Dordrecht in de oorlog.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Nick U »

Na eerder al een aantal foto's uit mijn collectie van Dordrecht geplaatst te hebben heb ik een aantal weken geleden besloten mijn volledige collectie met betrekking tot de regio Dordrecht online te zetten op een website.

Ik ben een groot voorstander van het delen van geschiedenis omdat geschiedenis en de voorwerpen die daarbij horen voor iedereen zichtbaar zouden moeten zijn. Te vaak verdwijnen hele interessante zaken en vooral de zaken waarop ik mezelf richt zoals foto's en documenten in privécollecties om vervolgens nooit meer aan de buitenwereld getoond te worden. Ontzettend jammer vind ik dat.

Het heeft mij dus doen besluiten om mijn collectie in vorm van een soort digitaal museum voor iedereen zichtbaar te maken. Voor wat betreft de informatie die ik erbij lever heb ik geprobeerd een eerlijke bronvermelding te doen. De site wordt regelmatig geupdate en deze updates worden op de facebookpagina aangekondigd.
De meeste foto's die je op de website terugziet zijn nooit eerder gepubliceerd en er zullen er zelfs een aantal in een boek verschijnen komend jaar.

Ik wens jullie alleen veel kijkplezier op de website en ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Facebookpagina: https://www.facebook.com/Dordrechtindeoorlog/

Website: http://www.dordrechtindeoorlog.nl/
Bijlagen
dido.png
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Bertus Bunker »

Mooie informatieve site met lokale historie , geweldig gedaan :yes:
Bijlagen
2 cm Flak op een Nederlandse kazemat bij de Moerdijkbrug, mei 1940.
2 cm Flak op een Nederlandse kazemat bij de Moerdijkbrug, mei 1940.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Nick U »

Bedankt Bertus! Mooi foto ook trouwens !
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Dordtenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:25

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Dordtenaar »

Interessante website over de oorlog in Dordrecht met indrukkende foto's!

Nu ben ik nieuw op het forum. Ik ben geboren en getogen in Dordrecht en mede hierdoor zeer geïnteresseerd in wat zich allemaal heeft afgespeeld in Dordrecht, voornamelijk over de meidagen van 1940.
Hedendaags ben ik bezig met het verzamelen van de oorlogsverslagen en ben ik op zoek naar de foto's rond die tijd. Zo ben ik bezig met het lezen van de pontonniersverslagen. Zo ben ik zoek of er foto's zijn gemaakt van de mitrailleursnesten op de Krispijnseweg / Bosboom Toussaintstraat (Julianakerk)?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Nick U »

Hallo (mede) Dordtenaar!

Bedankt voor je compliment. Leuk om te zien dat je een interesse deelt. Even benieuwd. Welke pontonniersverslagen bedoel je? Zijn dat toevallig militaire verslagen uit de collectie Nierstrasz?

Om je vraag proberen te beantwoorden:
(Ik ga ervan uit dat je de mitrailleurschutter van de Duitse para's bij de Julianakerk op de Mauritsweg bedoeld.) Bij mijn weten is er geen foto bekend maar zeg nooit nooit. Je kan er wel vanuit gaan dat je geen Nederlands fotomateriaal gaat tegenkomen. Ik ken er in ieder geval geen. Duitse opnamen zou kunnen maar omdat 3./ FJR 1 een overlevingsslag aan het uitvechten was rond die locatie en later vrijwel volledig gevangen/gewond of gesneuveld raakte betwijfel ik dat één van de mannen van 3./FJR1 tijd heeft gehad om daar foto's te maken. Aangezien de Duitsers daarna een geruime tijd op misschien een enkele patrouille na niet meer in de buurt kwamen daar ( alles was gericht op het behoud van de Zwijndrechtse bruggen en het regimentshoofdkwartier bij de Tweede Tol ) lijkt het me sterk dat daar foto's van gemaakt zijn.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Dordtenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:25

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Dordtenaar »

Hallo Nick,

De situatie die je schetst, is precies wat ik bedoel. Ik geloof ook dat er geen foto's zijn gemaakt (maar je weet maar nooit!). Tenslotte hadden de Duitse parachutisten haast tot geen vermoeden gehad, dat er in de omgeving van het bos van de Roo depot pontonniers waren gevestigd. Tenslotte zijn er veel Duitsers gesneuveld en gevangen genomen door de 1e en 2e depot pontonniers. Maar ook de spoorwegtroepen waren belangrijk op de eerste dag.

Ook was er een mitrailleursnest gevestigd bij het Boonepadje (nu in de ingang van het Weizigtpark aan de Krispijnseweg) die gericht was op de Krispijnse tunnel. Foto's zal mooi zijn.

Voor wat betreft de verslagen, ik heb het hier over de gevechtsverslagen van de mei dagen 1940 die door de NIMH digitaal zijn vrijgegeven (https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivi ... &milang=nl)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Erik »

Het boek 'Reserve kapitein' van C. van den Berg al gelezen? Is de afstudeerscriptie Mil Historie van de schrijver en handelt over kap Jan Albach. Schrijver heeft zich goed verdiept in de strijd om Dordrecht, m.n. waar het om de wielrijders gaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Nick U »

Hoi Erik

Nog niet bekend mee, eerlijk gezegd. Zal eens op zoek gaan.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Erik »

Als je het niet kunt vinden; de schrijver is mij bekend.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Dordtenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:25

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Dordtenaar »

Ik heb het boek ook. Moet er nog aan beginnen, maar goed dat je vermeld dat onder andere het regiment wielrijders centraal staan.

Het boek heb ik zelf in het museum 1940-1945 gekocht.
Dordtenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:25

Re: Dordrecht in de oorlog.

Bericht door Dordtenaar »

Ik weet niet of dit de juiste locatie is voor deze vraag?
Gesneuvelde soldaten Amstelwijck
Gesneuvelde soldaten Amstelwijck
Dit is een bekende foto bij de villa Amstelwijck.

Mijn vraag is, weet iemand wie deze soldaten zijn (zijn de namen bekend)? Waarschijnlijk van de 28e regiment infanterie?
Plaats reactie