Russische Mosin karabijn m44

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Aart »

Op MP staat een Russische Mosin m44 karabijn te koop (met klapbajonet). Ik heb nog even mee geboden maar ben intussen afgehaakt. Het hoogste bod staat nu op € 400. Het wapen ziet er piekfijn uit voor zover ik kan zien maar dat is toch wel een hele forse prijs ? Of ben ik niet goed geïnformeerd ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door asjemenou »

Waarschijnlijk bedoel je deze advertentie.
Schermafbeelding 2017-06-29 om 00.02.29.png
$_85.jpg
Voor wat de prijs betreft, uiteindelijk bepaal je deze zelf. Het is wat de karabijn je waard is.
Persoonlijk gezegd vind ik € 400 een fors bedrag. Ik zou het er zelf niet voor geven. Zo'n zeldzaamheid is de M44 karabijn nu ook weer niet. Ik heb er de laatste tijd al meerdere te koop gezien. Volgens mij ook dit exemplaar. Ik heb het idee dat deze onlangs ook al eens te koop stond op Marktplaats.

Het valt mij overigens wel op dat er de laatste tijd veel deko grendelgeweren op Marktplaats te koop staan. Dit is wel eens anders geweest.
Heeft dit soms met de nieuwe Europese wapenwetgeving te maken? Het lijkt wel of iedereen van de Nederlandse deko grendelgeweren af wil.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Aart »

Hallo asjemenou,
Ja dit is hem.
Ik heb dit model wel eens op Duitse beurzen te koop gezien voor nog geen 200 euro maar dat is al weer even geleden. Dat er momenteel relatiefveel grendelgeweren te koop worden aangeboden is mijn nog niet opgevallen. Wel vind ik dat wat er wordt aangeboden, niet echt bijzonder is.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door asjemenou »

Mogelijk zal de huidige prijs op een Duitse beurs voor zo'n M44 karabijn iets hoger liggen dan € 200.
Het voordeel van de nieuwe Europese wapenwetgeving is toch dat je zo'n deko wapen (incl. vrijwaardingsbewijs) in ieder overig EU land mag aanschaffen?
In Oost-Europa zal zo'n M44 karabijn zeker geen zeldzaamheid zijn. Na de oorlog heeft Rusland deze landen volgestopt met WOII wapentuig. Veel van deze voormalige Sovjet satellietstaten behoren inmiddels tot de EU. De prijs voor zo'n M44 karabijn zal daar gunstiger zijn dan hier lijkt mij.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Het valt mij overigens wel op dat er de laatste tijd veel deko grendelgeweren op Marktplaats te koop staan. Dit is wel eens anders geweest.
Heeft dit soms met de nieuwe Europese wapenwetgeving te maken? Het lijkt wel of iedereen van de Nederlandse deko grendelgeweren af wil.
Ga daar gerust van uit. Men wil er van af.
Het is momenteel niet toegestaan om deko's zonder EUR certificaat op de markt te brengen. Dit gaat heel ver: je mag 'm niet eens weggeven. Nu er nog niet teveel controle op is probeert men er dus illegaal vanaf te komen, dan zit de ander dus met de zwarte (want onverhandelbare) piet!

Onder staat het wetsartikel over vrijstellingen. In ons geval gaat het om het blauwe gedeelte met daarin in rode kleur de voorwaarde.
RWM schreef:Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:

a. vuurwapens die voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt op de wijze, beschreven in Bijlage I ‘Technische specificaties voor de onbruikbaarmaking van vuurwapens’ bij de Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2403 van de Commissie van 15 december 2015 tot vaststelling van gemeenschappelijke richtsnoeren betreffende normen en technieken om te waarborgen dat onbruikbaar gemaakte vuurwapens voorgoed onbruikbaar zijn (PbEU 2015, L333/62);
b. vuurwapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1870;
c. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met:
1º. losse kogels en zwart kruit; of
2º. patronen, uitgezonderd randvuurpatronen in het kaliber .22 en centraalvuurpatronen;
d. vuurwapens in de vorm van geweren en pistolen, niet zijnde revolvers, die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met patronen waarvan de voortdrijvende lading bestaat uit zwart kruit of alleen ontstekingsas, met uitzondering van randvuurpatronen in het kaliber .22 met een patroonlengte van meer dan 18 mm;
e. geschut dat ontworpen en bestemd is om te worden geladen met losse projectielen en zwart kruit, los of in kardoezen;
f. kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling;
g. patroonmagazijnen en patroonhouders voorzover het personen betreft die bevoegd zijn de wapens of de munitie waarvoor deze voorwerpen bestemd zijn voorhanden te hebben;
h. [Red: vervallen;]
i. projectielen en hulzen, eventueel samengevoegd tot patronen, die een onderdeel vormen van een monster-, verzamel- of overzichtsbord, voor zover zij niet zijn voorzien van een ontstekende, voortdrijvende of brisante lading en voorzover zij op deugdelijke wijze permanent op het bord bevestigd zijn.

2 De vrijstellingen zoals vermeld onder c, d en e zijn uitsluitend van toepassing op wapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1945.

3 De vrijstelling van het eerste lid, aanhef en onder a, geldt voor vuurwapens die na 8 april 2016 voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt uitsluitend indien uit een door een erkenninghouder of de in het bewijs van erkenning genoemde beheerder afgegeven verklaring blijkt dat het betreffende vuurwapen voor gebruik als zodanig ongeschikt is gemaakt op de wijze, beschreven in Bijlage I ‘Technische specificaties voor de onbruikbaarmaking van vuurwapens’ bij de Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2403 van de Commissie van 15 december 2015 tot vaststelling van gemeenschappelijke richtsnoeren betreffende normen en technieken om te waarborgen dat onbruikbaar gemaakte vuurwapens voorgoed onbruikbaar zijn (PbEU 2015, L333/62). De vrijstelling geldt tevens voor vuurwapens die vóór 8 april 2016 voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt volgens deze bepaling zoals deze luidde vóór 8 april 2016, tenzij de vuurwapens naar een andere lidstaat worden overgebracht of op de markt zijn gebracht, zoals bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de voornoemde verordening.
4 Een wijziging van de in het eerste lid genoemde bijlage gaat voor de toepassing van de Regeling wapens en munitie gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door earlymb »

De enige hoop is dat 'oude stijl' NL onklaar conform de Richtlijn wordt verklaard maar of dat gaat gebeuren...

Een andere optie is dat het betreffende wapen nog een keer onklaar wordt gemaakt en dit keer naar de Europese Richtlijn; iets wat vrijwel altijd technisch onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Aart »

ah, nou snap ik hem.
Daar had ik niet bij stilgestaan. Alle keurig NL-dichtgelaste wapens zijn nu dus onverkoopbaar. Ik mag ze wel aan de muur hangen maar niet meer verkopen.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door earlymb »

Zoals het er nu voor staat; ja.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de toelichting jongens. Mijn vermoeden was dus al juist. Volgens mij is dit thema de revue al eens gepasseerd op het forum.
Een raar idee eigenlijk, een grendelgeweer welke 20 jaar geleden volgens de NL wetgeving onklaar is gemaakt is nu ineens illegaal. Voorzien van officieel bewijs van onklaarheid of niet. Er zit niets bewegend meer aan zo'n ding.
Er zijn misschien duizenden van deze NL onklaar gemaakte grendelgeweren in omloop. De bezitters ervan gaan deze grendelgeweren echt niet massaal bij de politie of de metaal recycling inleveren.
Hoe kun je nu bewijzen dat een NL onklaar gemaakt grendelgeweer welke je daadwerkelijk 20 jaar in bezit hebt dat je deze niet gisteren "illegaal" hebt aangekocht of hebt gekregen?
Het toont maar weer eens aan of hoe onberekenbaar de politiek kan zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door earlymb »

Dat kunnen jij of de politie ook niet bewijzen. Het enige gevolg is dat de handel nu onderhands gaat. Tenzij ze je op heterdaad pakken kan niemand je iets maken, je hoeft alleen maar te zeggen dat je dat ding een x aantal jaren hebt gekocht van iemand, tegen contante betaling en geen idee meer hoe die man heet.

Dat weten politie en OM natuurlijk ook wel, dus zullen ze er niet al te moeilijk over doen tenzij dergelijk spul echt in het openbaar worden aangeboden zoals op marktplaats of beurzen. Een conformverklaring zou daarom een goede, werkbare oplossing zijn (evt. met een verplichte keuring om het EU-certificaat te verkrijgen) maar de politiek heeft nog steeds de reflex om het zo moeilijk mogelijk te maken...
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Aart »

Ja, maar ik heb me laten vertellen dat die keuring toch wel prijzig is. En als je dan een Mosin hebt liggen van ca. 150 euro dan wordt het kalf groter dan de koe.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door earlymb »

Daarom zou een conformiteitsverklaring de beste oplossing zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door asjemenou »

Vandaag heb ik de beurs in Houten bezocht. Ik heb er welgeteld één M44 karabijn zien liggen. Geen Sovjet-Russische maar een Roemeense uit 1954! Geen idee wat de vraagprijs was voor deze M44.
Misschien kan deze beurs interessant voor je zijn. Ik heb er diverse onklaar gemaakte vuurwapens zien liggen. Zelf was ik wel gecharmeerd van de gedeactiveerde PPSh-41, PPS-43 en de SVT-40 die er lagen.
De vraagprijs van deze gedeactiveerde vuurwapens lag zo rond de € 450. Een gedeactiveerde M44 karabijn zal deze prijs dan toch niet overstijgen?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door Aart »

Hoi Asjemou,
Bedankt voor de tip.
Ik heb onlangs wel een nette PPSH-41 (uit 1944) met EU-certificaat gekocht voor € 400 bij Wagemakers gekocht.
Groeten,
Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russische Mosin karabijn m44

Bericht door earlymb »

Die heb ik ook gezien. En ook een Uzi met klapkolf als je je avatar-foto een keer opnieuw wil maken. :lol:

Er lag ook nog een Enfield met een prijskaartje waarop 'teab' stond en je waarschijnlijk niet naar een EU certificaat moet vragen... 8)
Plaats reactie