Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Alley's »

Hallo Allemaal,

Ik kan deze radio kopen voor 20 euro, komt deze uit de tweede wereldoorlog of is deze naoorlogs?
Ik vind het een stoer ding voor dat geld!

Hoor het graag!
23783386_546122419088127_6303393808559757874_o.jpg
23658777_546362732397429_3909987374168592073_n.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Erik »

Ik hou er niet zo van dit te zeggen, maar wat is jouw onderzoek tot zover geweest? Ik heb wel wat treffers op google....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Alley's »

Erik schreef:Ik hou er niet zo van dit te zeggen, maar wat is jouw onderzoek tot zover geweest? Ik heb wel wat treffers op google....
Ik snap je opmerking.

Ik heb dit artikel doorgenomen:
https://en.wikipedia.org/wiki/BC-348

Bij General References stonden er ook stukken uit 1957
Maar van al die codes words ik niet echt wijzer...

Dus vandaar dat ik het hier vraag.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door earlymb »

Het type is in 1936 in gebruik genomen en nog minstens tot 1957 gebruikt. Voor €20 zou je de gok wel kunnen wagen. Als je hem openmaakt zijn er waarschijnlijk verschillende onderdelen wel gedateerd. Ook kun je via google zoeken op type- en serienummer en kijken wat dat oplevert.
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Alley's »

earlymb schreef:Het type is in 1936 in gebruik genomen en nog minstens tot 1957 gebruikt. Voor €20 zou je de gok wel kunnen wagen. Als je hem openmaakt zijn er waarschijnlijk verschillende onderdelen wel gedateerd. Ook kun je via google zoeken op type- en serienummer en kijken wat dat oplevert.
Bedankt voor je antwoord!
Zijn ze na 1945 wel door geproduceerd of dat niet?
Naar mijn weten weet ik dan genoeg :)
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door svdwal »

De meeste radio's die gedurende de oorlog gebruikt zijn (en dat geldt voor bijna alles) is na het einde van de oorlogshandelingen gewoon door geproduceerd of in ieder geval onderdelen voor gemaakt.
Het is niet dat op 10 mei 1945 alle fabrieken stopten met produceren.

Verdiep je in de materie als je iets wil kopen of ergens aan wil beginnen, het is in deze tijd niet moeilijk om informatie te verzamelen.

Mooie Amerikaanse radio, type is oorlogs gebruikt en de kans is groot dat deze voor of tijdens de oorlog geproduceerd is. Dat kun je pas weten als je hem nauwkeurig gaat onderzoeken. Data op de buitenkant zeggen niet alles, hij kan bijvoorbeeld herbouwd zijn of uitgebreidt onderhoud hebben gehad na een aantal jaren. Dan zit er een rebuild plaatje op met een nieuwe datum. Voor 20 euro zou ik hem gewoon kopen als hij je aanspreekt. Niet als te moeilijk over doen.

Verder geldt heel simpel, doe onderzoek, doe nog meer onderzoek, en eindig met nog meer onderzoek.
Dan bouw je kennis op.

Veel plezier en success,

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door asjemenou »

The BC-348 is the 28 vdc powered version of the 14 vdc powered BC-224. The first version, the BC-224-A, was produced in 1936.[1] Installed in almost all USAAF (and some USN, some British and some Canadian) multi-engined transports and bombers used during the fifteen-year period from before World War II through the Korean War, BC-348 radio receivers were easy to operate and reliable. Designed as LF/MF/HF receivers for use in larger aircraft (B-17, B-24, B-25, B-26, B-29, C-47, etc.), they were initially paired with a BC-375 transmitter in the SCR-287-A system. Late in World War II, the AN/ARR-11 (BC-348) was the receiver and the AN/ART-13A (ART-13) was the transmitter in the AN/ARC-8 system.

Radioapparatuur uit WOII is erg leuk spul. Ik heb iemand gekend die er z'n huis vol mee had staan.
De vraagprijs lijkt mij wel OK maar de vraag is dan, wat wil je er mee? Neerzetten of wil je er mee de ether in? Als je het laatste wil dan heb je aan alleen een receiver (ontvanger) zoals de BC-348 niets. Dan heb je sowieso ook nog de BC-375 transmitter (zender) nodig. Deze twee apparaten werden dus gekoppeld geïnstalleerd in vliegtuigen. Voor meer informatie over de complete zender/ontvangst installatie zie; http://www.sacarr.co.uk/mymvs/dodge/acc ... sories.htm .
Zo aan de buitenkant is niet te zien of je BC-348 nog compleet is. Check daarom de demontage schroeven van het apparaat. Vaak zijn deze schroeven voorzien van zoiets als lakzegels. Zijn deze doorbroken en vertonen de schroefkoppen slijtage dan weet je zeker dat er aan het apparaat gerommeld is. Mogelijk is hij dan voor (donor) onderdelen gebruikt en is hij niet meer compleet.
Mochten de schroefkoppen geen beschadigingen vertonen en zijn de eventuele lakzegels nog wel aanwezig, laat het apparaat dan dicht! Ga er niet onnodig aan rommelen. Een onbeschadigd exemplaar is immers meer gewild dan eentje die al open geweest is.
Mocht je daadwerkelijk iets met de receiver willen gaan doen dan is dit forum vast wel iets voor je; http://www.zendamateur.com .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Alley's »

Bedankt voor jullie antwoorden! Het zou inderdaad heel gaaf zijn om hem over te mogen nemen, Echter heb ik niks meer gehoord van die persoon. Iets wat behoorlijk vervelend is.

Weer veel dingen geleerd! bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Erik »

Geen nood. Radio's zijn populair. Je komt er wel weer eens eentje tegen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Re: Echte US radio kopen. Meer informatie gevraagd.

Bericht door Alley's »

Erik schreef:Geen nood. Radio's zijn populair. Je komt er wel weer eens eentje tegen!
Dat hoop ik van wel, Zijn stoere dingen.
Heb wel weer antwoord gehad dat hij niet in de omgeving was. hij dacht dat hij dat zou zijn.
(Ik kan altijd vragen een andere keer te komen.)
Plaats reactie