M20 Magazijn

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

M20 Magazijn

Bericht door luxdil »

Beste heren,

Ik weet niet waar ik deze opmerking moet plaatsen, dus doe ik hem maar hier.
In het mooie nieuwe foto-Boek Nach Holland staat er op blz 62 een indrukwekkende foto van de binnenkant van een nederlandse kazemat met 2 gesneuvelde soldaten er nog in.
In de beschrijving wordt gesproken over een Lewis-mitrailleur met de opgestapelde munitie-Trommels.
Ik hoop dat iemand dit boek heeft en er hier en foto van kan plaatsen.
Volgens mij zijn de munitietrommel van de nederlandse M-20 omdat ze hoger zijn (96 patronen) en compleet glad aan de buitenkant in plaats van de gekartelde britse versie.
Ik heb ooit zo'n M20 munitietrommel mogen vinden en ben daar toen tijden mee bezig geweest voordat ik die via een van jullie juist geidentificeerd had.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M20 Magazijn

Bericht door Erik »

Wat is het verzoek? Plaatsen van de foto?
Overigens is het houden van een dergelijk magazijn niet toegestaan in Nederland (hoewel het onder voorwaarden wel kan) Ze zijn daarnaast inderdaad zeldzaam. Ook de Engelse magazijnen voor de Lewis die in vliegtuigen was geplaatst bevatten 96 patronen (vier hoog) maar dat zijn lewis-magazijnen; geen M.20 magazijnen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: M20 Magazijn

Bericht door luxdil »

Hi Erik,

Magazijn al sinds 2014 niet meer in mijn bezit, maar de herinnering nog wel :) .
Mijn vraag was of ik gelijk had, dat er een foutje staat in dat mooie boek en of iemand dat kon ondersteunen met een foto.
Daarnaast word er verschillend gekeken naar de M.20 mitrailleur met munitieboxen. De een beschouwd het nog steeds als Lewis met bijhorende magazijnen. De ander zegt dat het een ander, nederlands, wapen is en dat bv de munitietrommel belangrijk verschilt.
Als je ze naast elkaar legt, zie je wel heel duidelijk het verschil tussen een M20 magazijn en een Lewis magazijn.
Op het forum van de grebbenberg staan trouwens ook mooie foto''s.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M20 Magazijn

Bericht door Erik »

Een Nederlandse versie van de Lewis heet M.20. Het magazijn is puur Nederlands en zoals je zei, glad aan de buitenzijde (op de klinknageltjes na)
De Lewis in Nederlandse versie is Nederlands en dient ook zo benoemd te worden. De Amerikaanse troepenhelm Staal M1 is in Nederland ook gemaakt en heet dient ten gevolge M.53 Troepenhelm Staal.
Aanduidingen zijn belangrijk binnen de wereld van uitrusting & uniformen. Gebruik die. Da's voor iedereen het meest duidelijk. Een helm is een helm. Geen potje, geen casque, geen deksel, geen ijzeren hoed. Het is een helm. etc.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie