Onbekend object

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
martijn123a
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jun 2017, 11:18
Locatie: Enschede

Onbekend object

Bericht door martijn123a »

Ik ben paar dagen geleden wezen detecteren en stuitte op een object dat er uitzag als een steen maar daar toch ijzer in zou moeten zitten.

Even mee genomen naar huis en met een moker in 2 delen geslagen, en van binnen lijkt het een en al ijzer, maar er zit ook een luchtje aan de binnenkant dat naar carbid ofzo ruikt vind mijn vader.

Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn? alle ideeën en meningen zijn welkom!
zie foto 1&2 voor wat ik bedoel :wink:
https://drive.google.com/file/d/0BzCMQN ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/0BzCMQN ... p=drivesdk
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend object

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik wil nu niet de betweter zijn.

Maar pas met zulke zaken toch goed op want voor het zelfde geld gaat Martijn en zijn moker de lucht in.
Is cru gezegd maar met onbekende voorwerpen die uit de grond komen evenals munitie wees daar zeer voorzichtig mee.
Denk dat daar voorbeelden zat van zijn hoe slecht het kan aflopen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
martijn123a
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jun 2017, 11:18
Locatie: Enschede

Re: Onbekend object

Bericht door martijn123a »

uniformverzamelaar schreef:Ik wil nu niet de betweter zijn.

Maar pas met zulke zaken toch goed op want voor het zelfde geld gaat Martijn en zijn moker de lucht in.
Is cru gezegd maar met onbekende voorwerpen die uit de grond komen evenals munitie wees daar zeer voorzichtig mee.
Denk dat daar voorbeelden zat van zijn hoe slecht het kan aflopen.
je hebt wel gelijk moet ik zeggen, het had ook een granaat/mortier kunnen zijn waar allemaal ijzer en rommel aan vastgegroeid is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

Zo te zien is dit gewoon een sintel van een kolenkachel of (gezien de baksteenrestanten) een onkel uit een steenoven.

Maar nog iets: dingen die je vindt en waarvan je de mening van anderen wilt hebben, vraag je na bij 'bodemvondsten'. Dit forum, metaaldetector & zoekervaringen, is bedoeld voor ervaringen met metaaldetectors en het zoeken enkel.
Geldt dus, wat breder gezegd, ook voor munitie die met de MD is gevonden. Het vinden van munitie kan dan wel een 'zoekervaring' zijn, het betreft gewoon een bodemvondst.

Zullen we afspreken dat we het forum 'metaaldetectoren & zoekervaringen' alleen gebruiken voor waarvoor-ie bedoeld is en alle vondsten op hun 'eigen plekkie' gaan bespreken? :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Onbekend object

Bericht door Der Blitz »

Erik, is er dan een aparte forum groepering voor bodemvondsten? want ik vind enkel deze ' metaaldetector & zoekervaringen' op het forum. daarmede lijkt deze sub forum ook de meest ideale plaats voor dit soort van topic's.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

Ja,die is er, hoewel stiekum verstopt! Het zit onder "onbekende Militaria"!
viewforum.php?f=75
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Onbekend object

Bericht door Der Blitz »

ah ok, die had ik indd nog niet gevonden, miss wat meer zichtbaar maken, de doelgroep is toch redelijk groot lijkt mij, geen kritiek enkel ma gedacht he, in ieder geval thx voor het mede te delen
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

Goeie tip, ik ga 'm bespreekbaar maken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend object

Bericht door uniformverzamelaar »

Tja,

Als we het strikt nemen is een bodemvondst niet altijd onbekende militaria.

Dikwijls is het gewoon : Wat is het......en heeft het niets met militaria te maken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Tja,

Als we het strikt nemen is een bodemvondst niet altijd onbekende militaria.

Dikwijls is het gewoon : Wat is het......en heeft het niets met militaria te maken.
Ja, en als je dat niet zeker weet kun je het hier op het forum even aan de anderen laten zien! Veel dingen die hier besproken en verhandeld worden zijn geen militaria in de zin van het woord. Maar ergens is afgesproken, dat als het voorwerp een relatie heeft met WO2, dat het hier dan behandeld worden kan.
Dus: een krant uit 1942 kan heel goed.
Een huis gebouwd in 1943 dan weer niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Onbekend object

Bericht door Der Blitz »

uiteraard, bodemvondst topic hoeft daarom ook niet meteen een hoofd topic bovenaan het forum te worden, maar de doelgroep lijkt me toch groot genoeg om het topic iets meer zichtbaarheid op het forum te geven, ook voor niet zoekers kan dit wel interessant zijn. Denk dat een ieder wel begrijpt dat het op een forum over wo2 niet de bedoeling is om te laten zien hoeveel euro munten of romeinse munten je gevonden hebt. Een onbekende vondst kan ook militair zijn en als dusdanig herkent worden op het forum moest het achteraf gezien geen militaire vondst zijn van de tijdsspanne waar dit forum rond draait, kan het topic eventueel ook gewoon verwijderd worden. Mits juiste duidelijke en goede afspraken, kan dat mijn inziens wel een mooi forumonderdeel zijn wat het forum dan ook weer een toegevoegde waarde geeft, met een extra bron van informatie.

Het is maar een gedacht, de beheerders van het forum moeten maar bekijken wat ze met dit idee doen, of hoe ze het naar hun belangen willen of kunnen organiseren.

Mvg, blitz
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

Wij delen ongeveer dezelfde gedachte, Blitz! Ik heb het voorgesteld aan de 'bouwer' van het forum en ik kan je melden dat in het moderatorcafe er over gepraat wordt, in welke vorm we dit zullen gieten e.d.

Ja, en dat een bodemvondst op een gegeven moment niets anders is dan een knalpot van een Puch uit 1967, dat is dan zo. Het vermoeden heeft bestaan dat het een relatie heeft met WO2 en dat kan dan gerust worden geverifieerd. Of het bericht verwijderd zou moeten indien blijkt dat er geen relatie bestaat met de tijdspanne, daar zou ik even over moeten denken, heb ik nog even geen mening over!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend object

Bericht door uniformverzamelaar »

:? Ben eens nieuwsgierig wat hier de beslissing gaat van zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend object

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef::? Ben eens nieuwsgierig wat hier de beslissing gaat van zijn.
Kijk maar eens in de rubriek 'Militaria'. :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend object

Bericht door uniformverzamelaar »

Snelle beslissing.

Alvast een stuk sneller en beter dan bij een ander topic/subforum dat ooit was voorgesteld.

Do you remember Erik :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie