligt!

Dus:
-- in het bezit van een vrijgesteld wapen = geen arrestatie. Kan niet namelijk. Bezit is vrij.
-- een vrijgesteld wapen deugdelijk verpakt in je auto, zo dat je het niet binnen een oogwenk zichtbaar kunt pakken en gebruiken = geen arrestatie. Er is aannemelijk sprake van 'vervoer van categorie 4 (of art. 18) wapen.
-- in het bezit van een vrijgesteld wapen die je vervolgens zonder vergunning hebt 'gedragen' = inderdaad arrestatie.
-- vrijgestelde karabijn gekocht, op de achterbank geflikkerd en daarna even een ijsje gekocht terwijl het wapen zichtbaar op de achterbank ligt = bingo voor oom agent! Dragen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Dat had inderdaad misschien niet heel handig verwoord :lol:

Heel erg bedankt voor de informatie in ieder geval! Hoewel mijn broer blijft aanhouden dat het alsnog illegaal is (ondanks het feit dat ze nu op meerdere plekken worden verkocht in Nederland) zie ik mijzelf er wel voor aan om ergens in de toekomst zo'n ding aan te schaffen en aan de muur te hangen. (buiten zicht dan, want willekeurige voorbijgangers zullen er niet meteen van uit gaan dat het een onklaar gemaakt wapen is)

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door earlymb »

Dan vraag ik me toch af wat er volgens hem illegaal aan is? Overigens maakt het wettelijk gezien niet uit waar je het vrijgestelde spul bewaard zolang het maar niet in de openbare ruimte is; er is dus geen kluisverplichting.
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Hij vindt dat omdat er aangegeven staat bij de EU regeling dat dit niet geld voor wapens in Artikel 3, en hij is van mening dat onklaar gemaakte wapens onder dit artikel vallen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Ik denk dat het komt over hoe de wet is opgebouwd. Hoe kan iets wat vrij is en geen enkel vergunningsplichtig onderdeel meer bevat dan toch een wapen zijn. Het stuk oud ijzer voldoet immers niet meer aan de definitie van een wapen enkel het uiterlijk.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Quiggles schreef:Hij vindt dat omdat er aangegeven staat bij de EU regeling dat dit niet geld voor wapens in Artikel 3, en hij is van mening dat onklaar gemaakte wapens onder dit artikel vallen.
Je moet even vermelden welk artikel 3 wordt bedoeld: Wet Wapens & Munitie (WWM), Regeling Wapens & Munitie (RWM) of de Circulaire Wapens & Munitie (CWM, wordt dit jaar weer vernieuwd)

Wapens worden onderverdeeld in categorieën. Wapens die niet zijn onder te verdelen zijn óf geen wapens óf de wat meer bijzondere wapens. Deze wapens zijn vrijgesteld van categorieën-indeling en staan beschreven in artikel 18 van de RWM.

Onklaar gemaakte wapens (eigenlijk: wapens, duurzaam ongeschikt gemaakt voor gebruik) rangeren onder artikel 18 RWM omdat ze hun eigenschap als vuurwapen hebben verloren en daarmee geen vuurwapen meer zijn. Sinds april 2016 is dit Europees geregeld waarmee de 'oude' Nederlandse wetgeving is vervallen.
(de 'oude' wetgeving is: onklaar gemaakt als genoemd in artikel 18 RWM bijlage II)

Sinds kort is artikel 18 RWM aangevuld met een bepaling voor de wapens, onklaar gemaakt voor ingang van de Europese regeling. Die bepaling vind je terug in artikel 18.3 RWM. In het kort: je mag ze voorhanden hebben maar niet meer op de markt brengen (verkopen, waarmee aankopen ook meteen verboden is omdat je dan medewerking verleent aan een verboden gedraging) Kortom, je blijft er de rest van je leven mee zitten tenzij je ze bij een proefbank kunt brengen om ze alsnog van een EUR certificaat te kunnen voorzien.
Maar no fear: ook hier gaat in het voorjaar iets veranderen in de wetgeving.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Ik bedoelde Artikel 3 van de RWM, waarin in a staat dat voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens . Hij vind dus dat onklaargemaakte wapens in deze categorie vallen. Nu is het dus zo dat in Artikel 18 inderdaad staat dat er een vrijstelling wordt verleend voor vuurwapens die voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt op de wijze, beschreven in Bijlage I.
Bovenaan Artikel 18 staat wel Onverminderd het bepaalde in artikel 3

Zijn standpunt is dus dat onklaargemaakte wapens onder Artikel 3 A vallen en dat die dus buiten de regelgeving van Artikel 18 A staan.

Dit zou natuurlijk raar zijn, want elk onklaargemaakt wapen zou dan in theorie onder Artikel 3 A vallen, en zo zou geen enkel onklaargemaakt wapen legaal zijn.
Plaats reactie