Insmeren bajonetten

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Opgeheven account 8153

Insmeren bajonetten

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dag mede forumleden,
ik vroeg me af waarmee je het beste bajonetten kunt insmeren zodat ze gemakkelijk uit hun schede kunnen getrokken worden en zeker niet verroesten?
Mvg Kaylen.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door uniformverzamelaar »

Je kan proberen met Ballistol.

Wordt naar ik vernomen heb veel gebruikt door wapenverzamelaars.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Opgeheven account 8153

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Bedankt uniformenverzamelaar
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door asjemenou »

Ballistol is inderdaad een goed middel om je bajonetten mee in te vetten.
Pas wel een beetje op met lederen schedes. Wanneer deze niet zijn uitgedroogd, is het beter om deze niet overdadig in het vet te zetten.
Omdat je de bajonetten waarschijnlijk alleen in een display o.i.d. hebt liggen, is het niet nodig om ze bij wijze van spreken wekelijks in te vetten.
Ballistol laat ook een soort van beschermlaagje achter waardoor de bajonet is beschermd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door Erik »

Ballistol kan prima als leervet, een van de reden dat je het ook kan gebruiken voor je bajonet. Eventueel contact met de bajonet en de schede kunnen geen kwaad. In WO1 gebruikten duitse soldaten ballistol ook voor hun leerwerk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door uniformverzamelaar »

Nog even ter info.

Je hebt het in "oil" en je hebt het in "spray"
DSC07490_01.jpg
Met oil kan je een vod of borsteltje gebruiken en kan je je laag zo dun als je zelf wilt erop leggen.
Dit geniet ook meer mijn voorkeur dan de spray.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Pas wel een beetje op met lederen schedes. Wanneer deze niet zijn uitgedroogd, is het beter om deze niet overdadig in het vet te zetten.
Hiermee wil ik niet zeggen dat Ballistol schadelijk is voor een lederen bajonetschede of uitrusting. Integendeel zelfs.
Wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld een lederen bajonetschede niet overdreven vaak behoeft in te vetten. Zeker niet wanneer zo'n bajonet (schede) in een vitrine o.i.d. ligt. Het wordt immers niet gebruikt en ook niet direct blootgesteld aan de weerselementen.
De bajonetten in mijn verzameling worden ook niet (meer) gebruikt en komen nooit buitenshuis.:wink:
Ik kijk ze af en toe eens na en vet ze desgewenst dan in. Roest kom ik er eigenlijk nooit op tegen. Uitdrogen van leer kun je naar mijn idee voorkomen door in de nabije omgeving een bakje water te plaatsen. Dit om de luchtvochtigheid een beetje op peil te houden. Je kunt ook een waterreservoir aan de radiator hangen.
Wanneer de bajonet (schede) wordt gebruikt voor bijvoorbeeld reenactment dan wordt het een ander verhaal. Dan wordt het wel gebruikt en is onderhoud zeker vaker nodig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door uniformverzamelaar »

Hangt ervan vanaf waar je je collectie bewaard.
Te droge lucht is even schadelijk als te vochtige.

Sommige zijn wel verplicht om een luchtontvochtiger te gebruiken.
Denk bv maar aan zolders en kelders. Zelfs op geïsoleerde zolders moet je soms uitkijken voor het vocht.
Je ziet het pas als er vlekken op je stukken komen.

Een goedkoop thermometer met vochtigheidsmeter kan je in je verzamelruimte zetten en dan heb je dadelijk een degelijk overzicht
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door LDO »

Overigens zou ik met Ballistol wel één ding in de smiezen houden, dat laagje dat het achterlaat heeft één nadeel.
Het verharst na een tijdje.
Daar heb je niet al te snel last van, zeker als je de discipline hebt om bv elk half jaar het ijzerwerk te reinigen en opnieuw te behandelen.
Maar laat een bajonet met Ballistol olie een paar jaar in de schede zitten en er zit een wit kleverig laagje op dat er wat moeilijker afkomt.
Maar verder is het goed en geliefd spul.
Zeker zeer geschikt voor droog leerwerk.
Een Duitse jager vertelde me dat ze er ook wonden mee behandelden in het veld, dat klinkt in ieder geval als een mild product dan.

Een prima vervanger kan overigens olijfolie zijn.
Conserveert uitstekend en is voor alles zeer mild.
In Amerika zweert men bij een product dat Snakeoil heet, maar ik weet niet hoe makkelijk dat hier te verkrijgen is.

Martin
Opgeheven account 8153

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Bedankt voor de tips allemaal!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door Erik »

Ballistol gaat er prat op dat zij letterlijk 1000 (duizend) toepassingen kent. Het wordt overigens gemaakt van steenkool. Ik gebruik ballistol veel in de hobby, behalve voor wondjes behandelen kun je het ook prima als scheerolie gebruiken (i.p.v. schuim)
Ga eens voor de gein kijken op hun website!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Insmeren bajonetten

Bericht door LDO »

Ja, ik keek vanochtend ook even of het nog alleen de oude wapenolie was.
Maar dit is echt meer toepassingen dan WD-40 en duizend varianten!
Geweldig spul...
Plaats reactie