Luftwaffe piloot.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Arjen81
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2016, 17:30

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door Arjen81 »

johnfrost schreef:Heeft de vliegeroveral een datering of merktekens? RBnr. of indien vroeger ander soort nummer?
Helaas niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door asjemenou »

Ik stel deze vraag omdat je vliegerhelm een LKpN101 Netzkopfhaube is, welke door jachtvliegers werden gebruikt. Je overall lijkt mij van het zomer model welke door bemanningen van bommenwerpers werden gebruikt, of vergis ik mij nu?
Bommenwerper bemanningen waren 's zomers uitgerust met de LKpS101 vliegerhelm (Sommer Kopfhaube) en 's winters met de LKpW101 vliegerhelm (Winter Kopfhaube). De LKpS101 is van dezelfde soort stof gemaakt als de zomer vliegeroverall.
Bij de LKp101 vliegerhelm behoort het Dräger Höhenatmer Hm51, Model 1067 zuurstofmasker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Arjen81
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2016, 17:30

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door Arjen81 »

asjemenou schreef:Ik stel deze vraag omdat je vliegerhelm een LKpN101 Netzkopfhaube is, welke door jachtvliegers werden gebruikt. Je overall lijkt mij van het zomer model welke door bemanningen van bommenwerpers werden gebruikt, of vergis ik mij nu?
Bommenwerper bemanningen waren 's zomers uitgerust met de LKpS101 vliegerhelm (Sommer Kopfhaube) en 's winters met de LKpW101 vliegerhelm (Winter Kopfhaube). De LKpS101 is van dezelfde soort stof gemaakt als de zomer vliegeroverall.
Bij de LKp101 vliegerhelm behoort het Dräger Höhenatmer Hm51, Model 1067 zuurstofmasker.

Oei daar vraag je me wat, ik heb geen idee hoe het zit.
Mijn kennis reikt,nog niet, zover.
Bedankt in ieder geval voor de vele interessante info
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door asjemenou »

Een kenner van Luftwaffe militaria wil ik mijzelf ook niet noemen.
Zo'n 25 jaar geleden heb ik op een rommelmarkt een opmerkelijke vondst gedaan. Ik kocht toen een Duitse LKpS101 vliegerhelm tezamen met een Model 1067 zuurstofmasker en een Auer vliegbril. Van dezelfde verkoper kocht ik ook nog een Duits M38 gasmasker met bijhorende gasmaskerbus. Alles in een goede staat en voor een klein bedrag.
Het verhaal achter de Duitse spullen was dat deze afkomstig waren van de vader van de verkoper. Deze had ze tijdens de bevrijding in 1945 gekregen of tegen iets geruild met een Canadese soldaat. Waar de soldaat op zijn beurt de spullen vandaan had dat wist hij niet.
Na het overlijden van de vader kwamen de Duitse spullen met het leeghalen van de zolder weer tevoorschijn.
Zelf had hij er niets mee en besloot om ze op een rommelmarkt te verkopen. Gelukkig bestond Marktplaats toen nog niet. :wink:
Het verhaal is voor mij niet na te trekken maar ik heb de spullen aan een Luftwaffe kenner laten zien. Deze kon mij vertellen dat de combinatie van de vliegerhelm, zuurstofmasker en vliegbril typisch voor een bommenwerper bemanningslid was.
Google maar eens op de type aanduidingen van de vliegerhelmen en het zuurstofmasker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Arjen81
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2016, 17:30

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door Arjen81 »

asjemenou schreef:Een kenner van Luftwaffe militaria wil ik mijzelf ook niet noemen.
Zo'n 25 jaar geleden heb ik op een rommelmarkt een opmerkelijke vondst gedaan. Ik kocht toen een Duitse LKpS101 vliegerhelm tezamen met een Model 1067 zuurstofmasker en een Auer vliegbril. Van dezelfde verkoper kocht ik ook nog een Duits M38 gasmasker met bijhorende gasmaskerbus. Alles in een goede staat en voor een klein bedrag.
Het verhaal achter de Duitse spullen was dat deze afkomstig waren van de vader van de verkoper. Deze had ze tijdens de bevrijding in 1945 gekregen of tegen iets geruild met een Canadese soldaat. Waar de soldaat op zijn beurt de spullen vandaan had dat wist hij niet.
Na het overlijden van de vader kwamen de Duitse spullen met het leeghalen van de zolder weer tevoorschijn.
Zelf had hij er niets mee en besloot om ze op een rommelmarkt te verkopen. Gelukkig bestond Marktplaats toen nog niet. :wink:
Het verhaal is voor mij niet na te trekken maar ik heb de spullen aan een Luftwaffe kenner laten zien. Deze kon mij vertellen dat de combinatie van de vliegerhelm, zuurstofmasker en vliegbril typisch voor een bommenwerper bemanningslid was.
Google maar eens op de type aanduidingen van de vliegerhelmen en het zuurstofmasker.
Bedankt voor je reactie,
Ik heb thuis een foto van een stuka piloot in combinatie met een vliegoverall en de netzkopfhaube(als ik het goed zie)
Nu weet ik niet of stukapiloten onder bommenwerperpersoneel of jachtvliegers hoorden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door earlymb »

Zelf vonden ze waarschijnlijk bij de jachtvliegers, maar of de rest het daarmee eens was... :lol:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door ammo »

johnfrost schreef:LP42 is inderdaad een Wehrmacht seinpistool. Geen Luftwaffe, die hadden andere soorten pistolen, meestal dubbelloops
Hoe kom je daar bij?
Nemo Me Impune Lacessit
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door johnfrost »

Zie de uitgebreide website over Duitse seinpistolen uit WO2.
De Luftwaffe gebruikte meestal een eigen type seinpistool,
Type L geheten. Wellicht zijn er ook LP42s door de luchtmacht gebruikt maar ze waren vooral voor WH gebruik bestemd.
Type L was speciaal voor de Luftwaffe ontwikkeld.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door johnfrost »

www.leuchtpistole.free.fr (toont alle modellen)
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door johnfrost »

Via Google kom je ook op die site.
De Luftwaffe liet al in 1936 (!) een eigen seinpistool ontwikkelen. Type L waar als aanduiding ook (FL(...)) gevolgd door een nummer op staat. Luftwaffe dubbelloops seinpistolen zijn moeilijk te vinden.
Vooral in West Europa. In Amerika duiken ze soms sporadisch op. Veel zeldzamer en gezochter als de veel voorkomende type LP42 (wehrmacht). Type L zijn indrukwekkende seinpistolen. Hogere kwaliteitsobjecten en mooi voor display. LP42s doen meestal tussen de 180 en 300 euro afhankelijk van de conditie en of alle onderdelen nog aanwezig en matchend zijn.
Goede eerlijke Leuchtpistole L seinpistolen van de Luftwaffen -dubbelloops- doen meestal indien in nette staat tussen de 450 en 800 euro, hoewel je ze incidenteel in topstaat bij dealers nog veel meer kunnen kosten.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door ammo »

johnfrost schreef:Zie de uitgebreide website over Duitse seinpistolen uit WO2.
De Luftwaffe gebruikte meestal een eigen type seinpistool,
Type L geheten. Wellicht zijn er ook LP42s door de luchtmacht gebruikt maar ze waren vooral voor WH gebruik bestemd.
Type L was speciaal voor de Luftwaffe ontwikkeld.
LP 34 en LP42 werden wel gebruikt door de Luftwaffe in de cockpit van de ME 109 en FW 190 kon men niks anders afvuren
Type L werden vooral gebruikt door de grondtroepen en bommenwerper bemanningen oa HE 111.
(Bron Deutsche Leucht und Signalmunition bis 1945 door Dr Lorenz Scheit)
We hebben zelf 2 LP34 en 1LP 42 gevonden bij en JU 88 crash.
Nemo Me Impune Lacessit
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door johnfrost »

Ok interessant! En overtuigende info.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door johnfrost »

Hoe werden de pistolen in de cockpits afgevuurd?
Raampjes open op geringe vlieghoogten bij voldoende zuurstof ?
Arjen81
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2016, 17:30

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door Arjen81 »

Graag jullie hulp.
In 1 van de zakken van het flieger overall zat deze groot uitgevallen 'portemonnee' met een nummer erop.
Iemand bekend met dit nummer?
Bijlagen
IMG_20180113_122459.jpg
IMG_20180113_122448.jpg
IMG_20180113_122433.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe piloot.

Bericht door Kugelblitz »

Zie nu pas dat dit de set van Jim is, daar is hij dus terecht gekomen, leuk!
Deze tasjes heb ik geloof ik wel vaker gezien, om documenten te bewaren etc. WL staat voor Wehrmacht Luftwaffen, het nummer is misschien zijn persoonlijke nummer of matcht met zijn Soldbuch/Wehrpass?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie