Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Bertus673
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017, 23:04

Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Bertus673 »

Wie kan me wat meer over een dergelijke helm vertellen? Ik ben een beginnende verzamelaar en heb deze helm van een collega gekregen. Alle nieuws is welkom. Alvast hartelijk dank.
Bijlagen
IMG_1220.JPG
IMG_1217.JPG
IMG_1214.JPG
IMG_1212.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Erik »

Voor zover ik het kan beoordelen is het een M16 schaal. Werd de M16 nog gebruikt door in 1933, het jaar van oprichting van Leibstandarte?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door patrickh »

Wat er allemaal opstaat, decals en tekst is fantasie, helaas...
Bertus673
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017, 23:04

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Bertus673 »

De persoon waar ik de helm van overgenomen heb zei dat de helm doorgedragen was van de eerste naar de tweede wereldoorlog. Kan dat wel kloppen? Zouden de decals en tekst er nadien opgezet kunnen zijn door de Leidstandarte? Of is het allemaal fantasie zoals patrickh zegt? Ik hoor het graag. Alvast dank.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door patrickh »

Erik schreef:Voor zover ik het kan beoordelen is het een M16 schaal. Werd de M16 nog gebruikt door in 1933, het jaar van oprichting van Leibstandarte?
Dat zou op zich nog wel kunnen, helmen werden wel vaker doorgebruikt. In deze helm zit sowieso een andere liner, zoals in de M35/ M40 helmen zat. Maar voor de rest een no go.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Erik »

Ik denk dat de schaal klopt. Ze werden gebruikt totdat het nieuwe model in zwang werd, dus dat is het probleem niet. Schalen M16/18 zijn vrij goed verkrijgbaar, origineel.
De meeste schalen in de jaren twintig waren voorzien van het binnenwerk uit WO1. Het M17-model was inderdaad van Stahlblech maar zag er anders uit dan op de foto. Ik heb geen verstand van binnenwerkjes uit de jaren dertig, misschien dat dit jaren dertig is?
De decals kloppen niet, die werden begin jaren dertig nog niet gevoerd voor zover ik ingelicht ben. Weet gerust het e.e.a. van de Reichswehr, maar daar komt dit niet voor.
Gezien de roestaanslag aan de binnenzijde van de helm heeft de helm lange tijd ergens gelegen. Raar dat dan de decals er nog op zitten. De helm is nabehandeld overigens, er zit verf over de roest.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door patrickh »

Erik, deze helm even buiten beschouwing latend, er zijn M16 M17 helmen met decals van het latere Derde Rijk, voorzien van nieuwe verflaag en decals.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door asjemenou »

Bertus673 schreef:De persoon waar ik de helm van overgenomen heb zei dat de helm doorgedragen was van de eerste naar de tweede wereldoorlog. Kan dat wel kloppen? Zouden de decals en tekst er nadien opgezet kunnen zijn door de Leidstandarte? Of is het allemaal fantasie zoals patrickh zegt? Ik hoor het graag. Alvast dank.
Het klopt wel dat deze helmen zijn hergebruikt of doorgebruikt door de SS-Leibstandarte. De helmen zijn dus nadien aangepast compleet met SS-runen. Dit zal in de jaren dertig zijn gedaan. Op de bijvoegde foto zie je SS'ers met dit model helm. De foto dateert van 22 november 1938.
leibstandarte-parade-vintage-pre-ww2-black-and-white-photo-of-men-K0760F.jpg
Als de persoon van wie je de helm hebt zo goed op de hoogte is van de geschiedenis van de helm dan zou hij ook moeten weten dat hij iets unieks uit handen geeft. Bijna elke WOII verzamelaar droomt van zo'n helm.
Als ik naar de binnenkant van de helm kijk dan schud ik al mijn hoofd. De helm is overgeschilderd. Dit geeft al te denken. Ik denk dat je Patrick z'n mening dan ook ter harte kunt nemen.
Ik lees dat je een beginnende verzamelaar bent. Neem één goede raad van mij aan, SS memorabilia is zeldzaam en wordt zwaar vervalst. Deze vervalsingen variëren van makkelijk te herkennen prullaria tot aan hoogwaardige vervalsingen waar zelfs WOII kenners er met elkaar niet uitkomen.
Als ik het goed begrijp dan heb je de helm gekregen of misschien voor een zacht prijsje overgenomen. Ik denk dat je er geen buil aan bent gevallen maar er zijn mensen die voor zoiets voor duizenden Euro's het schip ingaan.
Mocht je besluiten om SS memorabilia of WOII Duits te gaan verzamelen, verdiep je dan heel goed in deze materie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Schwerpunkt »

Deze helm is zeker geen originele Leibstandarte SS helm , op mijn site vind je een origineel exemplaar.
https://germanhelmetvault.com/ss-helmets/
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Bertus673
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017, 23:04

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door Bertus673 »

Dank iedereen voor alle wijze woorden en tips. Daar kan ik mee verder.
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door RvL »

Bied je deze helm nu aan op marktplaats als zijnde origineel??
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door patrickh »

Heb je een link, kan m niet vinden
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door RvL »

Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door patrickh »

Is alweer verwijderd, maar dit stond er, of was de tekst eerst anders?
Xx helm
Xx helm repro ivm met de regels van marktplaats een foto voor meer foto's en info geef even een berichtje alleen uitsluitend…
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse helm (wat is dit voor iets?)

Bericht door RvL »

Tekst was eerst anders.
Plaats reactie