Sam Brown met holster M25 Politie?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
MT309
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2017, 13:22
Locatie: Heerenveen

Sam Brown met holster M25 Politie?

Bericht door MT309 »

Hierbij nog wat fotos.

Wat is dit voor type uitvoering holster?


Ik denk dat dit een politiekoppel is met bijbehorende holster en munitietasje.
Ik heb het idee dat dit een bruine holster e.d. was en in de oorlog zwart is gemaakt voor de politie?
Tevens zit er achter op de holster een D ring. Deze heb ik nergens terug kunnen vinden op andere holsters.
Op de riem zit ook maar 1 D ring.
IMG_4024.JPG
IMG_4020.JPG
IMG_4019.JPG
IMG_3982.JPG
[/attachment]
IMG_4027.JPG
IMG_4018.JPG
IMG_4128.JPG
IMG_4029.JPG [attachment=7]IMG_4127.JPG
De naam o.i.d. staat op de riem.
Bijlagen
IMG_4029.JPG
IMG_4127.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Sam Brown met holster M25 Politie?

Bericht door Erik »

Sorry Marcel, ik kom er niet uit!
De klep van de tas is zo Nederlands als je het maar kunt bedenken. De messing sluiting, de grootte van de nagels en de tussenafstand, allemaal exact gelijk aan de pistooltas M.25. Je zou zeggen dat er aan de rugzijde van een Nederlandse tas geknutseld is.
Maar dat is niet zo!
De NLD tas heeft een schuingeplaatste passant, je zou daar stiksporen van moeten zien maar die zitten er niet. Het magazijn-etui (komt eigenlijk op die plaats alleen voor bij P-38 tassen vzv ik weet) is daar vanaf het begin af geplaatst. Normaal zit daar een etui voor het pompstokje (of is gewoon kaal)
De twee rechtstaande passanten naast elkaar is een werkje in de Duitse sfeer, ik denk dat daar de opdrachtgever ook gezocht moet worden. Het stempel is niet goed leesbaar maar de naam 'Brackhuijzen' lijkt er te staan, maar daarna 'Ger'. Germany? Waarom dan zo'n Nederlandse klep?
En dan die D-ring, onderaan. Kennelijk dus niet voor een schouderriem maar ergens anders voor. En in messing, het zou meer Duits zijn als het van witmetaal was. Toch een Nederlandse fabrikant? Misschien op bestelling zo gemaakt?
Nope, ik weet het niet.
Het patroontasje heeft i.t.t. de karabijnpatroontasjes holnieten ipv klinknageltjes. Ook lijkt het klepje wat te breed voor een vooroorlogs tasje.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie