Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
PB_Bodhi
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:34

Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door PB_Bodhi »

Hallo iedereen,

Via google ben ik terecht gekomen op deze website waar iemand hulp vroeg bij het herkennen van een donderbus.
Daardoor heb ik besloten om lid te worden van jullie forum en alvast ook eens even iets te vragen.
Het gaat om een donderbus waar ik op internet ben op gestuit en op het punt sta om in huis te halen.
Echter weet ik niet of dit een originele donderbus of een namaak is ter decoratie en ik weet zeker niet wat de waarde is van dergelijke!

Zou iemand me er kunnen helpen achter komen of dit een nap(decoratie donderbus) of een originele is?
Wat deze eventueel waard is indien origineel of wat die waard is indien decoratieve replica ?

Alvast bedankt allemaal!
Groeten,
Bodhi
Bijlagen
6c.jpg
5c.jpg
4c.jpg
3c.jpg
2c.jpg
1c.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door Erik »

Wat heeft jou op de gedachte gebracht dat het hier wel eens om een originele donderbus zou kunnen gaan?
Als-ie al origineel is functioneert-ie in ieder geval niet, zonder zundgat naar de hoofdlading.
Heel veel verstand van donderbussen heb ik niet, maar naar mijn idee zit hier niets op wat ouder is dan 50 jaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door racefiets »

En daar sluit ik me volledig bij aan. Lijkt me een puur decoratief stuk.
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door soldaat »

zeker niet orgineel denk een of ander buitenlands souvenir
PB_Bodhi
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:34

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door PB_Bodhi »

Dankjewel iedereen voor de snelle respons! Ik heb er totaal geen verstand van van dergelijke en ik vond er ook bitter weinig informatie over terug, vandaar dat ik besloot om het hier eens te vragen. :)
Mocht het een echte geweest zijn zou het leuk geweest zijn om dat te weten en zou ik overwogen hebben deze aan te schaffen, zeker niet om er iets mee te proberen maar gewoon wetende dat het stuk een geschiedenis zou hebben zou leuk geweest zijn om in huis te hebben.
Ik laat deze alvast passeren dan, de verkoper vroeg er een minimum prijs voor van 150 euro.
Nogmaals dank aan allen!
Groeten
Bodhi
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door racefiets »

Voor een echte had je er minimaal een extra 0 bij kunnen doen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door Erik »

PB_Bodhi schreef:Ik laat deze alvast passeren dan, de verkoper vroeg er een minimum prijs voor van 150 euro.
Bodhi,
dit soort decoratiewapens zwerft veel in Zuid-Europa. De gemiddelde prijs nieuw is dan tussen de 70 en de 100 EU.
Originele vuursteenslotwapens zijn duur, er bestaat een uitgebreide verzamelwereld van en het gebied is zeker niet eenvoudig te verzamelen gezien de vele nationaliteiten, bouwers maar ook brede tijdperk waarin dit soort wapens in zwang was.
Als je een wapen tegenkomt met koperen of bronzen haan- en schraapijzers is het vrijwel zeker niet origineel, niet de hand of schraapijzer. Het schraapijzer moet vonken, koper of brons doet dat bijna niet. Koper is ook een te zacht metaal om dat te gebruiken voor een haan; het zou te snel vervormen.
Werkende replica's zijn zeer duur en vallen in Nederland onder de Wet Wapens en Munitie. Zonder verlof mag je ze niet bezitten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
PB_Bodhi
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:34

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door PB_Bodhi »

Erik schreef:
PB_Bodhi schreef:Ik laat deze alvast passeren dan, de verkoper vroeg er een minimum prijs voor van 150 euro.
Bodhi,
dit soort decoratiewapens zwerft veel in Zuid-Europa. De gemiddelde prijs nieuw is dan tussen de 70 en de 100 EU.
Originele vuursteenslotwapens zijn duur, er bestaat een uitgebreide verzamelwereld van en het gebied is zeker niet eenvoudig te verzamelen gezien de vele nationaliteiten, bouwers maar ook brede tijdperk waarin dit soort wapens in zwang was.
Als je een wapen tegenkomt met koperen of bronzen haan- en schraapijzers is het vrijwel zeker niet origineel, niet de hand of schraapijzer. Het schraapijzer moet vonken, koper of brons doet dat bijna niet. Koper is ook een te zacht metaal om dat te gebruiken voor een haan; het zou te snel vervormen.
Werkende replica's zijn zeer duur en vallen in Nederland onder de Wet Wapens en Munitie. Zonder verlof mag je ze niet bezitten.

Beste Erik,
Amai! Heel erg bedankt! Van deze informatie steek ik al heel veel op voor mocht ik ooit nog eentje tegenkomen ;) Gelukkig kon ik hier terecht met mijn vragen! :D
Groeten
Bodhi
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door Erik »

Bodhi,

als je een leuk vuursteenslotwapen wilt kopen, doe dat dan in het buitenland. In Nederland is de wapenmarkt, ook de vrijgestelde wapens, volkomen overspannen en worden hoofdprijzen gevraagd!
Kijk eens op de Duitse site http://www.egun.de. Wel even registreren als je wilt kopen.
OPGELET: vuursteenslotwapens die nieuw gebouwd zijn (staat er bij) zijn in Nederland alleen toegestaan als je ze op verlof neemt (vergunning) Verder is het genieten van mooie wapens voor alleszins redelijke prijzen!
Reken voor verzending vanuit Duitsland naar Nederland plm. 17 EU.
Trefwoord waarop je kunt zoeken: Steinschloss

Zien we binnenkort je eerste aanwinst! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RenéEnzo
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:13

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door RenéEnzo »

Een vraag ... is dit ook een donderbus of iets wat er op lijkt
Bijlagen
20170928_105120~2.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door Erik »

Foto te klein.
Neem eens wat details op: de schaapijzer, de haan, de loop van boven en van voren.
Overigens denk ik het zonder die foto's het wel te kunnen raden. Maar: ben benieuwd naar de foto's!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus/haakbus sier of origneel ?

Bericht door racefiets »

Lijkt alsof de bayonet met schroeven in de loop bevestigd is....
Plaats reactie