E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door Kim »

Er is weer iets opgedoken in de collectie van mijn pa ;-) maar deze keer zal het geen WO2 geschiedenis worden ben ik bang. Desalniettemin hierbij wat foto's, misschien dat iemand wat weet?
Googlen op het makers logo leverde in ieder geval de fabrikant op (zie titel), en hij zal uit eind 1800 komen?
Hij is gevonden in de spouwmuur van het oude station van Mill tijdens sloop of verbouwing van het station. Wanneer dat was weet ik niet....
Bijlagen
20170611_135333.jpg
20170611_135239.jpg
Het makers logootje
Het makers logootje
20170611_135514.jpg
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door soldaat »

dat is een penvuur revolver ik schat ongeveer 1860 1870 is ook nog vrij te bezitten volgens de Nederlandse wet
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door Erik »

Klopt, penvuurrevolvertje van een van de bekendste makers van eind-negentiende-eeuwse penvuurwapens. Als je op de naam van de maker googlet en voor 'afbeeldingen' kiest, zul je 'm er snel bij zien staan!
Kennelijk moest iemand 'm kwijt tijdens de bouw van het station (1873)
Station is dacht ik rond 2002 verbouwd. Het was al in 1944 gesloten als treinstation. De lijn Boxtel-Wesel sloot toen namelijk.

Kalibers van penvuurwapens worden vaak afgerond in millimeters gegeven. Gebruikelijk voor een handvuurwapen als deze (zg. pocket gun) is 7mm, dat zal dit revolvertje ook zijn. Munitie is zeer moeilijk verkrijgbaar en mag trouwens ook niet zonder ontheffing in Nederland. Het wapen echter is vrij voorhanden te houden wegens art. 18, Regeling Wapens en Munitie.

Leuk ding! Niet wegdoen tenzij je er natuurlijk totaal niets mee hebt. Handelswaarde dacht ik zo rond de 50-70 EU in deze staat. Er bestaat een verzamelwereld voor!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door Kim »

Wederom dank! Deze was inderdaad op zich makkelijk te googlen. Bij images dook iets soortgelijks al snel op, en de maker was ook snel te achterhalen. Maar jullie komen toch weer met nieuwe info!
Pa dacht altijd dat het iets van een alarm pistooltje was oid. Ik meen me te herinneren dat er munitie bij zat, maar of hij dat ook nog bewaard heeft durf ik zo niet te zeggen.
Ik heb de info door gestuurd, mag hij zelf kijken wat hij met het pistooltje doet ;-) vast houden, is toch een beetje lokale historie omdat ie uit die spouwmuur tevoorschijn gekomen is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door Erik »

Als-ie echt uit de spouw komt is-ie dus gevonden in een nieuw gedeelte van het station. Het station zelf is van 1873, het bouwen in spouw komt pas echt op gang na WO1 en een 'koud' gebouw gebouw als een station is in 1873 in ieder geval in staand- of kruisverband gemetseld: geen spouw.
Ik begrijp dat je vader nog leeft; vraag hem er eens naar! Zulke leuke vondsten, daar wil je toch zeker het verhaal achter hebben! Ik zou 'm bewaren in ieder geval!

En nee, geen alarmpistooltje, het is een heusche revolver! Treffer is dood. Ook leuk om te googlen zijn de joetjoepfilmpjes waarop je schietproeven ziet met penvuurwapens!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: E. Lefaucheux pistool, iemand info?

Bericht door Kim »

Mijn vader heeft "heel wat uit te leggen" inderdaad. Hij leeft zeker nog! Hij is met mijn moeder op voettocht naar Santiago in Spanje (vanuit Frankrijk hoor, 2e route alweer....) en komt vrijdag thuis.
Dan wil ik de precieze details hebben, ook over de klewang en stormdolk.
Wanneer gekregen, van wie. Wie heeft ze gevonden etc.

Zal eens googlen! Altijd leuk om er beeld bij te hebben ;-)
Plaats reactie