Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door ike75 »

Telegraaf 14 feb-2017


DEN HAAG - De man die historische exemplaren van het boek Mein Kampf van Adolf Hitler verkocht, is niet strafbaar. Dat heeft de Hoge Raad dinsdag bepaald. Daarmee zijn de mogelijkheden voor het Openbaar Ministerie uitgeput om de verkoper te vervolgen.


Het hof bepaalde eerder al dat de verkoper er niet op uit was de boeken te verkopen vanwege de antisemitische passages, maar om de historische betekenis van het werk. Om die reden vond het hof het niet noodzakelijk de vrijheid van meningsuiting in te perken. Het verspreiden van informatie (bijvoorbeeld in de vorm van een boek) wordt gezien als vrijheid van meningsuiting. Inperking daarvan kan alleen als er een „dringende maatschappelijke noodzaak” is. En daar was geen sprake van, te meer omdat de tekst van Mein Kampf ook gewoon online bekeken kan worden, aldus de rechters.

Het OM was tegen deze uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad, maar dat is dinsdag verworpen. Ondanks het antisemitische karakter van het boek kon het hof toch tot zijn oordeel komen, aldus het hoogste rechtscollege.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door LDO »

Ze hebben daar een nare week bij extreem links... :(

http://www.afvn.nl/actueel/OPROEP.htm

De Universiteit van Leiden meldt op haar website:
"Het drukken en verhandelen van Mein Kampf is in Nederland sinds 1974 verboden omdat het boek aanzet tot haat. Om deze reden is ook de heruitgave met wetenschappelijke noten die in 2016 in Duitsland verscheen, in ons land niet te koop in de boekhandel of bij bijvoorbeeld Bol.com. Een stemming in de Tweede Kamer in 2007 bevestigde het verbod uit 1974 nog eens. Aanleiding was het voorstel van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen om het boek van de zwarte lijst te schrappen."

Nou...
Ik denk dat ze al een stelling leeg aan het ruimen zijn bij Bol.com.
Er vallen centen te verdienen.

Martin
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door Kugelblitz »

Stort s.v.p. wegens juridische kosten € 10 of € 25 op bankrek. NL29 INGB 0003206900 t.n.v. AFVN Amersfoort.
Kicken, dat vastgestelde bedrag ook! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door earlymb »

Hiermee heeft de Hoge Raad feitelijk het verbod op het verhandelen van MK opgeheven, mits dat gebeurt vanuit de historische betekenis van het boek. Ik ga eens kijken of er in het Arrest nadere regels of omstandigheden worden gegeven.
janssenjan024
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017, 07:40
Contacteer:

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door janssenjan024 »

Het staat al te koop op http://www.mein--kampf.com/index.html
En downloadmeinkampf is uit de lucht gehaald tegelijk met de uitspraak van de HR.
Dine
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:19

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door Dine »

Het boek lezen via mijn tablet heb ik geprobeerd maar dat bevalt mij niet. Dus blij met de link maar helaas, ze drukken het wel in het Nederlands maar....
"Dit aanbod is alleen bestemd voor landen waarin het legaal is om dit boek te verkopen en in bezit te hebben."

Het gaat hier niet om historische druk maar een herdruk dus in mijn visie verboden.

In april komt wel de gecensureerde versie van Ewoud Kieft.
Persoonlijk wil ik zelf een mening vormen en mijn niet laten beinvloeden doir andermans visie.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door asjemenou »

Digitaal lezen of zo vanuit een gedrukt exemplaar, is er hier iemand die dit boek van voor naar achter heeft uitgelezen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door racefiets »

Ik ben ooit in de Nederlandstalige versie begonnen. Heb het na een bladzijde of 60-70 opgegeven.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door LDO »

racefiets schreef:Ik ben ooit in de Nederlandstalige versie begonnen. Heb het na een bladzijde of 60-70 opgegeven.
Same here, ooit in begonnen en het ook opgegeven na een bladzijde of 100.
Niet om door te komen werkelijk.
Nou schijnen er toegankelijkere stukken in te staan, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk toe te dichten aan Hess die het geheel ook tenenkrommend vond en hele stukken herschreven en toegevoegd heeft.
Ja, het boek is symbool voor één van de donkerste perioden der mensheid.
Nee, ik geloof niet dat er één zinnig mens zich zou bekeren tot het nazisme na het lezen er van.
Een Hotelier bij Trier waar ik wat vakanties doorbracht zei het mooi tegen me: 'Natuurlijk hadden we allemaal Mein Kampf op de plank staan, je was verdacht als dat niet het geval was. Maar of ik iemand ken die het gelezen heeft? Nou nee....'

Ik ben enerzijds benieuwd naar de wetenschappelijke voetnoten in de nieuwe druk omdat ik niet de geschiedkundige kennis heb om de hele context tegen het licht van het toemalige Duitsland te houden, fijn dat een paar experts dat nu gedaan hebben.
Anderzijds zijn er geschiedkundig zoveel meer prettig te lezen en leerzame boeken met betrekking tot WO2 te vinden dat ik daar mijn tijd hard voor nodig zal hebben...

Martin
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door asjemenou »

Dit is eigenlijk ook wat ik bedoel met de vraag in mijn vorige reactie. Het is een boek wat gewoon niet te lezen is. Ik denk dat de bezitters van een origineel exemplaar het hebben vanwege de curiositeit en niet om het eens lekker op de bank als een romannetje te gaan lezen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door racefiets »

Mijn exemplaar heeft mijn opa uit een NSB huis gehaald. Dat is de enige reden dat ik hem heb.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hoge Raad: verkoper Mein Kampf niet strafbaar

Bericht door CollectorWo2 »

Idd asjemenou,Ik heb er 2 voor de curiositeit en meer niet.
Plaats reactie