Blank munitie

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
KoenBelg
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018, 11:25

Blank munitie

Bericht door KoenBelg »

Ik ben niet zo handig met computers, en ik vind hier moeilijk m'n weg op deze site, maar is daar ergens iemand out there die iets kent van munitie (blanke munitie). Ik tracht een foto bij te voegen, maar hier alvast omschrijving : koperen huls, vooraan dichtgeknepen, ongeveer 41,8 mm lang en ongeveer 11,5 mm doorsnede. Moeilijk leesbaar : SML (of SMI ?) 938 .
Wat is dit ?
IMG00050.jpg
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Blank munitie

Bericht door John8 »

Misschien .44 Auto Magnum, maar niet zeker.

Kan even goed iets zijn voor in een jachtgeweer
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Blank munitie

Bericht door ammo »

Wat is de precieze lengte tot aan de versmalling.
Is iig Italiaans uit 1938
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Blank munitie

Bericht door racefiets »

Ik vermoed afvuurpatronen voor de brixia mortier.
Hoe dan ook mooie patronen die best in een verzameling passen.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Blank munitie

Bericht door ammo »

Inderdaad racefiets een 8x42 Brixia afvuurpatroon.
Nemo Me Impune Lacessit
KoenBelg
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018, 11:25

Re: Blank munitie

Bericht door KoenBelg »

Wauw ! Bedankt "racefiets" en "ammo", ik heb zo'n mortier gegoogeld en ... nooit geweten dat er mortieren bestonden die met een aparte patroon afgevuurd werden. Hoe werkt dit dan ???
Thx.
Koen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Blank munitie

Bericht door Erik »

Het mortier was dan ook geen mortier in de zin zoals wij die kennen: bom in de pijp, die glijdt naar beneden met z'n kont op een afvuurpen (al of niet vast) waarna de lading wordt gesprongen en de bom de pijp verlaat.

De Brexia is wat wel eens wat krom een 'kanon-mortier' wordt genoemd. De bom wordt aan de achterzijde in een kamer geladen en middels een afvuurpatroon afgevuurd. De afvuurpatronen zitten in een magazijn op het wapen. Op die manier kan een hoge vuursnelheid worden bereikt.

De volgende, op het internet vertaalde uitleg, wil ik jullie zeker niet onthouden:
Beschrijving

De Brixia is een wapen stuitligging of spalleggiabile someggiabile, gemaakt door een concurrent, een leider en een wapen porgitore munitie. Het vat, stalen gladde, is mobiel en loopt in het kasteel. Het sluitstuk van het kasteel bevat een kamer met een sluiter en schroei, aangedreven door een tijdschrift boven het kasteel geplaatst. Het kasteel wordt gedraaid sull'affustino, waardoor ze te doorkruisen op een horizontale oppervlakte van 200 °°. De kleine wagen incavalcato op een affuit gevormd door een voorste frame, twee benen en harpooned lat en een achterste, gevormd door twee benen met trekstangen die voldoen aan in een harpoen. Om het achterframe scharniert een ploegschaar opklapbare gepolsterde ondersteuning.

Het bereik en de kromming van het traject worden beide geregeld door het openen of sluiten van een klep die het afvuren gas broche, door het variëren van de helling van het vat. De hoogte, van + 100 + 1600 °° °° wordt geregeld met een handwiel dat inwerkt op twee getande sectoren. De doelstellingen voor de directe opname is gemaakt met de zoeker in de sprint en studeerde plaat, terwijl verhoging maakt gebruik van een dial opstaan ​​hm met slinger.
Kijk, zo wordt het weer wat duidelijker...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie