[Tamiya 1/48] Do-335A - DONE

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[Tamiya 1/48] Do-335A - DONE

Bericht door Jurrie »

All,

Na afronden van mijn 1/48 Hasegawa Zero ben ik recentelijk gestart aan Tamiya's Do-335. Ik ga hier een bouwverslag bijhouden van de kit.

Geschiedenis
De Dornier Do 335 Pfeil („Pijl“) was een jager uit de Tweede Wereldoorlog die werd gebouwd door het Duitse bedrijf Dornier. De trainer-versie met twee zitplaatsen stond bekend als Ameisenbär („miereneter“). Het toestel had twee lijnmotoren, één in de neus en de ander aan de achterkant van de romp. De achterste motor was met een verlengde as aan de achterste propeller verbonden. Om de haalbaarheid van dit concept te toetsen is eerst de Göppingen Gö 9 gebouwd.

De prestaties van Pfeil waren veel beter dan andere tweemotorige vliegtuigen. Dit kwam door de uitrusting met een trek- en duwpropeller en de veel lagere luchtweerstand die werd bereikt door de motoren achter elkaar te plaatsen.

De eerste vlucht van het prototype vond op 26 oktober 1943 vanaf vliegveld Mengen-Hohentengen plaats. In 1944 en 1945 ontstonden er verschillende uitvoeringen; als jager, jachtbommenwerper en verkenner. Het toestel was uitgerust met een schietstoel.

In totaal werden er, inclusief prototypen, zo'n 40 exemplaren van de Do 335 gebouwd waarvan slechts een klein aantal werd ingezet.
Bron: Wikipedia

De kit
Ik maak gebruik van de Tamiya 61074 kit. Dit betreft de eenzitter Do-335 (er is ook een tweezitter op de markt). Daarnaast maak ik gebruik van Quickboost resin uitlaten (48012). En als laatste - om het leven makkelijker te maken - gebruik ik ook Eduard's masking set (EX101) voor het cockpitglas en de wielen.

Afbeelding

De bouw
De kit kent mooie paneellijnen, maar is qua detaillering misschien niet meer helemaal van deze tijd. De pasvorm is echter uitmuntend. Ik heb slechts problemen gehad bij het monteren van de (gesloten) bommenluiken. Ik heb hier gebruik gemaakt van wat Perfect Plastic Putty van Deluxe Materials. Mijn favoriete putty (omdat: is makkelijk aan te brengen, kent een fijne structuur (beter dan bijv. Revell), is niet te hard (Tamiya) of te zacht (Vallejo) en blijft zitten wanneer je dit schuurt (issue met Vallejo).

Ik heb de kit niet helemaal afgebouwd, om het airbrushen wat te vergemakkelijken. Op de foto's staat alleen de main body, ik heb alle overige onderdelen apart staan (en ook meegespoten waar relevant).

Primer
Voor de primer heb ik gebruik gemaakt van de Ultimate Model Primer. Dit is een rebadge van de Stynylrez primer van Badger. Ammo heeft deze primer ook op de markt gebracht, daardoor is deze nu wat makkelijker verkrijgbaar. Imho de ideale primer. Hiervoor maakte ik gebruik van Vallejo's primer, maar deze vond ik een stuk lastiger te hanteren (ik gebruikte deze slechts omdat ie op Acryl basis was).

Afbeelding
Afbeelding

Panel lines
Ik heb op de boven- en onderkant de paneellijnen geaccentueerd met de airbrush. Voor de bovenkant heb ik gebruik gemaakt van wat met Mr Hobby Color thinner verdunde Tamiya XF-1. Op de onderkant heb ik gebruik gemaakt van een mix van Vallejo kleuren zwart en donkerblauw (weet niet exact welk type).

Afbeelding
Afbeelding

Verflaag
Ik ben gestart met de onderkant. Na wat leeswerk (er zijn wat discussies gaande over de exact gebruikte kleuren) heb ik RLM76 aangebracht, dmv Gunze H417 (mijn favoriete verf). Met wit heb ik deze kleur wat opgelicht en bepaalde vlakken deels ingekleurd/gemottled.

Afbeelding

Next steps
Afplakken van de onderkant en aanbrengen (met andere Gunze kleuren) van de lichtste kleur aan de bovenkant.

Gr,

Jurrie
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Stette »

leuk project.

Vroeger ook nog veel aan plastic modelbouw gedaan.
De tijd van Airfix, Revell,Matchbox en Tamiya....

Succes met de verdere bouw.

Gr
Gert
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Kugelblitz »

Ziet er weer veelbelovend uit, onderkant ziet er dit keer een stuk beter uit dan bij het vorige vliegtuig.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Jurrie »

Thanks Gert en Kugelblitz. Nieuwe update: eerste camouflagelaag (lichtste van de twee) aangebracht (Gunze H422, RLM82 Light Green).

Afbeelding

Op naar afplakken & de andere kleur spuiten (RLM 83).

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Jurrie »

Wat highlights toegevoegd in de kleur:

Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Jurrie »

Na een flink afplakwerkje heb ik ook de tweede camouflagekleur aangebracht, incl. wat highlights.

Afbeelding

Next step: een paar shadows (bij o.a. de ailerons).

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Erik »

Ik geniet in stilte, Jurrie! Ga door!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door okke »

Ik ook.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Charly1975 »

En dan te bedenken dat ik niet eens een papierenvliegtuigje kan vouwen. Mooi hoor Jurre! Stel je deze modellen ook ergens ten toon?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Jurrie »

Thanks voor alle leuke reacties :).

@Charly1975, ze staan niet ergens (permanent) tentoongesteld, maar ik ben wel altijd op de IPMS ESM en Scale Model Challenge beurzen (Nov/Dec) te vinden, daar heb ik ze vaak wel mee.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Kugelblitz »

Heel strak die camo, ben benieuwd naar de volgende update! :D
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Charly1975 »

Jurrie schreef:Thanks voor alle leuke reacties :).

@Charly1975, ze staan niet ergens (permanent) tentoongesteld, maar ik ben wel altijd op de IPMS ESM en Scale Model Challenge beurzen (Nov/Dec) te vinden, daar heb ik ze vaak wel mee.

Gr,

Jurrie
Probeer me er tegen die tijd eens aan te herinneren dan :)
Hoeveel heb je er nu in totaal al gemaakt?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door Jurrie »

Thanks Kugelblitz, dat was wel een (afplak)werkje :mrgreen:.

@Charly1975,
Ik heb denk ik een stuk of 10 recente modellen in de woonkamer staan on-display. Maar sinds mijn jeugd heb ik er wel tientallen gebouwd (niet zo mooi als die van de afgelopen tijd uiteraard). Ik doe er tegenwoordig ook langer over om een model af te ronden.

Gr,

Jurrie
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door DvdW »

Mooi zeg!
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: [Tamiya 1/48] Do-335A

Bericht door jelmer04 »

Jemig wat een precisie qua verf.
Top blijf vooral doorgaan, geweldige hobby :-D :wink:
Quansem Ilep ( Always First )
Plaats reactie