EK2

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

EK2

Bericht door Rien67 »

Ik heb pasgeleden een EK2 gekocht. Kruis is magnetisch buitenrand niet. Ik kan niet goed zien of het uit verschillende delen bestaat. Er zit veel vuil op en ik weet niet goed hoe ik het schoon moet maken. Het is een vettige substantie. Wel zit er een groene aanslag op het zilverwerk. Nu is het natuurlijk geen echt zilver maar kan die groene uitslag kloppen of is het kruis namaak?
EK2.jpg
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: EK2

Bericht door Sarfman »

Ik kan uit de onscherpe foto niet goed opmaken wat het zou kunnen zijn. Persoonlijk blijf ik er in ieder geval altijd vanaf. Maar wellicht heeft iemand anders nog ideeën :-)
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: EK2

Bericht door Rien67 »

Ik zal morgen een betere foto maken. Deze is inderdaad niet echt scherp.
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: EK2

Bericht door Rien67 »

Hierbij betere foto's.
Bijlagen
IMG_20170518_122426.jpg
IMG_20170518_122412.jpg
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: EK2

Bericht door Sarfman »

Zo, die ziet er aardig gehavend uit. Geen idee wat het is wat er op het kruis zit maar ik zou er lekker vanaf blijven.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: EK2

Bericht door Amstelwijck »

Hallo Rien67. Persoonlijk denk ik dat er niks mis is met deze EK 2 voor wat betreft de originaliteit. De kern van het kruis bestaat uit gietijzer met daaromheen een tweedelig aan elkaar gesoldeerd frame. Dit frame kan wel degelijk van zilver zijn, hoewel het in de meeste gevallen gaat om verzilverd "buntmetall" . Dit is een niet ijzerhoudend (non ferro) metaal. Wanneer dat buntmetall gaat oxyderen, kan er een groene oxyde laag tevoorschijn komen. Wat sommige verzamelaars doen om verdere oxydatie te voorkomen, is door het in te smeren met (zuurvrije) vaseline. Dat verklaart misschien die vettige substantie. Helaas moet ik verder net als Sander (Sarfman) zeggen dat dit kruis betere tijden heeft gekend,
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Plaats reactie