LBD Staflid helm

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

Hallo,

Heb vandaag weer een helmpje binnengekregen. Ik had mezelf beloofd dat ik zuinig zou zijn met men centen maar dat is het nou juist met LBD spullen... Als je nee zegt zie je nooit meer één zoals diegene! Dat maakt het in ieder geval wel een leuker onderwerp :mrgreen:

Deze helm is gevonden in Zutphen. De vorige eigenaar had hem gekocht van meneer Seevinck wie een staflid was van de LBD in Zutphen tijdens de oorlog. Volgens de vorige eigenaar is de bovenlaag origineel. Dit betwijfel ik sterk omdat hieronder ook nog eens een blauwe- en een lichtgroene laag zitten. Word dit dan toch een helm waarvan ik het verf zou moeten proberen te verwijderen? Kon hem niet laten varen, de markeringen waren té gaaf!

Hierbij de fotos:
20170215_222515.jpg
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

Helaas kon ik de laatste twee fotos om één of andere reden niet uploaden. Zijn nog wel de mooiste :bonk:

Hier zijn ze te bezichtigen op Imgur
http://imgur.com/gallery/E0Hi3

Sorry voor het ongemak!

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: LBD Staflid helm

Bericht door patrickh »

Deze lijkt me idd overgeschilderd, en dan zonder geschiedkundige redenen denk ik, en dat vanwege de rare kleur die weer onder deze laag zit, raar soort lichtgroen...Hier zou ik inderdaad ook aan denken om verflaag te verwijderen om die reden. Enigste keer dat ik dat soort groen op een helm zag was op een Nederlandse Spoorwegen helm, maar dan zou je het logo vaag aan de voorkant moeten kunnen zien...
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

patrickh schreef:Deze lijkt me idd overgeschilderd, en dan zonder geschiedkundige redenen denk ik, en dat vanwege de rare kleur die weer onder deze laag zit, raar soort lichtgroen...Hier zou ik inderdaad ook aan denken om verflaag te verwijderen om die reden. Enigste keer dat ik dat soort groen op een helm zag was op een Nederlandse Spoorwegen helm, maar dan zou je het logo vaag aan de voorkant moeten kunnen zien...
Inderdaad, had zelf niet aan de Nederlandsche spoorwegen connectie gedacht! Logo zou je met geen miljoen jaar zien zonder het verwijderen van de verf... De bovenste 'legergroene' laag zit er ERG dik op.

Misschien zit er nog wat leuks onder, wie weet. Hopelijk weet iemand een goede manier van werken als ik dit zou willen doen?

Mvg,
Bas
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

Heeft iemand misschien een manier om de toplaag te verwijderen?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: LBD Staflid helm

Bericht door racefiets »

Kleurtje die er nu op zit doet me een beetje aan de BB helmen denken. Mogelijk na de oorlog door gedragen bij de BB.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

racefiets schreef:Kleurtje die er nu op zit doet me een beetje aan de BB helmen denken. Mogelijk na de oorlog door gedragen bij de BB.
Nog niet gezien. Maar werd deze kleur niet alleen op helmen geverft in de opslag die ze na de oorlog hadden gevonden? Werden die ook niet gespoten? Volgensmij is de desbetreffende helm hier geverft. Daarnaast zit er nog een blauwe en mogelijk NS groene kleur onder.

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: LBD Staflid helm

Bericht door racefiets »

Heb vroeger eens een Engelse helm gehad met BB binnenwerk in dezelfde kleur. Een soortje grijs/groen die meer naar grijs neigt dan naar groen. Kan me alleen niet meer herinneren of die geschilderd of gespoten was.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

racefiets schreef:Heb vroeger eens een Engelse helm gehad met BB binnenwerk in dezelfde kleur. Een soortje grijs/groen die meer naar grijs neigt dan naar groen. Kan me alleen niet meer herinneren of die geschilderd of gespoten was.
Ah oke, dan weet ik dat. Mogelijk gaat het hier dan om zo'n zelfde geval.
Maar omdat ik persoonlijk LBD spaar, geen BB heb ik alsnog interesse in het verwijderen van de verflaag. Als iemand iets voor me heeft, hoor ik het graag.

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: LBD Staflid helm

Bericht door patrickh »

Toch geloof ik niet in BB vanwege die rare groene kleur onder de laatste verflaag.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: LBD Staflid helm

Bericht door Bas J. »

patrickh schreef:Toch geloof ik niet in BB vanwege die rare groene kleur onder de laatste verflaag.
Ben ik mee eens. Vooral al de blauwe laag. Ik geloof dat opa zijn kleinkinderen met z'n oude helm liet spelen.
Plaats reactie