EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Daar is inderdaad wat van te zeggen. Ook al is dat niet de bedoeling van dat artikel. Een stuk schroot is immers geen vuurwapen meer maar heeft daar wel een sprekende gelijkenis mee.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door earlymb »

Onklaargemaakte vuurwapens zijn geen 'voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens'; volgens de wetgever ZIJN het nog steeds vuurwapens ook al functioneren ze niet meer als zodanig, in dezelfde zin dat een auto met kapotte motor nog steeds als een auto wordt beschouwd (met uitzondering van een Lada misschien) en in principe aan de vereisten van APK, verzekering etc. moet voldoen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Quiggles schreef:Ik bedoelde Artikel 3 van de RWM, waarin in a staat dat voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens . Hij vind dus dat onklaargemaakte wapens in deze categorie vallen.
Gelukkig maar dat hij dat vindt, de wetgever vindt van niet en bedoelt daar imitatiewapens (nepwapens) mee.
Een onklaar gemaakt vuurwapen kan geen treffende gelijkenis vertonen met een vuurwapen want het is een (ex) vuurwapen. Een dergelijk wapen is nog steeds een wapen al functioneert het niet als zodanig. Vandaar dat de wetgever art. 18 RWM heeft uitgevonden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

Ja, dat is inderdaad zeker waar. Heel erg bedankt! Forum is zeer behulpzaam :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

Dank je!
Ik doe veel zaken op het gebied van de wapenwetgeving in verband met mijn hobby: living history. Daarnaast denk ik mee in de denktank-wapencommissie van het LPLG en houdt ik alle veranderingen bij (kamerstukken, Europese gekkigheid etc.) Na een paar jaar weet je dan wel waar je het ongeveer over hebt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door earlymb »

Erik schreef: Sinds kort is artikel 18 RWM aangevuld met een bepaling voor de wapens, onklaar gemaakt voor ingang van de Europese regeling. Die bepaling vind je terug in artikel 18.3 RWM. In het kort: je mag ze voorhanden hebben maar niet meer op de markt brengen (verkopen, waarmee aankopen ook meteen verboden is omdat je dan medewerking verleent aan een verboden gedraging) Kortom, je blijft er de rest van je leven mee zitten tenzij je ze bij een proefbank kunt brengen om ze alsnog van een EUR certificaat te kunnen voorzien.
Maar no fear: ook hier gaat in het voorjaar iets veranderen in de wetgeving.
Een verandering ten goede (algemeen pardon o.i.d.)?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Eerst zal de EU onze oude manier van onklaar maken goed moeten keuren en dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Hoe het hierna verder moet is compleet gissen. Voor Europa zijn het nog steeds wapens want het is niet op de juiste manier onklaar gemaakt. Met andere woorden. We hebben straks tienduizenden illegale stukken oud ijzer die gedoogd worden volgens een wettelijke regeling die aan alle kanten rammelt. En dat terwijl de eigenaar er niets aan kan doen maar er ook niets mee kan doen. Het wordt dan wachten op de eerste rechtszaken van mensen die gecompenseerd willen worden voor het waardeverlies. Verkopen zit er niet meer in.
Quiggles
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2017, 14:04

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Quiggles »

[*]
Erik schreef:Dank je!
Ik doe veel zaken op het gebied van de wapenwetgeving in verband met mijn hobby: living history. Daarnaast denk ik mee in de denktank-wapencommissie van het LPLG en houdt ik alle veranderingen bij (kamerstukken, Europese gekkigheid etc.) Na een paar jaar weet je dan wel waar je het ongeveer over hebt!
En ik altijd maar denken dat ik er al aardig wat van wist hahaha.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door jurgen »

racefiets schreef:Eerst zal de EU onze oude manier van onklaar maken goed moeten keuren en dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Hoe het hierna verder moet is compleet gissen. Voor Europa zijn het nog steeds wapens want het is niet op de juiste manier onklaar gemaakt. Met andere woorden. We hebben straks tienduizenden illegale stukken oud ijzer die gedoogd worden volgens een wettelijke regeling die aan alle kanten rammelt. En dat terwijl de eigenaar er niets aan kan doen maar er ook niets mee kan doen. Het wordt dan wachten op de eerste rechtszaken van mensen die gecompenseerd willen worden voor het waardeverlies. Verkopen zit er niet meer in.
Onklare karabijnen/enkelschots geweren hebben toch ook in Nederland geen registratieplicht? Deze kunnen bijgevolg toch niet/moeilijk in beslag worden genomen onder een nieuwe wetgeving.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Klopt, enkel heeft europa in al haar wijsheid regelgeving aangenomen zonder over de gevolgen na te denken. Er is een mogelijkheid dat de oude wijze van onklaar maken per land bekeken wordt of deze voldoende is en anders..... Zeg het maar. Hoe dat gaat lopen is koffiedik kijken. Het gevolg is nu al wel dat de bestaande onklare wapens niet meer verkocht kunnen worden aangezien er geen certificaat bij zit die aan geeft dat het wapen conform de huidige wijze onklaar is. Dus ook niet onderling tussen verzamelaars. Ik weet het dat het niet te bewijzen is enkel is het wetstechnisch momenteel wel zo. Je onklare wapen is dus onverkoopbaar en in feite waardeloos. Je investering ben je simpel gezegd kwijt want je kan hem niet meer verkopen als je je geld terug wilt.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door uniformverzamelaar »

racefiets schreef: Je investering ben je simpel gezegd kwijt want je kan hem niet meer verkopen als je je geld terug wilt.
Dan heb je een slechte investering gedaan, als is dat je eigen schud niet. :bonk:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:
racefiets schreef: Je investering ben je simpel gezegd kwijt want je kan hem niet meer verkopen als je je geld terug wilt.
Dan heb je een slechte investering gedaan, als is dat je eigen schud niet. :bonk:
Ik zou dan maar stoppen met uniformen verzamelen, Guy! Straks is er nog een idioot die vindt dat uniformen niet meer in particuliere handen mogen zijn en de uniformen die je hebt niet meer verkocht mogen worden.

Dit soort idiotigheden, daar kun je je leven niet op inrichten. Vrije wapens zijn altijd vrije wapens geweest in Nederland. !6 jaar geleden kon je niet voorspellen dat jouw vrije wapen niet meer in de handel gebracht mag worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik,

Een investering is een opoffering in geld, tijd of mankracht (personeel) ten behoeve van een doel (geld gewin) dat pas op lange termijn wordt behaald.

Ik zie mijn verzameling niet als een investering en zoek daar ook geen geld uit te slaan nu niet en in de toekomst niet. Wat mijn erfgenamen er ooit mee zullen doen is hun zaak en zal ik niet meer weten.

Als je een verzameling als een investering ziet kom je helemaal niet ver in het leven.
Al de verplaatsingen, al de moeite die men moet doen wordt die dan ook in die investering aangerekend ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door racefiets »

Hoe je het ook went of keert, je verzameling vertegenwoordigd een bepaalde waarde. Die waarde heeft het nou eenmaal. Europa heeft nu bepaald dat je je verzameling voorlopig mag houden maar dat je niets uit die verzameling mag verkopen. Met andere woorden, het in stand houden van die verzameling is niet meer mogelijk als jij om wat voor een reden er niet door kan gaan. Zelfs jou erven, die het eigendom hebben na bijvoorbeeld jou overlijden kunnen er niet mee verder. De overdracht kan immers niet meer plaats vinden. Het kan dan nog maar 1 richting op en dat zijn de hoogovens. Al jou tijd en geld zijn dus verspeelde moeite geweest. Leuk vooruitzicht is dat.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Racefiets.

In België bestaat er nog altijd een oude en niet afgeschafte wet dat je militaire uniformen niet mag hebben.
Maar deze wet wordt enkel nog toegepast als ze kunnen aantonen dat je bv vermomd in een van je uniformen een overval zou plegen. Enkele jaren gelden is ze nog een onder het stof gehaald om iemand nog meer te veroordelen die een overal/aanslag wilde plegen met camouflage kledij aan op de kazerne van de Commando's in Flawine.(was ook een van de bezwarende aanklachten tegen die idioot)
Hoe zot kun je zijn als enkeling daar iets te gaan proberen.

Ze vertegenwoordig een waarde, maar wie zal die bepalen ? de Fiscus om erfrechte op te berekenen ?

Mocht dit zo zijn dat deze oude wet terug in algemeen gebruik komt dan zal ik bij het verlies van de verzameling wel een traan laten, maar zal er zeker geen boterham minder voor eten. (omdat ik dat geld niet nodig heb om rustig te kunnen verder leven, daarvoor heb ik wel degelijk investeringen die men wel grondig in het oog moeten gehouden worden).

Idem voor iemand die bij een beurskrach veel geld heeft verloren heeft ook een slecht investering gedaan, zonder dat hij daar iets heeft aan kunnen doen. Maar daar was het doel om met dat geld geld te verdienen.
Dit is niet mijn doel van mijn verzameling. Hoe dat dit met U zit is natuurlijk Uw zaak.
Invloeden waar je zelf niets kan aan doen komen overal voor en deze moet je accepteren of je wil of niet.

Dus als je dat ziet als een investering dan zou ik alles maar goed in het oog houden (de wetgeving) voor het te laat is. Zo was dat ook met die beurskrach.
Maar met de wapens was dit al lang van te voren te voorspellen en persoonlijk denk ik dat het nog erger gaat worden.
Dit wil niet zeggen dat ik de wapenverzamelaars niet zou begrijpen.

Maar ik heb een heel ander idee over investeren dan de doorsnee verzamelaar zeker
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie