Aanwinsten uit houten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Aanwinsten uit houten

Bericht door digger! »

Vandaag weer even naar de mooiste beurs van nederland geweest en een paar leuke dingetjes gekocht.
Verrekijker is helaas links een beetje wazig ook na het oppoetsen van de binnenkant en glaasjes en spiegeltjes.
Bijlagen
20170409_200519.jpg
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door Sarfman »

Leuke aanwinsten Digger. En Houten is inderdaad een hele leuke beurs om te bezoeken.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door patrickh »

Mooie aankoop, vlaggetjes zijn altijd "mooi"
Opgeheven account 8153

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Misschien een domme vraag maar wat is dat camouflage "doekje"?
Mooie aanwinsten trouwens :wink:
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door digger! »

Stof is een sjaal gemaakt van een us t5 parachute.
En klopt die vlaggetjes vond ik ook wel leuk maar alleen omdat het verhaal er achter wel grappig is. Die meneer achter de kraam had rollen van die vlaggetjes gevonden op een zolder in duitsland was allemaal over en is op zolder terecht gekomen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door asjemenou »

digger! schreef:Verrekijker is helaas links een beetje wazig ook na het oppoetsen van de binnenkant en glaasjes en spiegeltjes.
Mooie verrekijker heb je daar. Een Britse 6x30 No.2 MkIII zo te zien.
Zo te lezen in je reactie zijn de lenzen in het linkeroculair dof geworden.
Dit kan allerlei oorzaken hebben maar de verrekijker wordt er zeker niet beter van als je deze onnodig uit elkaar haalt.
Als het dan toch écht moet dan kun je optiek het beste in een stofvrije omgeving demonteren.
Gebruik hiervoor het juiste gereedschap en niet de eerste de beste schroevendraaier die je in je gereedschapskist tegenkomt. De schroefjes e.d. heb je zo beschadigd.
Als gepassioneerde verzamelaar zijnde is dit het eerste waar ik op let als ik optische apparatuur koop. Beschadigde schroeven betekent meestal dat er met het optische apparaat is gerommeld.
Blaas het stof of vuil in de verrekijker niet weg met je mond. Ongemerkt komt er speeksel mee en dit is een zuur en dit werkt op de langere duur in op de lenzen e.d. Gebruik hiervoor een blaaskwastje.
Ik weet niet waarmee je de lenzen, prisma's en spiegeltjes hebt opgepoetst maar pas hier mee op. De spiegeltjes zijn verzilverd en deze laag poets je er gemakkelijk af. Dus zeker niet gaan rommelen met oplosmiddelen o.i.d. en ook niet oppoetsen met een stuk keukenrol. Dit papier is namelijk te hard. Gebruik een zacht (bril)lensdoekje. Deze kun je verkrijgen bij een opticien.
Hetzelfde geldt voor de lenzen en prisma's. Niet oppoetsen met een stuk keukenrol of een stuk textiel. Alleen een lensdoekje gebruiken.
Optische apparatuur kun je het beste buiten het foedraal of opbergtas bewaren. Op de één of andere manier hebben kleine beestjes (kleine insectjes) een voorkeur voor dit soort opbergtassen. Waarschijnlijk omdat ze aan de binnenzijde zijn bekleed met vilt o.i.d. Ze leggen er graag eitjes in.
Er eenmaal ingekropen weten ze vaak niet meer of hoe ze er ook weer uit kunnen komen. Ze gaan er dus dood in. Bij het ontbinden van zo'n insectje, hoe klein ook komt ook zuur vrij welke neerslaat op de lenzen. Op de langere duur werkt dit dus ook in op de lenzen.
Deze laatste tip heb ik eens gekregen van een reparateur van fotocamera's en -lenzen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: Aanwinsten uit houten

Bericht door digger! »

Bedankt voor de info
Ik heb een schoon nieuw brillendoekje gebruikt voor het schoonmaken. Hij is nu wel wat beter maar nog steeds niet helemaal helder. Ik denk dat ik er of niks meer aan doe of een keer iemand er na laat kijken die er alles van weet.
Plaats reactie