Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Dirk Heerlen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018, 12:55

Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Bericht door Dirk Heerlen »

Hallo Mensen ,

Mijn naam is Dirk Smit en ik ben afkomstig uit Heerlen. Vanwege een bodemvondst vorige week in een akker (Orsbach Aken) dichtbij mijn woonplaats heb ik me geregistreerd in de hoop meer over het voorwerp te weten te komen. Dit omdat ik zelf na speurwerk op het internet er niet wijzer van ben geworden.

Het voorwerp is van massief ijzer en lijkt op de voorzijde van een spade of pikhouweel. De afmeting is 17 cm lang , de breedte van de steel is 6 cm breed en het platte gedeelte aan de voorzijde is 11 cm breed.
In de steel staan letters (of in combinatie met een cijfer 5 ) gegraveerd , met wat ik er van kan maken Supi of 5upi.

Als een van jullie kenners een vermoeden heeft wat het voorwerp kan zijn dan zou ik het graag vernemen.

Bvd.

Mvg Dirk Smit
Bijlagen
HPIM0600.JPG
HPIM0599(1).jpg
HPIM0596(1).jpg
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Bericht door WO2NLLzoeker »

Lijkt een beetje op zo’n ding waar trekkabels aan zitten op sherman tanks maar ik denk niet echt dat het dat is
:+ :+
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Bericht door soldaat »

dit is gewoon een tand van een cultivtor deze geeft het in vele soorten en modellen
Bijlagen
cultivater.png
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Bericht door Erik »

Goed gevonden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Dirk Heerlen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018, 12:55

Re: Identificatie onbekend voorwerp gevraagd

Bericht door Dirk Heerlen »

Hallo Mensen ,

Hartelijk dank voor jullie reacties en het meedenken. Leuk om te lezen dat het inderdaad alle kanten op kan. Ik zal een boer in de regio eens opzoeken , en vragen of het voorwerp hem bekend voor komt.

Ik ben wel nog teruggekeerd naar de vindplaats , en op de plek waar ik het voorwerp heb gevonden vond ik tevens nog een granaatscherf die inmiddels via de gewaarschuwde politie en eod is opgehaald. Deze granaatscherf had een druppelvorm , was circa 20 cm lang met aan de binnenzijde schroefdraad. Tevens een brede band / strip over de breedterichting. Frappant is het dus wel om de voorwerpen zo dichtbij bij elkaar gevonden te hebben.

Ik zou nog een terugkoppeling van de Politie krijgen wat het voorwerp of welk type granaat het precies was. Via plaatjes vergelijken op internet lijkt het in ieder geval op een anti-tank granaat. Leuk weetje voor erbij , de vindplaats is rondom het grensgebied Nederland/ Duitsland waar de betonnen versperringen uit de oorlog zijn blijven liggen.

Tenslotte zoals het aanziet is er gisteren nog een gietijzeren voorwerp gevonden. Het lijkt op een oude dolk als ik foto's op cultureel erfgoed vergelijk , maar zeker weet ik het niet. Zo blijven we maar rapen en gissen. Dat is ook het leuke van de hobby !

Groeten Dirk
Plaats reactie