Stenen object Omaha Beach

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Henry123
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2017, 22:49

Stenen object Omaha Beach

Bericht door Henry123 »

Dag iedereen,

Ik vraag mij nu al een paar jaar wat het stenen object is dat ik op een van de stranden van Normandië een paar jaar eerder heb gevonden. Ik hoop te horen te krijgen wat het is.
Foto in bijlage

Alvast bedankt
Bijlagen
1497387311190-1900950652.jpg
1497387276946-816044561.jpg
1497387200425-736563874.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Erik »

Ik weet niet hoe groot het is maar mijn eerste gok: het is een helft van een leien gietmal. Wel onzeker, omdat de letter 'P' dan spiegelbeeldig had moeten zijn, maar het voorwerp lijkt daar het meest op. Ik zie ook putjes zitten waarin de noppen van de tegenhelft mee corresponderen.
Ben benieuwd!
Als-ie klein is, zeg de lange zijde zo'n tien centimeter, denk ik dat ik gelijk heb. Het voorwerp is dan wel meteen honderden jaren oud.
Maar nogmaals: onder STERK voorbehoud wegens de niet-spiegelbeeldige 'P'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door John8 »

Zoals Erik al aangaf, afmetingen zijn wel nodig natuurlijk!

Ik dacht direct aan een 10 cm hoog, en dacht erbij aan een linker stuk van een oud kruis. Blaadjes lijken palmtakjes, dus christelijk kon kloppen... Waarschijnlijk niet militair gerelateerd.
Op stranden wordt/werd vaak steenpuin gedumpt, daar alles toch weggenomen wordt door de zee.
Henry123
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2017, 22:49

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Henry123 »

Ja sorry, vergeten bij te zetten. Het is ongeveer 10 x 5 cm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Erik »

Het was in de middeleeuwen gebruikelijk om amuletten van tin of lood te gieten en die te verkopen aan pelgrims. Er zijn duizenden van dit soort gietmalletjes bekend die vaak in leisteen werden gemaakt omdat je daarin mooi scherp figuurtjes kunt uitsnijden.
Jammer van die 'P', maar ik denk toch dat we hier te maken hebben met de helft van een halve gietmal voor zo'n pelgrimseembleempje.
Dus: middeleeuws, te maken met pelgrimage en dat kan zo tot en met de 17e eeuw. Daarna werd dit gebruik (het bestaat nog steeds, het ligt nu echter in de souvenirwinkel) op een andere manier ingevuld. 400-600 jaar oud zou ik zo gokken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Erik »

gietmal.jpg
gietmal.jpg (13.1 KiB) 1293 keer bekeken
Kijk, een voorbeeldje van zo'n gietmal!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Henry123
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2017, 22:49

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Henry123 »

Dankuwel, klinkt inderdaad heel logisch.
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door John8 »

Zo'n leistenen zijn wel héél erg fragiel...
Die kan je zo ook met een scherp mes uitsnijden, daarom werden ze ook gebruikt.

Die stenen "rotten" letterlijk, verbrokkelen etc. in buitenomgeving. Door de fijne poriën gaat in de winter het water uitzetten (bevriezen) en springen die stenen kapot.
Een strand is echt een zandstraalcabine op zich... Ik kan niet geloven dat zo'n steen er zelfs 20 jaar zou liggen en er nog zo leesbaar zou uitzien!

Leisteen is doorgaans ook pikzwart, de foto van het object lijkt me eerder een soort marmer... (veel harder, slijtvaster etc.)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Erik »

John8 schreef:... de foto van het object lijkt me eerder een soort marmer... (veel harder, slijtvaster etc.)
Nee hoor.
Ik heb wel eens tin gegoten in een zelfgemaakte marmeren mal. Vergeet het.
Leisteen wordt ook tegenwoordig nog gebruikt voor bijv. tinnen soldaatjes.
Daarbij: het voorwerp hoeft daar natuurlijk geen 500 jaar gelegen te hebben. Daarnaast is lei vrij slijtvast; fijn voor bijvoorbeeld dakpannen. En die liggen ook jaren in vorst wind en zon. Lei (afhankelijk van de soort) is sterker dan je denkt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door John8 »

Hahaha, Erik, beiden koppig bij ons idee ;-)

Ik vermoed aan de kleur en textuur te zien dat het voorwerp marmer is. Maar ik zeg niet dat dit een gietmal is.

Leisteen is echt niet slijtvast hoor, kijk maar eens naar alle Kerktorens (leistenen) die zwarte pannen worden steeds al op plaatsen vervangen. Hoe oud zijn die daken ??? Vaak geen 100 jaar !!! en die liggen daar maar gewoon plat te liggen.

Hoe sterk is leisteen, met een tik van de hamer schilferd dat zo af...
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jp ... litsen.jpg

Kan je vrij gemakkelijk nagaan met een hardheidsmeter, of met een krastest (als je van beide kwaliteiten natuurlijk een sample hebt om te vergelijken)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stenen object Omaha Beach

Bericht door Erik »

John8 schreef:Hahaha, Erik, beiden koppig bij ons idee ;-)

Ik vermoed aan de kleur en textuur te zien dat het voorwerp marmer is. Maar ik zeg niet dat dit een gietmal is.
Het is de letter 'P' die eigenlijk in spiegelbeeld had moeten staan die er voor zorgt dat ik ook niet ben overtuigd.
Wel ben ik overtuigd dat je in marmer niet goed kunt gieten; ik heb het geprobeerd. Van de vroegere 'Tinnen Tafel Ronde' (een vereniging van tingieters) weet ik dat mallen van soldaatjes en figuurtjes bij voorkeur uit lei worden gesneden, vandaar mijn opmerking!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie