mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Paar weken terug nog het complete jaargang 1928 van het Landstormblad gekregen.

"Het Landstormblad; orgaan ten behoeve van den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm, Instituut tot steun aan het wettig gezag Bijzondere Vrijwillige Landstorm, Instituut tot steun aan het wettig gezag"

Het Landstormblad heeft bestaan van maart 1924 tot eind 1939. En verscheen elke maand.
Er staan veel artikelen in over vergaderingen, schietwedstrijden en de Landstormdag van 1928.

Het Landstormblad heeft bestaan van 1924 tot 1940. Kwam op internet een artikel tegen uit het Landstormblad uit juli 1940.
CIMG9029.JPG
CIMG9032.JPG
CIMG9025.JPG
CIMG9030.JPG
CIMG9026.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Erik »

Mooi hoor! Had ik graag in mijn documentenverzameling gezien! Heb je 'm gelezen? Ik zoek aanwijzingen die te maken hebben met:
- kleding/uitrusting van de landstorm: hadden ze die thuis, in hoeverre was die compleet i.r.t. het staande leger?
- bewapening: opgeslagen of thuis?
- opkomstregelmaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:Mooi hoor! Had ik graag in mijn documentenverzameling gezien! Heb je 'm gelezen? Ik zoek aanwijzingen die te maken hebben met:
- kleding/uitrusting van de landstorm: hadden ze die thuis, in hoeverre was die compleet i.r.t. het staande leger?
- bewapening: opgeslagen of thuis?
- opkomstregelmaat.

Nog niet gelezen maar mocht ik er iets over tegen komen laat ik het weten.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag een stukje over mijn verzameling in de krant:
tubantia.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag een stukje in het Deep'n nieuws:
b-j966.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vorige week met mijn vader aanwezig geweest bij de Indië herdenking in Almelo. Waar het verhaal werd verteld van mijn oud oom Jan Tanke:


Jan Tanke werd geboren op 6 januari 1927 als 4e kind in het gezin van Wilhelmus en Johanna Tanke. Hij was 22 jaar hij toen hij sneuvelde als dienstplichtig soldaat in Indië. In 1947 werd hij opgeroepen voor militaire dienst en hij werd ingedeeld hij het 5-5 R.I. Omdat de meeste soldaten uit Twente en de Achterhoek kwamen hadden ze als bijnaam De Tukkers. Ze hadden in hun embleem een afbeelding van het Twentse Ros opgenomen.
Op dat moment was hij verloofd en woonde bij zijn ouders thuis aan de Paradijsweg 40 in Almelo. Hij werkte bij zijn vader als bankwerker die een smederij aan huis had. In zijn jeugd was hij lid van de katholieke Verkenners, een onderdeel van de Nederlandse padvinders. Na een opleiding van 5 maand in Schalkhaar waar hij o.a. werd opgeleid als P.A.G bediende (pantser afweer geschut)
In verband met de uitzending naar Indië hielden ze 3 afscheidsparades. Omdat het merendeel van de soldaten uit Overijssel en de Achterhoek kwamen werden deze gehouden in Enschede, Zwolle en Deventer.
Op 17 december 1947 vertrok hij uit Rotterdam met de MS Zuiderkruis, een troepenschip dat plek bood aan 1700 man. Dienstplichtigen gingen voor 2,5 tot 3 jaar lang naar Nederlands Indië zonder verlof!
Op 16 januari 1948 kwam hij aan in Semarang, Nederlands Indië. Omdat die stad geen haven heeft werden ze ontscheept met een landingsvoertuig. Na een korte rimboetraining werd hij ingezet op de voorposten. Daar moesten ze dag en nacht patrouilles lopen van twaalf uur of langer. Vooral overdag was het bloedheet. Desondanks konden ze voor de bevolking nog wel iets betekenen, ze hielpen daar waar het mogelijk was.
Ondertussen ging de dienst met de daarbij komende vijandelijke schermutselingen gewoon door. Dat leidde er toe dat het 5-5 R.I de Sultanaten Solo en Doka binnentrokken. Het bataljon kreeg opdracht, de verbinding met de bij Doka gelande para`s tot stand te brengen, dit klaarden ze in een snelle actie. Met een zware mitrailleur moest hij de konvooien beschermen. Deze waren ter bevoorrading van de om Djocja heen liggende voorposten en om ervoor te zorgen dat de gewonden snel in het hospitaal kwamen en de gesneuvelden werden afgevoerd.
Op zondag 22 mei, word hij door zijn kaptein in een pantservoertuig, ‘pantserknots’ genaamd, geplaatst voor het eerst sinds hij in Indië is. Zijn dienstmakker maakt nog een grapje dat hij goed geslijmd heeft bij de kapitein en dus zo bij hem in de pantserknots mag zitten. De pantserknots rijdt zoals altijd vooraan, gevolgd door brencarriers waarin hij normaal altijd zat. Daarachter reden enkele drietonners met bevoorradingen en infanteristen.
Rond 8 uur die ochtend nadert de colonne het dorpje Serut. De colonne moet halthouden voor een verdachte plek in de weg. “Volkomen onverwacht barst de hel los. Het geweld van een verschrikkelijke explosie scheurt de stille ochtend aan flarden”, beschrijft een ooggetuige. De pantserknots wordt door een trek bom, gemaakt van een vliegtuigbom van 250 kg, die in een duiker onder de weg is verstopt, de lucht in geslingerd. Pantserknotsen waren rondom goed beschermd door een dik stalen pantser. Het was echter bekend dat de ongepantserde bodemplaat bij dit type voertuig het zwakke punt was. Tegen de trek bom bood de laag zandzakken op de bodem onvoldoende bescherming. Een stortregen van stof, stenen en brokken metaal daalt neer. De gevolgen zijn vreselijk. Van de negen militairen aan boord van de pantserknots zijn er zeven op slag dood. Zijn dienstmakker die s ’morgens nog had gezegd tegen Jan dat die het mooi voor elkaar had dat die bij de kapitein in de pantserknots mocht zitten zag Jan Tanke naast de pantserknots liggen en rende naar hem toe. Johnny stierf binnen enkele minuten aan interne bloedingen. Een sergeant van de veldgenie is zwaargewond. De doden zijn kapitein Evert Roering, sergeant Frans Timmerman, korporaal Lambertus Tuenter, de soldaten Wim Buiting, Wicher Huisman en Theo Schoonheden, en soldaat 1e klasse Jan Tanke, allen van 5-5 RI en sergeant-majoor Frederik IJspaard van de 5e Genie Veldcompagnie.
Direct na de explosie wordt het konvooi vanuit het zijterrein door vrijheidsstrijders onder vuur genomen. Ook in de brencarrier die achter de pantserknots reed was een slachtoffer gevallen. De negen doden worden al de volgende dag, maandag 23 mei 1949, begraven op de begraafplaats, het Ereveld Candi, in Semarang. Elke kist wordt gedragen door kameraden en er worden talloze bloemenkransen meegevoerd.
Momenteel zou zo`n voorval dagen lang het nieuws beheersen. Uit de archieven van de dagbladen dat er bijna geen aandacht aan besteed is. Bert-Jan heeft een paar kleine stukjes in kranten kunnen vinden. Journalisten waren er niet bij de soldaten in Indië .
In totaal kwamen er 37 soldaten van het 5-5 R.I om het leven tijdens de acties in Indië . Het aantal gewonden was 99. Met de MS. Nelly kwamen de soldaten van het 5-5 R.I op 1 mei 1950 aan in Rotterdam . Op 9 november van dat jaar krijgen de ouders van Jan Tanke fl. 170, - overgemaakt. Dit was het bedrag dat hij had opgebouwd aan premies.
In mei 1950 word Johnny postuum onderscheiden met de medaille ‘’orde en vrede’’ de medaille en oorkonde en krijgen zijn ouders thuis gestuurd.
Bij zijn vertrek uit Almelo had Jan Tanke in de trein al tegen zijn reisgenoten gezegd dat dit de laatste keer zou zijn dat hij Almelo zou zijn en dat hij zeker wist dat hij zou sneuvelen.
Jan Tanke
Geboren op 6 januari 1927
Gesneuveld op 22 mei 1949 in de leeftijd van 22 jaar…..
Hij heeft heel triest dus Almelo inderdaad nooit meer terug gezien.
b-j967.jpg
COEN3753 (1)kl.jpg
COEN3603kl.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Kugelblitz »

Leuke artikels, goed bezig!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Het bidprentje en de oorkonde van het Oorlogshernneringskruis van Dienstplichtig soldaat Jo Holleman,was kok bij het MC-III-8.RI , hij stierf op 27-jarige leeftijd op 13-5-1940. Omgekomen in de stoplijn, waarschijnlijk toen de Duitsers hun aanval hervatte. Hij was met een stuk zware mitrailleurs meegetrokken en lag in de stoplijn in een stelling. hij weigerde terug te trekken. Op 18 mei 1940 werd hij gevonden in het bos tussen het noordelijke gedeelte van de roggeakker en Ouwehand's Dierenpark, nabij de stelling van de 1e Sectie 2-III-8.RI in een greppel.

Bron: Stichting De Greb en Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940 van J.W de Leeuw.

b-j965.jpg
holleman657.jpg
Jonasse080.jpg
5c48876560ed3198454c7f042af401d3.jpg
Clipboard01.jpg
Clipboard01eee.jpg
WhatsApp Image 2017-08-19 at 12.15.13.jpeg
Jonasse081.jpg
Jonasse078.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door asjemenou »

Goed onderzoek en zodoende interessante verhalen. Je weet de publiciteit wel te vinden of vinden ze jou?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

asjemenou schreef:Goed onderzoek en zodoende interessante verhalen. Je weet de publiciteit wel te vinden of vinden ze jou?

Dank je. Ja beide.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Na aanleiding van het artikel over mijn oud oom Jan Tanke wat op 22 mei in de krant stond reageerde via facebook ene Jan Tanke..... Jan Tanke is een neef van mijn vader en ook altijd zeer geïnteresseerd geweest in het verleden van mijn oud oom en zijn oom. Na een paar berichten dezelfde week nog afgesproken bij hem thuis om het Indië album te laten zien van Jan Tanke wat ik heb. Toen kwam er nog iets te voorschijn bij hem uit de kast............... Het zakboekje van mijn overgroot opa. Uit 1917 met ontslagbrief uit 1938 en zijn persoonsbewijs. Alles mooi ingescand toen Jan hier was. Hij was op 18 juli 1917 ingelijfd bij het 15e Regiment Infanterie. Op 20 maart 1918 bevorderd tot korporaal en op 1 oktober 1938 ontslagen uit militaire dienst. Vorige maand naar het nationale archief geweest om te kijken of ik nog iets de stamboeken kon vinden bij welke compagnie hij zat. Maar daar stond niet veel meer info in dan al in het boekje staat (helaas) Via defensie kreeg ik vandaag dit bericht:

‘Bij het uitbreken van den wereldoorlog in 1914 waren I en II-15 R.I. gelegerd te Delft en II-15 R.I. te Gouda. Het regiment werd geconcentreerd in de omgeving van Katwijk aan Zee en Noordwijk aan Zee, als onderdeel van de Divisie belast met de Kustbewaking, terwijl het gedurende de mobilisatiejaren nog geruimen tijd in Noord-Brabant is gelegerd geweest, voor de grensbewaking’.

In principe kwam mijn overgroot opa in aanmerking voor het Mobilisatiekruis 1914-1918. Maar dat diende zelf aangevraagd te worden en ook zelf betaald te worden. Het bronzen kruisje kostte met lint f 0,46, een kartonnen doosje kostte f 0,06 extra en een kruis met lint in een luxe doosje kostte f 0,56.

Kortom weer een mooi stukje familie geschiedenis erbij.

b-j949.jpg
b-j957.jpg
b-j956.jpg
20170804_114539.jpg
20170804_114531.jpg
20170804_114534.jpg
b-j955.jpg
b-j953.jpg
b-j954.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag een stukje in de nieuwsbrief van de Historische Vereniging Haerlem. Over majoor van Loo.
Clipboard02.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Na aanleiding van het stukje in het Haarlems dagblad kreeg ik vorige week een email. De email was van de heer Blank uit Haarlem en hij had het stukje gelezen. Hij vertelde dat hij nog het een en ander van zijn vader had uit de mobilisatietijd. Een holster, magazijn tas, en een 2 tal riemen. Ook vertelde hij dat hij alleen wist dat zijn vader officier was bij de Verbindingstroepen maar verder niks. Ik de naam en ranglijst er bij gepakt en een foto gemaild... Zijn vader stond er tussen! Nicolaas Cornelis Maria Blank was 1e luitenant bij het 11e Regiment Infanterie. Via Google kwam ik op de Grebbebergsite en trof daar gelijk een foto van hem aan. Met de tekst staf II-11 R.I. hetzelfde bataljon waar mijn opa bijzat....... Vandaag was de heer Blank in Diepenheim en heeft mij de spullen geschonken Het is een punt gave nummer gelijke set. En ook leuk in de riem heeft de heer Blank zijn naam gezet. En gelijk zijn fotoalbum ingescand. Heel erg blij mee!
CIMG9034.JPG
CIMG9035.JPG
CIMG9036.JPG
CIMG9040.JPG
WhatsApp Image 2017-09-22 at 15.27.15.jpeg
Blank3rood.jpg
1  Reserve 1e luitenant N.C.M. Blank	(Staf II-11 R.I., commandant verbindingsafdeling)<br />2  Vaandrig A.J.G. (Ad) Arentzen (sectiecommandant 3-II-11 R.I.)<br />3  Officier van gezondheid 1e klasse Dr. E. Behr (Staf II-11 R.I., bataljonsarts)<br />4  kapitein van de Venne<br />5  luitenant hulshof-pol<br />6  luitenant J. de Vries<br />7  Reserve officier van gezondheid 2e klasse J.L Dinkla<br />8  Reserve 1e luitenant H.J. Tackenberg (Staf II-11 R.I., militaire administratie/verplegingsofficier)<br />9  Reserve kapitein M.J. Goossens (commandant 1-II-11 R.I.)<br />10 1e luitenant P.L.A.C. Hoogvliet (Staf II-11 R.I., adjudant)
1 Reserve 1e luitenant N.C.M. Blank (Staf II-11 R.I., commandant verbindingsafdeling)
2 Vaandrig A.J.G. (Ad) Arentzen (sectiecommandant 3-II-11 R.I.)
3 Officier van gezondheid 1e klasse Dr. E. Behr (Staf II-11 R.I., bataljonsarts)
4 kapitein van de Venne
5 luitenant hulshof-pol
6 luitenant J. de Vries
7 Reserve officier van gezondheid 2e klasse J.L Dinkla
8 Reserve 1e luitenant H.J. Tackenberg (Staf II-11 R.I., militaire administratie/verplegingsofficier)
9 Reserve kapitein M.J. Goossens (commandant 1-II-11 R.I.)
10 1e luitenant P.L.A.C. Hoogvliet (Staf II-11 R.I., adjudant)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

En ook maar gelijk op een pop gedaan...
CIMG9038.JPG
CIMG9039.JPG
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Johan. »

Mooie aanwinsten Bert-Jan.
In deze staat, en dan ook nog nummergelijk.

Gr Johan
Plaats reactie