Antiekmarkt Tongeren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
christoph
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017, 15:32

Antiekmarkt Tongeren

Bericht door christoph »

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag posten . Net nog eens naar de antiekmarkt in Tongeren geweest en nog eens naar die Fj helm gekeken. Praatje gedaan met de verkoper en zei direct van die met de camo chickenwire is fake . Die waar ik interesse in had beweerde hij dat de schaal echt was en binnenwerk fake . Wat mij tegenhield was dat de slagnummers als ik het goed heb precies niet oud waren . Blinkend metaal , of is dit normaal . Ik ga mij alvast een boek bestellen om meer te weten te komen qua decals enz . Maar was toch benieuwd . De helm zag er mij tamelijk Ok uit . Prijs was 250 en kreeg hem voor 230 . Vriendelijke groetjes
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door asjemenou »

Je topic staat wat mij betreft in de juiste rubriek.

Als ik het goed begrijp dan ben je een week geleden ook bij dezelfde verkoper in Tongeren geweest.
Het feit dat de Fallschirmjäger helm na een week nog te koop is bij hem zegt eigenlijk al genoeg.
Een originele WOII Fallschirmjäger helm in een goede complete staat voor die prijs die heb je als verkoper in "no time" verkocht.
€ 230 voor een gerestaureerde, opgeknapte Fallschirmjäger helm lijkt mij een redelijke prijs.
Ik heb voor die prijs ook wel opgeknapte Wehrmacht helmen gezien.
Mocht je besluiten om Fallschirmjäger uitrusting e.d. te gaan verzamelen dan denk ik dat je er heel goed aan doet om enige kennis over dit verzamelgebied op te gaan bouwen. Er bestaan vast wel websites en boeken over dit verzamelgebied.

Een jaar of twee geleden heb ik op de militariabeurs van Ciney een originele Fallschirmjäger helm in een bijbehorende houten krat te koop gezien. Als ik het mij goed herinner dan was de vraagprijs voor de helm iets van € 5.000.
Als dit de prijs is voor zo'n originele helm dan doe je er zeker verstandig aan om je goed te verdiepen in de materie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
christoph
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017, 15:32

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door christoph »

Geachte , bedankt voor je reactie . Dit was bij een andere verkoper . Eerste keer mee gaan praten met die man en hij zei dat de schaal origineel was en binnenwerk niet . Ga mij wel wat verdiepen in de materie qua boeken aanschaffen en internet , alhoewel ik besef dat het niet simpel is om echt te herkennen ook al weet je waar je op moet letten qua decals enz . Wat mij tegenhield is at de nummers die in de schaal gedrukt zijn zilver van kleur = zuiver metaal kleur waren en niet verweerd zoals de rest van de helm . Btw die helm die ik verleden week gezien heb is denk ik zo goed als zeker namaak .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door asjemenou »

Duitse WOII militaria is erg gewild. Dit houdt o.a. in dat er veel reproducties en vervalsingen van bestaan.
Daar is direct na 1945 al mee begonnen. Veel Amerikaanse militairen die destijds in Duitsland gelegerd waren wilden een Nazi souvenir mee naar huis nemen. Daar is handig op in gespeeld. Immers waar vraag naar is daar komt vanzelf ook een aanbod.
Zo is het "WOII aanbod" van Fallschirmjäger en SS vergeven van kopieën en vervalsingen. Dit varieert van slordig vervaardigde kitch tot hoogwaardige museumkopieën. De prijs is geen garantie of dat iets ook daadwerkelijk origineel is. Het komt echt aan op kennis.
Mijn ervaring is dat de meeste WOII militaria die je op populaire rommel- of antiekmarkten vind, dat die daar ook niet voor niets te koop liggen. Uitzonderingen daar gelaten maar meestal schort er wel iets aan.
Voor de echt goede WOII militaria ben je toch op beurzen, verzamelaars en Internetverkopers aangewezen.
Ik kan je een bezoek aan een militariabeurs dan ook zeker aanbevelen. Je behoeft er niet meteen iets te kopen maar ervaar of hoe de objecten er in het echt uitzien. Je kunt er je vragen stellen aan kopers en verkopers. Referentieboeken liggen er meestal ook wel te koop.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
christoph
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017, 15:32

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door christoph »

Alvast bedankt asjemenou , ga zeker beurzen bezoeken in de toekomst . Zit al jaren in mijn hoofd en zal er eindelijk mij eens beginnen wat in te verdiepen . Ik moet het niet perse hebben en geduld is een mooie zaak . Uiteraard zal het niet simpel zijn om te leren wat echt is ook al heb je bv als leek een echte in handen . Eerste punt is een goed boek vinden.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door Mike_Utrecht »

Niet als reclame bedoeld, maar zondag 27 augustus de Militaria beurs in Houten. De grootste in Nederland met bekende grote handelaren en verzamelaars. Een ideaal startpunt waar ik meer dan dertig jaar geleden (weliswaar in Huizen) ook ben begonnen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door patrickh »

Zeker een aanrader!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door uniformverzamelaar »

Even van een oude rat aan het woord.

Kennis, kennis en nog eens kennis is belangrijk en daar gaat niets boven en zeker even goed oppassen op die militaria beurzen want daar wordt ook veel brol verkocht met een goed verhaal errond geweven.
Verhalen moeten verifieerbaar zijn anders zijn het voor mij verkooppraatjes.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door CollectorWo2 »

uniformverzamelaar schreef:Even van een oude rat aan het woord.

Kennis, kennis en nog eens kennis is belangrijk en daar gaat niets boven en zeker even goed oppassen op die militaria beurzen want daar wordt ook veel brol verkocht met een goed verhaal errond geweven.
Verhalen moeten verifieerbaar zijn anders zijn het voor mij verkooppraatjes.

Klopt ouwe rat :mrgreen:
Kennis is macht ;)
christoph
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017, 15:32

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door christoph »

Alvast bedankt voor de nodige tips mannen. Idd kennis is macht . Qua die beurs ga ik proberen te gaan , zit namelijk met co ouderschap. Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Antiekmarkt Tongeren

Bericht door uniformverzamelaar »

In België kan je bv naar Wavre gaan.

Elke eerste zaterdag van de maand.
Opgepast in september is er geen beurs in Wavre !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie