Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Nog even voortbordurend op mijn vorige reactie, zijn er mensen op dit forum die een afgekeurde M53 type II helm in de verzameling hebben? Inmiddels weet ik dat er ook VN blauwe M53 type II helmen bestaan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ruud828
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2017, 13:59

Re: Legerhelmen

Bericht door Ruud828 »

Ok , duidelijk dus geen Amerikaanse wo2 helm maar een Nederlandse uit 1978. Bedankt :) mvg. Ruud
Ruud828
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2017, 13:59

Re: Legerhelmen

Bericht door Ruud828 »

Btw. Enig idee wat zo'n helm waard is?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Inmiddels weet ik dat er ook VN blauwe M53 type II helmen bestaan.
Waar komen die vandaan? Zaten die in de instructieset van het 44e bataljon? Ik kan me niet voorstellen dat UNIFIL met 25 jaar oude helmen op pad is gestuurd, al helemaal niet omdat de hele helmenaffaire bekend was en de maatregelen allang genomen.
Ik vermoed de instructieset uit Zuid-Laren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Waar de blauwe M53 type II helm vandaan komt weet ik niet. Dit probeer ik te achterhalen.
Mogelijk afkomstig van een instructieset of van de instructiecompagnie uit Assen dat is nog niet zo gek gedacht.
Feit is dat het een Verblifa helm betreft uit 1956 en rond 1979 blauw overgespoten op de 637 CWI in Woerden.
Volgens het NMM zou zo'n VN helm type II mogelijk uitgereikt kunnen zijn aan Nederlands VN personeel zonder gevechtstaken. Aan wat voor VN personeel moet ik dan denken? Administratie of Geneeskundige dienst o.i.d?

Ook de groene variant blijft onduidelijk. Onlangs ben ik er achter gekomen dat ik een standaard groene M53 type II helm in de verzameling heb. Deze helm compleet met jute overtrek en helmnetje is afkomstig uit een plunjezak. Volgens het NMM ook mogelijk uitgereikt geweest voor een oefening.
Uiteraard kan dit zo zijn maar kreeg je in de jaren tachtig als dienstplichtig militair niet gewoon een goedgekeurde M53 buitenhelm verstrekt?
Het zou een incidenteel geval kunnen zijn maar blijkbaar waren er in de jaren tachtig nog type II helmen in omloop. Zijn deze per abuis uitgereikt geweest aan militairen of zou dit te ver gezocht zijn?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Legerhelmen

Bericht door Kevinbes »

misschien een hele domme vraag: wat is een instructieset?
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

Nee hoor, een normale vraag!
Dat is een set met uitrusting (of demonstratiemateriaal) die je gebruikt in de instructie, in het militair onderwijs zeg maar. Tot je standaard uitrusting behoorde vroeger geen blauwe helm, die kreeg je tijdens de lessen te leen vanuit de instructieset. Voor de instructie werd vroeger (en niet zo heel lang geleden!) materiaal gebruikt wat je goed kon gebruiken maar eigenlijk niet meer geschikt was om er daadwerkelijk mee het veld in te treden. Bijvoorbeeld afgekeurde helmen! Zie je niets van, past gewoon op je binnenhelm dus prima om daar lessen mee te draaien!
Op het moment dat je werd uitgezonden kreeg je dan de eigenlijke uitrusting mee! De instructieset bleef dan in Nederland.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Legerhelmen

Bericht door Kevinbes »

Erik schreef:Nee hoor, een normale vraag!
Dat is een set met uitrusting (of demonstratiemateriaal) die je gebruikt in de instructie, in het militair onderwijs zeg maar. Tot je standaard uitrusting behoorde vroeger geen blauwe helm, die kreeg je tijdens de lessen te leen vanuit de instructieset. Voor de instructie werd vroeger (en niet zo heel lang geleden!) materiaal gebruikt wat je goed kon gebruiken maar eigenlijk niet meer geschikt was om er daadwerkelijk mee het veld in te treden. Bijvoorbeeld afgekeurde helmen! Zie je niets van, past gewoon op je binnenhelm dus prima om daar lessen mee te draaien!
Op het moment dat je werd uitgezonden kreeg je dan de eigenlijke uitrusting mee! De instructieset bleef dan in Nederland.
Bedankt! is daar ook enige documentatie van beschikbaar?
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Als deze documentatie bestaat dan zou ik deze ook wel eens willen zien.

Wat Erik schrijft, klopt wel. De VN blauwe M53 helm is nog tot eind jaren negentig als oefenmateriaal bij Defensie in gebruik geweest. Ik heb hier beeldmateriaal van gezien. De kevlar helm was inmiddels al ingevoerd. Het is zeker goed mogelijk dat de VN blauwe M53 type II helm waar ik in mijn vorige reacties op doel later ook is gebruikt voor oefendoeleinden.
Opmerkelijk vind ik dat het een VB 1956 (type II) uitgave is. Overgespoten in 1979 in Woerden. Ten tijde dus van de uitzendingen naar Libanon.
Van enkele oud Libanon gangers heb ik vernomen dat zij tijdens hun opleiding een groene buitenhelm droegen. De VN blauwe M53 buitenhelm kregen ze pas bij vertrek uitgereikt. Bij terugkomst in Nederland werd de blauwe helm weer ingenomen. Toch vreemd dan dat er ten tijde van de eerste Libanon uitzendingen afgekeurde helmen VN blauw zijn overgespoten. Volgens NMM zijn deze uitgereikt aan Nederlands VN personeel zonder gevechtstaken. Ik vind dit een vreemd begrip. Al het Nederlands VN personeel uitgezonden naar Libanon kwam daar toch in een oorlogssituatie terecht?

Martien Talens vermeldt in "Ransel op de rug" dat hij niet kon achterhalen wat er precies met de M53 type II helmen is gebeurd.
Mag ik concluderen dat de type II helmen naast mogelijk BB of MC gebruik ook zijn gebruikt tijdens oefeningen door gewone legereenheden?
Zijn er hier mensen die ook een M53 type II helm in de verzameling hebben? Legergroen, VN blauw of Politie zwart. Het maakt niet uit.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
niels7
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2017, 20:57

Re: Legerhelmen

Bericht door niels7 »

Hallo Heren

Onlangs van iemand een partijtje spullen over genomen.
Hieronder een helm met veldfles.
Na jullie topic over de helm gelezen te hebben bleek mijn helm een flinke deuk boven op te hebben.
Na nader onderzoek lijkt deze diverse haar scheurtjes te hebben aan de achterkant.
Bij de naad achterop de helm staat vb 195 en dan wat lijkt op een 4.
Helaas heeft de leeftijd van de helm hem niet goed gedaan want hij is daar aan het roesten.
Kan dit kloppen dat dit een afgekeurde helm is?
De stempels binnen in zijn helaas ook niet meer duidelijk.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Hallo Niels,

Welkom op het forum. Uitgaande van je omschrijving lijkt het erop dat je ook zo'n afgekeurde Verblifa M53 helm hebt. Kun je foto's van de helm plaatsen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
niels7
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2017, 20:57

Re: Legerhelmen

Bericht door niels7 »

dank je
Ik ga met best doen aangezien photobucket geen fotos meer doorlinkt moet ik opzoek naar een andere maar komt goed.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Je kunt de foto's ook uploaden via dit forum! Klik op bijlagen linksonder en upload je foto via bestanden toevoegen!
niels7
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2017, 20:57

Re: Legerhelmen

Bericht door niels7 »

Bij deze de fotos
Bijlagen
20170827_214530.jpg
20170827_214546.jpg
20170827_214552.jpg
20170827_214601.jpg
20170827_214616.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Zo te zien is je helm een 1954 uitgave met haarscheurtjes. Jouw helm is het derde exemplaar dat ik zie. Het is ook weer een 1954 uitgave. Of dat de haarscheurtjes alleen in de 1954 serie voorkwamen weet ik niet.
Het is ook niet zo dat de gehele 1954 serie haarscheurtjes vertoonden. Zo heb ik een 1954 exemplaar waarmee niets mis is.
Zover ik weet werden de afgekeurde helmen teruggestuurd naar Verblifa in Krommenie. Pas in 1965 was de gehele herkeuringsprocedure van de helmen afgerond.
Dit kwam omdat ondeugdelijke helmen in de jaren 50 ook waren uitgereikt aan dienstplichtige militairen. Deze helmen kwamen jaren na het bekend worden van de helmenaffaire pas retour nadat dienstplichtigen hun volledige PSU moesten inleveren. Zelfs nog na 1965.
Je helm is ontdaan van de kinbandjes. Dit zou bij het 637e ICW in Woerden gedaan kunnen zijn.
Van oud werknemers van het 637e ICW weet ik dat afgekeurde M53 helmen op de oud ijzerhoop belandden. Ze werden ontdaan van de kinbandjes en vervolgens moest er officieel een gat in geslagen worden. Dit laatste werd lang niet altijd gedaan. Soms vond men een flinke deuk in de helm ook al afdoende.
De stempel(s) in je helm lijken mij de controlestempel(s) van het 637e ICW. Kan je een foto plaatsen van deze stempel(s)? Hoe ben je aan de helm gekomen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie