Re-enactment op locatie

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Carolus
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2017, 11:41

Re-enactment op locatie

Bericht door Carolus »

Beste Lezers,

Eind september/begin oktober organiseert Fort Isabella (Vught) een najaarsfair waar naast retail stands ook diverse activiteiten zullen plaatsvinden. Verwacht aantal bezoekers over 2 dagen ligt tussen de 5000 en 8000. De eerste bebouwing van het fort stamt uit de 16de eeuw en om eer te doen aan de militaire historie van de locatie zouden wij graag ook een re-enactment act willen bieden voor de bezoekers. Er is geen voorkeur voor een specifiek thema. Wie heeft er interesse om deze act samen met ons vorm te geven?

Zie voor een impressie van het fort ook: http://www.fortisabella.nl

Ik hoor graag van je!

Groet, Jeroen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door asjemenou »

Zelf ben ik niet actief in de re-enactmentwereld maar heb je deze groep al benadert; http://www.41dko.nl/index.php?id=3 ?
Voor veel oud dienstplichtigen is de Isabellakazerne toch wel een begrip.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

VMHU (Verband Militair-Historische Uitbeeldingen) is al benaderd voor de wielrijders-historie. Overigens is dat voor half september en is afgestemd met de stichting fort Isabella.
De herdenking regiment Wielrijders zal door uitbeelders Militaire Wielrijders worden uitgebeeld.
Asjemenou schreef:Voor veel oud dienstplichtigen is de Isabellakazerne toch wel een begrip.
Voor degenen die opgeleid zijn geweest als hofmeester wel! :lol: (OCA, Opleidings Centrum Algemeen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door asjemenou »

Dat beloofd wat. Die wielrijders dat klopt wel. Ik ken er eentje van 101 jaar! Hij moest er "opkomen" in 1935. In z'n memoires wordt de Isabella kazerne ook genoemd.

Ik ken er echter ook die jonger zijn. Van twee dienstplichtigen weet ik dat ze er eind jaren zeventig hun opleiding kregen. Hofmeesters zijn ze zover ik weet niet geweest. Misschien dat ze er voor straf aardappels hebben moeten schillen. :)
Beiden zijn daarna overgeplaatst naar Hooghalen (429IBC).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

Oh ja, die zaten op dat barakkenkampje langs de spoorlijn! Wij deden daar altijd met de compagnie de MATAP-serie! Het OCA leidde indertijd de hofmeesters op en de soldaten algemeen, veel daarvan werden inderdaad wel bij van Heutsz geplaatst of beter gezegd: de IBC'n. Er was nóg een van Heutsz: 48 Painfbat, in de Willem II in 's Hertogenbosch.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Jim »

Erik schreef:Het OCA leidde indertijd de hofmeesters op en de soldaten algemeen, veel daarvan werden inderdaad wel bij van Heutsz geplaatst of beter gezegdh.
Daar heb ik ook nog gezeten! Als wat ze noemden gesjeesde chauffeur, of te wel helaas gaat hij de militaire rijopleiding niet afmaken. Omdat we als (ex) chauffeur in opleiding niet echt veel aandacht besteden aan heel militaire dingen mochten we dat als peleton nog even inhalen. Die lui van v.Heutz lagen in een gebouw tegenover ons. Een collega waar ik later bij de verbindingsdienst ging werken was daar 2 maanden eerder geweest. En vertelde dat op een ochtend de marechaussee (zaten vlakbij) de legeringsgebouw van die v. Heutz omsingelde en met (drugs) honden naar binnen gingen. Een constante stroom van arrestanten kwam naar buiten. :mrgreen: Hij zei dat de honden daarna trippend naar buiten kwamen. :lol:

Aan het eind van onze opleiding kregen degene die zich het best hadden ingespannen de mats baantjes naar keuze. Een van de drukkers die had gehoopt uit het leger geknikkerd te worden, of dicht bij huis geplaatst te worden, mocht tot zijn grote ellende ver weg, in een gat op de Veluwe jerrycans gaan vullen en in vrachtwagens laden. Een zogenaamde jerrycan boy. _/-\o-

Kortom ik wil wel weer eens terug! Daar hadden ze in de gymzaal een rek met mint staat enfield no4's . Moesten wij met onze pootjes vanaf blijven. :(
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

Jim schreef:Aan het eind van onze opleiding kregen degene die zich het best hadden ingespannen de mats baantjes naar keuze. Een van de drukkers die had gehoopt uit het leger geknikkerd te worden, of dicht bij huis geplaatst te worden, mocht tot zijn grote ellende ver weg, in een gat op de Veluwe jerrycans gaan vullen en in vrachtwagens laden. Een zogenaamde jerrycan boy. _/-\o-
De jerrycan-slingeraars! Ofwel: 146 Werktroepencompagnie te Ermelo! Jawel, voor de fijnproevers!
Jim schreef:Kortom ik wil wel weer eens terug! Daar hadden ze in de gymzaal een rek met mint staat enfield no4's . Moesten wij met onze pootjes vanaf blijven. :(
Hier moet ik je teleurstellen: allemaal weg. In het hele leger trouwens...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Jim »

Erik schreef:Hier moet ik je teleurstellen: allemaal weg. In het hele leger trouwens...
Via een goede bekende bij het Legermuseum heb ik, in een ver verleden, vernomen dat ze alle kazernes afgingen om los slingerend historisch materiaal veilig te stellen. Daar werd niet altijd met enthousiasme aan meegewerkt. Dit was voor een bevrijdingsrit waar ik gekleed als PIB -er bemanningslid mee reed met in Morris quad met 25pdr. Ze hadden een aantal enfields een sten, Bren en vickers machinegeweer veilig gesteld. De sten was werkelijk waardeloos slecht onklaar gemaakt. :frownno: Die konden ze nog wel redelijk opknappen. Het was wel eens erger. Ik heb zelf via een burger die op een kazerne werkte eens een 1944 gedateerde in originele verf met tekst, verkerende 3 "mortier granaat kist gekregen. werd gebruikt voor reserve spullen in te bewaren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

Jim schreef:....Dit was voor een bevrijdingsrit waar ik gekleed als PIB -er bemanningslid mee reed met in Morris quad met 25pdr. ...
In 2019 wordt de rit met XXX Corps herhaald en ik ben gevraagd weer een peloton PIB op de mat te brengen. Houdt dit topic in de gaten, we beginnen al een jaar van te voren met de voorbereidingen en samenstellen van het peloton!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Mr_Flibble »

Een bezoekje aan Fort Isabella toch maar eens inplannen :)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

Mr_Flibble schreef:Een bezoekje aan Fort Isabella toch maar eens inplannen :)
Als je dat op zaterdag 12 september doet ben je meteen getuige van de jaarlijkse "Erewacht bij het monument der gevallen Wielrijders", uitgevoerd door de groep "Ergens in Nederland" van het VMHU.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door van loon »

12 September is op Dinsdag.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

van loon schreef:12 September is op Dinsdag.
Correct!
Gelieve voor '12' een '9' te lezen. De kranslegging door de uitbeelders van Wielrijders zal omstreeks enen zijn, waarna de ceremoniele wacht aan het monument ingaat. De wacht trekt zich terug tegen vieren.

HERSTEL!
De uitvoering van de wacht zal op de zondag zijn, 10 september.

Verder:
lees voor kip konijn, was wordt.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enactment op locatie

Bericht door Erik »

Intussen is de ceremoniele wacht geweest, door een fout onzerzijds was geen VGB wapens dragen aangevraagd. Bummer. Doet niet af aan de intentie, de wacht was goed, de herdenking ook.

Komend voorjaar ga ik als sergeant wielrijders een paar keer met nieuwelingen in de hobby het 'veld in', lees: een bivakje op de Isabella betrekken. Alle lessen draaien, geschiedenis wielrijders, exercitie, gedragingen militairen 1940, etc. Wordt leuk! Ook voor publiek natuurlijk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie