Atilla Rode Huzaren

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Atilla Rode Huzaren

Bericht door DeWaasdorp »

Vandaag verkregen!

Ik weet er niet veel van maar na wat speurwerk op het www zou het een Atilla moeten zijn van de 'Rode Huzaren'.

Wie kan mij voorzien van meer informatie?!
Bijlagen
20170801_221159.jpg
20170801_221314.jpg
20170801_221214.jpg
20170801_221145.jpg
Alway's expect the unexpected!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Atilla Rode Huzaren

Bericht door Erik »

Correct!
De attila was het geliefde kledingstuk van de cavalerie, tot in de meidagen hoewel ze reglementair vanaf 1912 het grijs moesten dragen. De regimenten van ongelijke nummers waren aanvankelijk rood, de even nummers blauw. Later is nog een rood regiment omgezet naar blauw (1 RH) Jouw jas is vrijwel zeker van 3 RH.
Manschappen, korporaals en onderofficieren droegen metalen knopen, adjudanten-onderofficieren en officieren hadden stoffen geknoopte knopen in de vorm van een peer.
Omdat de attila nog steeds de ceremoniele dracht is zijn veel attila's na de oorlog in dienst teruggekeerd. Ze worden nieuw gemaakt maar ik denk niet dat jouw exemplaar daar een van is.
Een attila is duur. Het cavaleriemuseum verwerft zoveel mogelijk attila's om ook de jongere officeren te kunnen kleden bij gelegenheden.
De rode huzaren zijn na de oorlog voortgezet in het Regiment Cavalerie Prins Alexander (1e en 3e RH, tevens 1 en 2 RH Motorrijders) Dit regiment is te ruste gelegd en de standaard is overgegaan naar Huzaren Prins van Oranje, die het op haar beurt weer heeft overgedragen aan de Huzaren van Boreel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
DeWaasdorp
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:14
Locatie: Teylingen

Re: Atilla Rode Huzaren

Bericht door DeWaasdorp »

Bedankt voor je duidelijke informatie Erik! Gezien het niet mijn verzamel gebied is heb ik hem nu oa op de 'aangeboden' pagina gezet.

Groetjes!
Alway's expect the unexpected!
Plaats reactie