Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

Veldflessenverhaal klopt als een bus! Veldflessen zijn naar mijn weten binnen de 'Amerikaanse' lijn ook nog nooit van aluminium gemaakt maar altijd van blik. Een methode om blik te beschermen tegen roest etc is vertinnen, hetgeen dan ook (voor- en na de oorlog) werd gedaan. Ook de NLD veldflesbekers ('mokken') zijn altijd uit (staal)blik vervaardigd geweest maar dan onvertind (voor zover ik weet) Aluminium exemplaren hiervan zijn mij niet bekend (buiten het mokje M07 Duits om dan)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

Britse vertinde blikken (en eigenlijk zowat alle Britse uitrusting) werden inderdaad aangekocht voor het net na-oorlogse Nederlandse leger en ook gewoon gebruikt in Indië. Het is mij bekend dat ze van aluminium waren tot aan het begin van de oorlog, maar ik heb geen voor-oorlogs exemplaar in mijn eigen collectie... evnmin als delen 1 & 2 van Talens. :lol:

Amerikaanse M1910 canteens zijn van aluminium, inclusief de dop. Pas na wat geëxperimenteer met plastic exemplaren en met enamel coatings schakelde men over op stainless steel in 1943 (model M1943). Overigens bleef de aluminium M1910 gewoon in productie tot het einde van de oorlog, al werd de dop vanaf 1942 van plastic gemaakt.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Hopelijk halen we de Nederlandse (naoorlogse) en Amerikaanse veldfles niet door elkaar. Wederom heb ik wat voorbeelden op Internet opgezocht.
Model Nederlandse leger, aluminium variant; http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... dfles-set/ (sorry voor de sluipreclame) :( .
In gebruik vanaf de jaren vijftig tot halverwege zeventiger jaren.
Dit model veldfles kent ook een vijftiger jaren variant welke vervaardigd was van vertind blik. Deze variant is minder bekend (zie foto).
GEDC1067.jpg
Een nadeel van deze vertinde en aluminium veldflessen was dat je de binnenzijde ervan minder goed kon schoonmaken. Volgens een hele "oude stomp" was daar een trucje voor.
Je vulde de veldfles met een handje zand en een beetje water. Dop erop en schudden maar. Na enige tijd de veldfles legen en omspoelen met schoon water.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Volgens een hele "oude stomp" was daar een trucje voor.
Je vulde de veldfles met een handje zand en een beetje water. Dop erop en schudden maar. Na enige tijd de veldfles legen en omspoelen met schoon water.
Dit is de tip die je ook van de vooroorlogse militairen krijgt en die we ook toepassen in onze levende geschiedenisgroep "Nederland Paraat". 't Werkt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

Dat is inderdaad de veldfles uit de Nieuw-Guinea periode. Je hebt ze met bruine- en groene dop, ik geloof dat de groene dop later is.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Heb deze die mijn collectie gaat verlaten, de controlestempels 637 ICW zijn goed te zien. Het is een M53 Verblifa 55 10 S3 :
Bijlagen
IMG_9321.JPG
IMG_9318.JPG
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

De M53 helm

Bericht door bram-M53 »

De m53 helm de mooiste helm die t leger gehad heeft ...

Of heb ik het fout :P

Mvg ampie
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Wat je zegt. Ik heb onlangs op de vrijmarkt op Koningsdag nog een mooi exemplaar gevonden. Een Verblifa M53 buitenhelm uit 1954 met een WOII US laminaat/fiber binnenhelm van Inland/Firestone. Foto's van deze helm staan elders op het forum; viewtopic.php?f=14&t=22541&start=375 .
De helm heb ik gekocht voor de prijs van een rolletje drop!
Afgelopen zondag heb ik de militariabeurs van Ciney bezocht. Uiteraard heb ik toen gelet op de prijzen van de US WOII Inland/Firestone binnenhelmen. Ik heb ze daar niet onder het bedrag van 100 Euro gezien. Om er nog meer winst op te kunnen maken wordt veelal het kinbandje uit de helm verwijderd. Deze mag je er dan nog eens los bij kopen. De prijs van zo'n kinbandje bedroeg al gauw 90 Euro! :?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo asjemenou

Daar heb je een hele mooie aankoop gedaan wees er zuinig op , alleen die firestone liner ziet er wel wat versleten uit maar op zich een geweldig mooi exemplaar .... in amerika zit een man die ww2 m1 helmen opknapt en verkoopt die verkoopt ook liner onderdelen als je daar intresse in hebt : https://jmurrayinc1944.com/collections/ ... iner-parts

M. v. groet ampie
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

bram-M53 schreef:hallo ik ben bram en ik verzamel legerhelmen .. en ik ben uitermate geintreseerd in VB M53 helm ..
ik heb nu in mijn bezit .. :

M53 Verblifa 55 10 S3
M53 Verblifa 55 11 S3
M53 Verblifa 55 12 S3
M53 Verblifa 56 11 S3
M53 L.S. 58 - B18
M53 L.S. 82 -8
M53 L.S. 82
M53 L.S. 82
M53 L.S. 82
M53 VDN 3/87
M53 LOT 1/89
M53 LOT
Belgische m51
Belgische m51

M95 induyco met cammo

1x helm overtrek : mitchell cover 1974 (vietnam oorlog)

Zijn er nog meer helm verzamelaars op deze forum ??

mvg bram :)
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Vandaag de tijd gehad om de M53 helm schoon te maken, viewtopic.php?f=14&t=22541&start=375.
Zoals ik al eerder vermeldde was de US WOII laminaat binnenhelm in een groezelige staat. Naar mijn idee heeft de helm in de modder gelegen o.i.d. Ik heb de banden van de binnenhelm schoon geborsteld met een tandenborstel. Nu hij weer schoon is, is hij in een pico bello staat. Er behoeven dus geen onderdelen van de binnenhelm vervangen te worden.
Ook de buitenhelm heb ik schoongemaakt. Hierbij deed ik een ontdekking. De buitenhelm, een Nederlandse M53 helm uit 1954, blijkt haarscheurtjes te hebben! In dit topic wordt daar al eerder over gesproken, viewtopic.php?f=80&t=39183&start=30 .
De buitenhelm is niet voorzien van zo'n rechthoekig afkeuringsstempel. Wel staan aan de binnenzijde van de helm de bekende zwarte controlestempels van het 637e ICW.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Foto!!!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Helemaal geweldig dat de binnen helm weer netjes is , alleen jammer dat de buiten helm kleine scheurtjes heeft maar aan de andere kant heeft t ook wel weer wat ....

Maar super dat je helm weer opgeknapt

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Zoals eerder vermeld, heeft de helm een schoonmaakbeurt gehad. Zie hier het resultaat.
Voor wat de Firestone binnenhelm betreft, ik beperk mij tot het plaatsen van alleen een foto van de binnenzijde.
Links; voor het schoonmaken. Rechts; na het schoonmaken.
Links; voor het schoonmaken. Rechts; na het schoonmaken.
De buitenhelm is net zo interessant als de binnenhelm. De buitenhelm, een M53 uit 1954 en vervaardigd bij de firma Verblifa.
In de beginperiode van het produceren van deze M53 helm ging het nogal mis. Zo werd er voor een deel van de productie verkeerd staal gebruikt. Dit had tot gevolg dat de helmen, gemaakt met het verkeerde staal, haarscheurtjes vertoonden. Deze helmen werden dus niet geschikt geacht voor de Nederlandse krijgsmacht. Ze werden afgekeurd.
Volgens de IJmuiden Courant van 24 april 1958 zou achteraf 40% van de inmiddels 400.000 geproduceerde legerhelmen zijn afgekeurd. Dit zouden dan ongeveer 160.000 helmen zijn. Zie; http://nha.courant.nu/issue/IJC/1958-04 ... ull/page/1 .
Volgens hetzelfde krantenartikel zouden er desondanks toch ondeugdelijke helmen verstrekt zijn geweest aan de krijgsmacht. O.a. aan mariniers die toen op Nieuw Guinea waren gestationeerd.
Na herkeuring werden de ondeugdelijke helmen voorzien van een afkeuringsstempel en verzonden naar het 637e ICW in Woerden voor vernietiging. Zie ook de eerdere reacties van Mike_Utrecht in dit topic; viewtopic.php?f=80&t=39183&start=30 .
In 1958 leidde dit zelfs tot de helmenaffaire en moest er een staatssecretaris voor aftreden; https://www.montesquieu-instituut.nl/id ... llenjongen .
Haarscheur aan de achterzijde van de helm. Links van de rode pijl.
Haarscheur aan de achterzijde van de helm. Links van de rode pijl.
Tijdens het schoonmaken van de buitenhelm ontdekte ik een haarscheur aan de achterzijde. Blijkbaar heb ik dus zo'n ondeugdelijke helm in handen gekregen. Hoewel de helmenaffaire mij wel bekend was, had ik nog nooit zo'n ondeugdelijke helm gezien. Laat staan in handen gehad.
Volgens de reactie van Mike_Utrecht zouden deze afgekeurde helmen dus voorzien zijn van een afkeuringsstempel. Mijn helm heeft deze afkeuringsstempel dus niet. Sterker nog, binnenin de helm staan de zwarte keuringsstempels van het 637e ICW. Het hoe en waarom hiervan weet ik niet. Desondanks toch een mooie rommelmarkt aankoop gedaan.
Haarscheur links van de rode pijl.
Haarscheur links van de rode pijl.
In de verzameling heb ik nog een Verblifa M53 helm uit 1954. Ik heb deze helm ook eens aan een nadere inspectie onderworpen maar deze vertoond geen haarscheurtjes. Blijkbaar geldt dit dus niet voor alle 1954 geproduceerde helmen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Kugelblitz »

Mooi exemplaar Asjemenou, interessante informatie ook!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie