Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Bas J. »

Hallo,

Al een tijdje geen update gedaan aan m'n laatste aankopen en wou een paar aparte threads aanmaken voor wat van de meer uitzonderlijke spullen. Beginnende met dit prachtstuk! In 5 jaar verzamelen heb ik nog nooit een Vredestein gasmasker in zo'n staat gezien en ik moest hem hebben voor men LBD verzameling! Deze heeft waarschijnlijk 70 jaar in de doos gezeten op een goed verzorgde zolder, want alles hier aan, behalve het te verwachten, lichtgevlekte en vergeelde doosje, is hieraan mint! Er zit zelfs nog een label aan met het adres en de naam van de ontvanger. Waarschijnlijk voor het afleveren.

Hierbij de fotos:
20170209_173348.jpg
20170209_173339.jpg
20170209_173302.jpg
20170209_173256.jpg
20170209_173254.jpg
20170209_173238.jpg
20170209_173222.jpg
20170209_173201.jpg
20170209_173119.jpg
20170209_173050.jpg
4000_screenshots_20170212220352_1.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door patrickh »

Weer een top aanwinst!
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Bas J. »

patrickh schreef:Weer een top aanwinst!
Zal mooi staan in de display :mrgreen:

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Memory »

Dit is inderdaad een pracht exemplaar!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Bas J. »

Memory schreef:Dit is inderdaad een pracht exemplaar!
Bedankt, Memory!

Mvg,
Bas
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Uncle Goose »

Inderdaad geen makkelijke opgave om een Nederlands Volksmasker in goede staat te vinden. De versie met de kartonnen doos is overigens wel wat moeilijker om te vinden, denk niet dat er superveel van die dozen zijn overgebleven. Mijn exemplaar is in even goede staat dus die dozen waren blijkbaar wel een goed bewaarmiddel. Ik overigens een volledige set want bij jou lijkt de zak te ontbreken die erbij geleverd was.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Bas J. »

Uncle Goose schreef:Inderdaad geen makkelijke opgave om een Nederlands Volksmasker in goede staat te vinden. De versie met de kartonnen doos is overigens wel wat moeilijker om te vinden, denk niet dat er superveel van die dozen zijn overgebleven. Mijn exemplaar is in even goede staat dus die dozen waren blijkbaar wel een goed bewaarmiddel. Ik overigens een volledige set want bij jou lijkt de zak te ontbreken die erbij geleverd was.
Weet je zeker dat deze erbij geleverd was? Het staat namelijk zoals je kan zien niet op de doos.
Ik weet van de Fatra gasmaskers dat het extra kostte om een doos te kopen, weet niet of het bij de prijs inbegrepen zat bij het Duiker masker maar mogelijk was de zak ook een extra? Je hebt overigens ook geen zak nodig... Zoals je in de instructies kan zien kan men het masker om zijn nek dragen met een van de bandjes.

Mvg,
Bas
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Uncle Goose »

Bas J. schreef: Weet je zeker dat deze erbij geleverd was? Het staat namelijk zoals je kan zien niet op de doos.
Ik weet van de Fatra gasmaskers dat het extra kostte om een doos te kopen, weet niet of het bij de prijs inbegrepen zat bij het Duiker masker maar mogelijk was de zak ook een extra? Je hebt overigens ook geen zak nodig... Zoals je in de instructies kan zien kan men het masker om zijn nek dragen met een van de bandjes.

Mvg,
Bas
De instructie toont hoe je het gasmasker moest dragen in geval van directe dreiging maar je ging niet ganse dagen rond lopen met dat gasmasker direct rond je nek, een zak was dus aangewezen om dagelijks mee rond te lopen. Nu, of die zak in de doos zat is inderdaad niet zo duidelijk, het staat inderdaad niet vermeld op de doos noch in de handleiding. Mogelijks verkochten handige verkopers de zak er direct bij want zoals gezegd, je ging niet steeds met een gasmasker rond je nek rondlopen. Het waren wel zakjes die speciaal voor gasmaskers ontworpen waren, dus geen re-use van iets anders.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door patrickh »

Zakken waren er in diverse verschillende uitvoeringen, soms per gemeente geleverd met bloknummers ed.
Er waren zelfs kokers in diverse uitvoeringen te koop zoals Uncle Goos zelf al ergens schreef:

viewtopic.php?f=58&t=36650&hilit=gasmasker
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Absoluut mint Vredestein gasmasker!

Bericht door Bas J. »

Uncle Goose schreef:
Bas J. schreef: Weet je zeker dat deze erbij geleverd was? Het staat namelijk zoals je kan zien niet op de doos.
Ik weet van de Fatra gasmaskers dat het extra kostte om een doos te kopen, weet niet of het bij de prijs inbegrepen zat bij het Duiker masker maar mogelijk was de zak ook een extra? Je hebt overigens ook geen zak nodig... Zoals je in de instructies kan zien kan men het masker om zijn nek dragen met een van de bandjes.

Mvg,
Bas
De instructie toont hoe je het gasmasker moest dragen in geval van directe dreiging maar je ging niet ganse dagen rond lopen met dat gasmasker direct rond je nek, een zak was dus aangewezen om dagelijks mee rond te lopen. Nu, of die zak in de doos zat is inderdaad niet zo duidelijk, het staat inderdaad niet vermeld op de doos noch in de handleiding. Mogelijks verkochten handige verkopers de zak er direct bij want zoals gezegd, je ging niet steeds met een gasmasker rond je nek rondlopen. Het waren wel zakjes die speciaal voor gasmaskers ontworpen waren, dus geen re-use van iets anders.
Ik ken de bruine zakjes wel... :bonk:
Bedankt voor de correctie

Mvg,
Bas
Plaats reactie