Belgische SD-mannen in Friesland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Belgische SD-mannen in Friesland

Bericht door Michael »

Hallo
Ik zoek naar meer informatie over de Belgische SD-mannen die in 1944/1945 in Friesland opereerde.
Gegroet
Michael
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Sd Mannen

Bericht door macabre »

In het boek FRIESLAND 1940-1945 (Friese Pers Broekerij) staan foto's en beschrijvingen van deze "heren". Ook weet ik van mijn vader dat wanneer deze op de fiets naar Leeuwarden ging de controle's bij de ingang van de stad alles werd gecontroleerd door belgen en dat waren niet de gemakkelijkste mannen om mee om te gaan. Hij had er een gruwelijke hekel aan dat er belgen stonden te controleren.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Re: Sd Mannen

Bericht door Michael »

macabre schreef:In het boek FRIESLAND 1940-1945 (Friese Pers Broekerij) staan foto's en beschrijvingen van deze "heren". Ook weet ik van mijn vader dat wanneer deze op de fiets naar Leeuwarden ging de controle's bij de ingang van de stad alles werd gecontroleerd door belgen en dat waren niet de gemakkelijkste mannen om mee om te gaan. Hij had er een gruwelijke hekel aan dat er belgen stonden te controleren.
Bedankt voor de tip!
Hij heeft toch geen trauma’s aan de ‘Belgen’ overgehouden hé? Waren die SD-mannen Frans- of Nederlandstalig?
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Nee, dat niet maar bij de naam rexisten dan spuwden z'n ogen weer vuur, o, wat had die man een echte hekel aan.
Nog even over dat boek, ik zat even te bladeren, er staan veel foto's met naam en toenaam uit het SD gebouw "Crackstate" te Heerenveen en het "Bumaniahuis" in Leeuwarden in, het lijkt me echt iets voor jou!
Volgens mij wat ik begrepen heb, nderlandstalig, hij begreep donders goed wat ze wilden. Hij nam vaak wat fruit mee voor mijn toen toekomstigen moeder mee en dat pikten de Belgen stevast in. Al z'n rest spullen uit de koffer werden op straat gegooit en na het inpikken van etenswaren lieten ze hem meetsal verder met rust.

Gr, macabre
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Het waren Rexisten die uit het bevrijde België naar het noorden vluchtten. Ze waren erger en wreder dan de meeste Duitsers die hier waren. Ze waren betrokken bij de fussilade van Dronrijp bijvoorbeeld. In Leeuwarder zaten ze inderdaad in het Burmaniahuis in Leeuwarden en in Crackstate in Heerenveen. Wijbenga schrijft er zeer treffend (hoe gruwelijk ook) over in Bezettingstijd in Friesland.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Zou er mij toevallig iemand een lijst kunnen geven van de, aldaniet in het boek vermelde Vlamingen (of Belgen) (met rang) die actief waren in de SiPo/SD te Friesland?
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Gaston Delbeke
Emile de Gendt
Alfred van den Dorpe
Robert Franck
Gustave Horemans
Jozef Willem Albert Huiskens
Firmain van Laere

en vele anderen waarschijnlijk. Ze kwamen bijna allemaal uit Gent (op Huiskens na). Misschien dat er bij Tresoar (http://www.tresoar.nl) een lijst is. Je zou hen eens moeten mailen.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Tarballs schreef:Gaston Delbeke
Emile de Gendt
Alfred van den Dorpe
Robert Franck
Gustave Horemans
Jozef Willem Albert Huiskens
Firmain van Laere

en vele anderen waarschijnlijk. Ze kwamen bijna allemaal uit Gent (op Huiskens na). Misschien dat er bij Tresoar (http://www.tresoar.nl) een lijst is. Je zou hen eens moeten mailen.
Geweldige site Tarballs!
Er staan zelfs afbeeldingen van de leden die voor de SiPo/SD Gent werkte.
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Interessant, dit is iets waar ik nog nooit van gehoord heb. :)
Macabre, ik heb bijna zin om mij namens mijn landgenoten te verontschuldigen, maar dat zou natuurlijk absurd zijn. :)
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

In het boek 'Bezettingstijd in Friesland' van P. Wijbenga staat een aantal hoofdstukken over deze heren uit België, mocht je nog verder geïnteresseerd zijn. Denk er wel om dat het boek uit drie losse delen bestaat en dat je dus het goede deel bestelt. Ook het boek 'Strijders, onderdrukkers en bevrijders' vermeldt een aantal namen en verhalen.

Er zijn nog wel meer titels, geef maar een gil als je die wilt weten. Online bronnen met verhalen ken ik niet zo 1,2,3.
arthurvandijk
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:13

Re: Belgische SD-mannen in Friesland

Bericht door arthurvandijk »

Micael vraagt: "Zou er mij toevallig iemand een lijst kunnen geven van de, aldaniet in het boek vermelde Vlamingen (of Belgen) (met rang) die actief waren in de SiPo/SD te Friesland?" Tarballs geeft een lijst met zes Vlamingen en een Nederlander: Jozef Willem Albert Huiskens. Ik doe onderzoek naar de familie Huiskens en vraag me af hoe deze naam op deze lijst tercht komt. Groet, Arthur
veronica1971

Re: Belgische SD-mannen in Friesland

Bericht door veronica1971 »

Beetje laat...
2012 het bericht over onderzoek naar familie huiskens.
Jozef Willem Albert Huiskens is de vader van mijn moeder.

Ik was opzoek naar info over zijn verleden en las dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Belgische SD-mannen in Friesland

Bericht door asjemenou »

Hallo Veronica,

Dit topic is nogal gedateerd. Ik vermoed dat de topicstarter en de reagerende forumleden in dit topic niet meer actief zijn op het forum.
Je kunt lid worden van dit forum en vervolgens de betreffende leden een PB (Persoonlijk Bericht) sturen. Misschien krijg je dan nog een reactie van één van hen.

Ik begrijp dat je informatie zoekt over het oorlogsverleden van je grootvader.
Heb je al eens contact gezocht met het Fries verzetsmuseum? Zie; http://www.friesverzetsmuseum.nl .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie